Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2663 ggr
Maja
2009-09-21 15:26

Hur ofta testar du?

Hur ofta testar du din blodsockernivå?

Annons:
Maja
2009-09-21 15:28
#1

Jag måste ju erkänna att jag är rätt så kass på det där med att testa blodet. Jag gör det någon gång, när jag känner mig låg eller så..

Ibland kan det gå över en månad mellan provtagningarna.

Men ja, min läkare säger "Du ligger ju bra i värdena och har bra koll på din sjukdom. Men visst skulle det inte skada med något test då och då."

Karin20
2009-09-24 00:11
#2

Jag testar lite då och då.

Någon gång i kvartalet gör jag enligt alla konstens regler, dvs fastevärde, före frukost, efter frukost, före lunch, efter lunch, för middag, efter middag och vid läggdags. Det här gör jag då några dagar i sträck för att hålla kollen. Man lär sig en hel del om hur kosten påverkar då.

Jag behöver inte tillföra insulin eller ha någon annan medicin när min kost fungerar bra.

//Karin

veomi
2009-09-24 02:13
#3

Jag testar nagra ganger om dagen = uppat 8 ganger. Har precis börjat med lchf och märker att värderna ligger mykt bättre nu än innan och tar mindre insulin. Sa nu blir de lite färre testningar än innan!

" Dont dream your life, Live your dream "

vildarosen
2009-09-24 17:57
#4

Jag testar ca 6-10 ggr dag pga att min diabetes är krånglig som tusan!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

LenaKa
2009-09-24 18:57
#5

Jag testar också 6-10ggr/dag. Trots LCHF så kan min diabetes svänga….lite nu mot för förr då det var berg och dalbana. Numera tycker jag att jag är hög om jag har mer än 8 och förut så accepterade jag 10.

Ibland beror högre värden på att man måste sätta om nålen till pumpen.

Buslinda
2009-10-02 11:25
#6

Min (nya) diabetessköterska bara skrattade när hon kollade min mätare, hon hade aldrig haft en patient som testade sig så ofta som jag gör. Jag har haft, eller snarare har, en svår diabetes och nu när jag börjat med LCHF tar jag nog lite mer bara för att hålla koll. Märker dock att jag kan börja testa mig mindre och mindre.  Glad

Annons:
Karin20
2009-10-04 19:39
#7

Ni som testar ofta, är ni ettor eller tvåor?

//Karin

LenaKa
2009-10-04 21:35
#8

Jag är en etta Glad

Buslinda
2009-10-07 21:50
#9

Jag är också en etta. Glad

Klasselover
2009-10-08 23:28
#10

Jag är en 1a och testar en gång om dagen, ofta morgon, och när jag känner mig dålig.. Min läkare är verkligen inte glad ;) Sist jag var där var jag tvungen att börja med profiler 3ggr/veckan och resten av dagarna ingenting, men funkade inte när jag började gymnasiet, hinner knappt till lektioner pga lite tid!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

YaHilweh
2009-10-10 14:53
#11

Jag har bara haft diabetes sedan jag var 14år (21 idag). Första 3 åren accepterade jag inte min diabetes över huvudtaget och tog bls någon enstaka gång i månaden då mamma krävde det.

Nu några år senare har jag insett hur viktigt det är med ett bra bls och att man sköter sin diabetes. Så idag kan jag ta upp emot 20 tester/dag utan problem.

I början skämdes jag för min diabetes och det gör jag verkligen inte idag. Jag lämnade pennorna hemma, struntade i insulin och ville inte alls. Jag ville leva ett liv som alla andra utan massa "handikapp".

Nu kan jag knappt gå utanför dörren utan min bls mätare. Är idag pumpbehandlad och pumpen kommer jag aldrig någonsin byta ut. Vi älskar varandra.

LenaKa
2009-10-10 19:43
#12

Är det någon mer som hört att det grymtas om hur dyra teststickorna är. Jag har det för några år sedan… av min diabetessköterska.

Idag säger hon inget om det och tycker och förstår att vi måste testa. Det är ju den enda mätare vi har för att det funkar.

Men hur som… det sitter fortfarande i bakhuvudet om jag testar "för mycket". Men det är svårt att testa mindre än 7 ggr/dag… iallafall om man ska känna sig riktigt trygg.

StillAlive
2009-10-30 22:33
#13

8 - 12 gånger om dagen.

En ickediabetikers kropp testar ju ett oändligt antal gånger per dygn.

8-12 ggr är ju i den relationen ett mycket grovt tillyxat styrmedel.

(Ja 8 - 12 ggr dag är när arbetet så tillåter, är jag sysselsatt på ett sådant sätt att det inte är så lätt att testa blir det färre gånger)

Annons:
Upp till toppen
Annons: