Annons:
Etikettövrigt
Läst 4291 ggr
Maja
9/29/09, 12:12 AM

Bilkörning

När jag ansökte om körkortstillstånd så var de rätt så hårda:

- Du måste få ett speciellt intyg från din diabetesläkare
- Du måste göra en synundersökning vartannat år
- Du bör testa ditt blodsocker innan du kör bil
..med mera.

Men till slut fick jag mitt tillstånd och nu har jag även körkort sedan ett par månader tillbaka.

Jag tänkte höra med er andra diabetiker hur det är när ni kör bil? Testar ni ert blodsocker innan ni kör? Har ni andra rutiner innan bilkörning? Säg även vilken typ ni har.

Annons:
Karin20
9/29/09, 12:22 AM
#1

Nedanstående text är klippt ur Storstockholms Diabetesförenings tidning.

Särskilt sista stycket är lite skrämmande, det vore intressant att veta varför. Nån som vet?

Lycka till med körkortet och kör försiktigt ändå, Juve!

"Nya regler för körkort vid diabetes

Från och med 1 maj 2008 får inte personer med typ 1-diabetes längre ta körkort för lastbil. Den som redan har den behörigheten får förstås fortsätta köra lastbilen, bara det inte är yrkestrafik.

De som har insulinbehandlad typ 2-diabetes får ta körkort för lastbil, med eller utan släp och i maj blir det lättare att ta körkort för buss eller taxi.

Dispens behöver inte längre sökas från de medicinska kraven hos Vägverket.

De skärpta reglerna för personer med diabetes har införts på grund av ny kunskap med vetenskaplig grund.

-Vid samma blodsockervärde är risken 20 gånger högre att en typ 1-diabetiker blir medvetslös jämfört med en typ 2-diabetiker, säger Lars Englund, chefsläkare på Vägverket."

//Karin

Maja
9/29/09, 12:24 AM
#2

Jo, jag vet att jag inte får köra buss, lastbil, taxi eller någonting sådant, men det hade jag inte tänkt heller! =)

Intressant att läsa dock! =)

Karin20
9/29/09, 12:27 AM
#3

Lite konstigt med skillnaden mellan ettor och tvåor här

//Karin

Maja
9/29/09, 12:32 AM
#4

Tja, typ 1 och typ 2 är ju två olika saker så det är ändå lite förståeligt tycker jag. :)

Sheena
9/29/09, 7:54 PM
#5

#1Hur har de tänkt nu..? Vaddå SAMMA bs-värde? Jag som typ 1a lär ju inte bli medvetslös bara sådär vid tex ett bsvärde på 7.0. Isf beror det ju på ngt helt annat än diabetesen…

Och till TS fråga.. vet jag om att jag har en "krånglig" dag kan kolla bs ibland innan jag sätter mig i bilen men oftast inte. Som säkerhet har jag alltid druvsocker i både handskfacket o handväskan.

Karin20
9/29/09, 9:35 PM
#6

Jag förstår inte heller hur de har tänkt! Kanske är det vid lågt bs-värde som skillnaderna uppstår, men ?

//Karin

Annons:
Upp till toppen
Annons: