Diabetes iFokus

Diabetes

Etiketterdiabetesmedicinering
Läst 70 ggr
Marinas Mix
1

Om Ozempic

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Allt oftare kan Ingrid Holmgrens inte få ut sin diabetesmedicin. Efterfrågan på läkemedlet Ozempic har ökat eftersom det visat sig effektivt för viktnedgång. För Ingrid innebär det att hon får ta andra mediciner som inte fungerar lika bra. – Det har gjort mig extra trött, säger hon.
Marinas Mix
1

Vad tycker ni?
Själv är jag kluven i frågan.
Å ena sidan är ozempic framtagen för att hjälpa diabetiker, att den sedan har "biverkningen" viktminskning är väl en bonus.
Å andra sidan den som får den för viktminskning, kanske slipper hamna i diabetes och då är det ju en vinst.
Men som det ser ut med tillgången just nu, håller jag med om att diabetiker har förtur.
Det finns ju flera andra läkemedel, som liknar ozempic, som är för viktnedgång, även om de tydligen inte ger lika bra effekt, som ozempic.
Och efter vad jag läst så är det flera andra viktminskningsmediciner på väg.

_

Zadeira
1

Det är ju egentligen inte ovanligt att mediciner används mot annat än vad de egentligen är skapade för. Tex är ju neuroleptika mot tex scizofreni som används mot sömnbesvär hos vissa "icke-schizofrena" osv. Så själva grejen att en medicin används mot annat än den är för tycker jag är helt okej.

Det som jag tycker skiljer Ozempic är just att det är så begränsad tillgång, och har varit under en längre tid. För de diabetiker som behöver just semaglutid som är aktiva ämnet i Ozempic finns inte heller många alternativa mediciner att byta mot. Därför tycker jag det är viktigt att det prioriteras för de som verkligen behöver det för just diabetes.

Själv har jag varit överviktig och kämpat med det hela livet. Jag förstår svårigheten med att gå ner i vikt och att man kämpat med dieter, att saker inte funkar osv. Trots det tycker jag inte Ozempic är lösningen, just för att det bör prioriteras till just diabetes.

För viktminskning är både Wegovy och Saxenda bättre, om man nu behöver läkemedelshjälp för viktminskning.

Marinas Mix
0

#2 Jo, jag har ju några kilos övervikt, som jag släpar runt på. Nu har jag ju gått ner en del sedan jag började med Rybelsus (som också är en semaglutid)
De som vill gå ner i vikt vill ju ha ozempic, och inte de andra medicinerna du nämner, för ozempic ger tydligen en bättre effekt för viktminskning än Wegovy och Saxenda.

_

Zadeira
0

#3 Det är så konstigt, för just Wegovy har jag hört ska vara ännu bättre än Ozempic för just viktminskning. Det är ju också semaglutid, men anpassat för just viktkontroll och viktminskning. Det borde vara bättre än Ozempic.

Saxenda är ju liraglutid (som Victoza) och det är lite annorlunda, så det förstår jag om den inte är lika effektiv.

Marinas Mix
0

Jag gick in på FASS för jag var nyfiken på Wegovy och detta är vad som står överst:
wegovy.JPG

EF symbolen betyder att de inte ingår i högkostnadsskyddet
Längre ner i bipacksedeln står det att den är för viktminskning.
Problemet med dessa är väl att de inte blev godkända för "allmänt" bruk förrän långt efter Ozempic

_