Diabetes iFokus

Diabetes

Läst 97 ggr
majlar
2024-03-02 10:53
0

Libre 2

Har haft i ett par år, och det funkar rättså bra. Dom senaste leveranserna har ju varit så, att dom läser av sig själv en/gång i minuten. Och mitt senaste halvår har mitt Hba1c legat på 49. på Libre. Nu när jag inför mitt senaste diabetesbesök var jag och tog prover. Då var det uppe i 51. Alltså, det tycker jag är. väldigt stor skillnad. Är det nån som har Libre och har varit med om nåt liknande.
Det känns ju som att det inte är nån ide att ha den, när det skiljer så mycket. Det konstigaste är att när jag kollar med min abbot så brukar det stämma rättså bra.
Jag fick Libre p.ga att jag har väldigt svårintställd diabetes typ 2. Har insulin och måltidsinsulin.

• Redigerat 2024-03-02 10:55 av majlar
Pyttelite
2024-03-02 11:06
1

Du kan inte bedöma mätnoggrannheten bara med hjälp av ett värde.

Det behövs flera mätningar för det.

Generellt så är Libre 2 tillförlitlig men det kan naturligtvis finnas avvikelser både pga mätningarnas genomförande och individuella skillnader.

Det kan alltså även finnas onogrannhet i det jämförande provet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-03-02 11:09 av Pyttelite
Caeli
2024-03-02 17:18
1

#0: Har du använt någon omvandlingstabell för att få fram hba1c för den funktionen finns väl inte på Libren? Jämför du exakt samma period?

Egentligen tycker jag att staplarna och kurvorna på mätaren ger en sannare bild. Hba1c är ett genomsnittsvärde som kan dölja både toppar och dalar och därmed inte riktigt visar hela bilden (enligt mig).

Sedan har man väl inte den typen av mätare för att kunna se långtidssockret utan för att kontrollera och följa de dagliga värdena och kunna agera därefter.

Mätvärdena för "stick i fingret " är ett nuvärde medan Libren visar ett något fördröjt värde. Så där kan skillnader visa sig speciellt vid snabba förändringar.

Pyttelite
2024-03-02 17:46
0

Enklast är det väl att fråga din diabetessjuksköterska - vi ser inte hela bilden.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

thistletoe
2024-03-03 10:05
0

Libre kan man ju bara få ett medeltal på från de senaste 90 dagarna, hbA1c visar ett "medel" från senaste ca 120 dagarna, så libre kan bara ge ett riktvärde om var hbA1c ligger runt. Det är svårt också att jämföra blodvärde mot libre, eftersom libre mäter i vävnaden och inte blodet, det är därför det är ok med en relativt stor skillnad i värde om man sticker i fingret vs värdet en FGM eller CGM visar (kommer inte ihåg vad som anses ok men typ 2-3 mmol eller nåt sånt känns bekant).