Baljväxter
Jag äter ju lågkolhydratkost, men har nyligen läst en bok som heter "Låt bönor förändra ditt liv" (Länk, om någon är nyfiken: https://www.adlibris.com/se/ljudbok/lat-bonor-forandra-ditt-liv-9788711849071)
Den har också sin grund i lågkolhydratkost men med tillägg av (bland annat) baljväxter. Jag har aldrig varit någon storätare av baljväxter och har inte direkt testat det mer senaste åren eftersom jag tänkt att det innehåller för mycket kolhydrater och vore dåligt för mitt blodsocker. Jag har lite gröna ärtor som tillbehör ibland och har testat ren bönpasta, men då har jag hållt mig till små mängder och trott att det är därför det gått bra.
Men boken har fått mig att bli lite mer nyfiken för utifrån informationen där verkar det inte lika självklart att det kommer höja blodsockret så mycket som jag trott, men att det eventuellt är ganska olika hur man reagerar (och det gäller ju det mesta!).
Därför är jag nyfiken på hur baljväxter fungerar för er? Är det någon skillnad på bönor, ärtor eller kikärtor? Reagerar ni olika beroende på hur de är tillagade eller i vilken form det är? Jag har sett exempelvis kikärtsmjöl och min spontana tanke är att mjöl påverkar blodsockret mer än hela kikärtor, men har någon testat?
Oavsett så kommer jag såklart inte veta hur mitt blodsocker reagerar utan att äta och mäta, men vore intressant att höra andras erfarenheter :)
//Jessie
Konstigt, länken i texten fungerar inte men den längst ner fungerar.😔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Blev nog något med att jag gjorde parenteser runt, verkar som att länken i texten liksom räknat med ). Sorry för det! Tur att länken längst ner fungerade :)
//Jessie
De rekommenderar ju att man skall äta mycket bönor, att de kan ersätta potatis, pasta och sådant.
Äter väldigt mycket grönsaker och ingen har sagt något om att det kan göra sockret högre.
Å andra sidan så var ju den diabetes sk. jag hade ingen som berättade något om mat för mig ändå.
Ja, frågar jag min diabetessköterska tror jag absolut att baljväxter rekommenderas. Men jag är ju inte riktigt överens med vårdens kostråd, mycket annat de rekommenderar tycker jag höjer blodsockret för mycket.
Så därför frågar jag här, ifall någon faktiskt testat :)
//Jessie
Bra att du frågade, för då kanske jag lär mig något nytt också.😀