ny medlem typ 2
hej jag är en 59årig dalkulla,haft diabetes i 6år.
behöver en del kostråd bla.ska bli kul att följa denna sajt,kanske man kan lära en gammal hund sitta.

Välkommen hit dalamormor, men så gammal är du väl ändå inte! 59 år är ingen ålder!
Fråga gärna om kostråd o d.
Ska bli kul att ha dig här.
//Karin
nej,det är kanske nu livet börjar,när man kan få vettiga svar på sina frågor.
och inte bara en massa svammel om lättprodukter,och kemiska sockerarter.
jag har börjat men lchf kost.men tyvärr hade diabetes sköterskan glömt förnya receptet på stickor,och jag sover oftas på morgonen,när hon har tele tid en kvart.får försöka masa mig upp någon morgon för att fixa det.men dom stickorna jag hade kvar när jag började med kosten såg jag att låg ganska stabilt runt 6-8.tar 3metaformin dagligen.var nyligen på kontroll och långtids sockret låg på 6,8.så med nya kosten hoppas jag kan ta bort någon eller några så småningom.TACK FÖR VÄLKOMMNANDET.
Välkommen hit!
Önskar dig stort lycka till med din nya kost!
Kosten är kanon har både sett min mor bli frisk från diabetes och en granne til henne, så den funkar med 100% garanti (om man inte fuskar förstås)
Jag själv äter den också, fast jag inte har diabetes….

Jag har inte själv diabetes men har en dotter som har det och hon slipper insulinet helt nu och blodsockret håller sig i normala världen med metformin och LCHF. Hon är så tacksam för att fått reda på detta.

#3 Det fungerar med 100% garanti är väl lite att ta i, alla blir inte friska. Jag tror däremot att alla blir friskare, vi är nog ganska många som kan intyga att vi mår bättre men att vi trots allt behöver mediciner också.

jag fattar inte hur man blir medlem…
#6 Du letar upp sajten i listan upp till höger och där bockar du i den rutan som ligger där.
Hoppas det går bra….
Min sambo fick konstaterat att hon har diabetes typ 2 förra veckan. Hon fick tabletter, men det har inte minskat blodsockret. Hon har ca 25 kg övervikt och äter sötsaker i form av kaffebröd dagligen. Rör inte mycket på sig för hon orkar inte. Det har blivit en ond cirkel. Hon tycker själv inte att hon äter mycket sött. I går åt hon mer än en halv morotskaka som hon bakat plus ca 3hg godis. Det tycker hon inte är mycket. Diabetssjöterskan vill att hon rör på sig, men det orkar hon inte. Vi har två hundar, men sen jag flyttade hit så är det jag som går ut med dom minst 3 ggr per dag, varav en lån tur på ca 1,5 tim.
Är verkligen orolig för henne och vill att vi ska avstå sötsaker och kaffebröd några dagar för att se om sockret går ner men det vill hon inte. Föreslog även att vi skulle gå tillsammans en runda på ca 30 min per dag, men det vill hon inte.
Vad ska jag göra? Finns det några bra recept på goda sockerfria kakor hårda eller mjuka?
farmorgreta…jag tror inte din sambo har riktigt förstått att hon har blivit "sjuk"…men det bästa hade ju varit om du eller någon hade fått henne och förstå riskerna med sjukdomen…och även att få henne och förstå vad som _kan_ göra henne "frisk" igen..
Så länge hon äter sötsakerna så kommer hon att äta dom..och det kommer inte å bli någon förbättring varket i blodsoker eller hälsa för hennes del…Socker är ju en drog..och det är ingen skillnad med att vara socker-missbrukare och alkoholmissbrukare…
Och PS…när det gäller tabletterna till diabetes….så tar det en längre tid innan dom verkar…
P.S 2 …fortsätter hon att äta sötsaker så kommer det att troligtvis också bli att hon kommer att bli TVUNGEN till att ta insulinsprutor, för att få ner det höga värdena…för hennes eget bästa….så måste sockret bort…D.S

Dalamormor: Med metformin är det ingen fara att blodockret blir för lågt så behovet av stickor är inte så stort. Min mage tålde inte metformin så jag tar mindiab numera och då finns en risk med lågt blodsocker.
Du kan förbättra ditt långtidssocker med kosten. Mitt senaste värde var 5,1%
Nä hon fattar verkligen inte vikten av att inte äta sötsaker. I går åt hon säkert 2 hg godis plus marangsviss med glass och sen undrar hoin varför sockret ligger på 25,6.
I går var hon inte utanför dörren. Jag försökte säga att vi kan gå ut med hundarna tillsammans, men hon bara säger att hon inte orkar.
Jag anser att hon är sockerberoende, men när jag säger det så bara hon skrattar. Hon måste ha något sött till kaffet varje gång ca 3 ggr per dag och det räcker inte med en liten kaka utan helst bakelse eller en stor bit mjuk kaka av nåt slag. Känner mig helt maktlös för hon verkar inte fatta allvaret i sjukdomen.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu
Läs min historia om hur jag gick från diabetes typ 2 till typ 0.
Nu har jag hållit mig till lågkolhydratkost/LCHF i 2 år och 8 månader. Jag gick ner ca 35 -36 kg på litet mer än ett år. Viktstabil sedan dess.
Visst går det, men man måste inse att det gäller livet och livskvaliteten.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0

Farmorgreta, visst går det.
Men om man inte vill så går det inte. Å sen så hänger det så mycket på vad hennes läkare/dietist/sköterska sagt till henne.
Det här med "lite diabetes" är väl inte så farligt, lite piller och om några år går det bra med sprutor, men det blir så….!
Nej, det var inte jag som fick höra det, utan en vän till mig, som fortfarande äter wienerbröd till frukost! Och som tycker att jag är larvig.
Men jag vill inte sitta i rullstol med kapade fötter, blind och njursjuk och sedan dö i förtid.
Jag vill njuta av livet och det gör jag så bra utan godis och kakor.
Men som sagt, det är ett val man måste göra.
//Karin