Diabetes iFokus

Diabetes

Etikettövrigt
Läst 167 ggr
Tarotstollan
2024-03-13 20:48
1

Trötthet.

Lider ni av trötthet?
Vad kan man göra för att slippa denna förlamande trötthet?

Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover, är lika trött hela tiden.
Allting runt mig blir lidande av att jag är så trött hela tiden, ingen ork, dimmig i huvudet och svårt att få tankarna att fungera med planering och sådant.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2024-03-13 21:25
0

Månaderna innan jag fick min diagnos och ett tag efter var jag otroligt trött. Jag kunde inte sitta ner och exempelvis kolla en film eller läsa en bok utan att somna och det var omöjligt att förhindra, och resten av tiden kände jag mig väldigt dimmig. Det försvann gradvis med att mitt blodsocker blev bättre.
Jag blir fortfarande väldigt trött om jag får högt blodsocker, samtidigt som jag sover dåligt. Så då kan jag vara extra trött tillfälligt.

Annars tycker jag att jag är "normalt trött" för att vara mig. Jag har kronisk smärta, så det gör mig trött och när jag har som mest ont kan jag sova väldigt mycket. Men jag vet faktiskt inget annat så det har jag lärt mig hantera. Tröttheten jag har vid högt blodsocker är helt annorlunda och jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort om den fortsatte, för det hade inte fungerat

//Jessie

Tarotstollan
2024-03-13 23:02
0

Ja, jag har ju ont i ryggen också nästan hela tiden + höft och ibland ischias smärtor i det ena benet.
Så kanske inte så konstigt att jag är trött då, men det är jobbigt!😓

Caeli
2024-03-14 09:40
1

Hur är det med blodsockret då? Kan ju hänga ihop med höga eller svängiga värden.

Tarotstollan
2024-03-14 19:18
0

Ja, mina värden svänger mycket. Så fort jag äter så stiger det rejält. Det är i stort bara när jag sover som det ligger bra eller att det går ner för lågt och jag måste upp och äta eller ta Dextrosol.

Caeli
2024-03-14 19:48
2

Men du var väl på väg att få lite mera rättsida på det här tillsammans med din "nya" diabetessköterska…? Vet att han försvann men var det inte någon annan som tog över och skulle ge samma fina hjälp?

Tarotstollan
2024-03-14 20:44
0

Ja, det kanske var på väg åt rätt håll men nu vet jag inte hur det är. Allt rasade runt mig när mamma dog och jag har så mycket annat att tänka på nu och jag är hyper stressad hela tiden.

Jag har träffat honom en gång till efter han "slutade" han fick komma tillbaka och hjälpa den nya diabetessköterskan eftersom hon har så mycket att göra.
Jag skall få en ny tid nu i april och hoppas att det är honom jag får träffa då igen.
När jag pratade med honom sist, så var han lite orolig för mitt mående men han sa att det var normalt att allt var upp och ner efter sådan chock och sorg.

Caeli
2024-03-14 22:24
1

Jag miste min mamma för några år sedan så jag förstår absolut att det är jättejobbigt just nu.

Men jag tror ändå att det bästa du kan göra är att fortsätta försöka få din diabetes att fungera. Förhoppningsvis kan du då få kraft och energi att orka med allt som måste göras.

Hade kanske varit bra med fortsatt täta besök hos diabetessköterskan, behövs väl ännu mer när livet är jobbigt, tänker jag.

Tarotstollan
2024-03-14 23:04
1

Om jag får träffa honom i april igen, så kommer jag nog be om att få träffa dem 1 gång i månaden i alla fall.
Jag fick välja själv när vi skulle träffas men trodde inte jag skulle ha tid att träffas tidigare, så därför valde jag i slutet av april.

Det är så svårt med maten, har inga hungerkänslor innan jag tvingat i mig maten en stund och sen vill jag äta tills jag känner mig mätt.

Stjärnskott
2024-03-24 11:25
0

#6:
Nu vet jag inte om du haft diab länge eller om du är nyupptäckt. Utgår ifrån att du använder pennor eller kanske har du en insulinpump?
Om du har gått med tröttheten länge så kanske du ska be diab ssk/ läkaren att kolla dina sköldkörtel-värden. Om det inte redan är gjort.

Visst blir man trött seg och hängig av höga bg-värden. Men det kan finnas andra bakomliggande orsaker också.

För några år sedan gick jag igenom en hel del svårigheter i det yttre som gav inre stress och jag förlamades av trötthet som jag inte förstod var den kom ifrån.
På Vårdcentralen trodde de att jag var deprimerad och erbjöd lugnande.
Vilket jag envist avböjde.

Jag var så himla gråt mild och trött under den här tiden som varade över ett år.
Diab mottagningen var fast i fyrkanten att man blir trött när bg-svänger mycket.

Av en slump vid den årliga blodprovstagningen visade det sig att min ämnesomsättning var låg - och jag fick en förklaring till varför jag var trött, varför jag hade fått öka succesivt till höga doser insulin - De ansåg att jag var insulin-resistent och så kunde bg sjunka jätte fort rätt vad det var.

Det tog sin lilla tid - men det blev bättre när jag fick den diagnosen och behandling för den.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Tarotstollan
2024-03-24 13:53
0

#9. Jag har låg ämnesomsättning, så äter Levaxin sen många år tillbaka, det kollas årligen och ligger bra enligt dem.
När jag blev diagnostiserad med diabetes för tre år sedan blev även min ångest och depression värre.

Stjärnskott
2024-03-24 14:08
1

#10: Ok jag förstår.
Det låter jobbigt. 🌼

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼