Annons:
Etikettövrigt
Läst 6032 ggr
LiindaH
2009-11-06 13:36

Vilka symptom

Vilka är dom vanligaste symptomen ( stavas? ) på diabetes?

Vart varnad av min läkare för ca 1 år sedan att jag låg i riskzonen plus att flera i min släkt har det.

Så är väldigt intresserad av vilka dom vanligaste symtomen?

// Liinda

Annons:
sussie
2009-11-09 10:47
#1

Törst, kissar mycket, trötthet, vikt nedgång.

LiindaH
2009-11-09 18:25
#2

Okej, små skakningar kan det också vara en del av tecknet ?

// Liinda

ErikEdlund
2009-11-12 23:20
#3

Som jag kallar "diabetesdarr", när du är "låg"

/ Erik

Sheena
2009-11-13 18:38
#4

Oftast har man ju dock inte lågt socker vid obehandlad diabetes.. Diabetes "hittas" ju nästan alltid pga av att man mår dåligt av symptomen på för högt blodsocker och därifrån undersöker vad detta beror på..

Även visst illamående kände jag av strax innan min diab. diagnostiserades. Kolla gärna ditt blodsocker hos vårdcentralen (om man får det?) eller kanske du känner nån som har en blodsockermätare.

LiindaH
2009-11-13 19:05
#5

Hur vet man om man har för högt blodsocker?

Jag ska till läkaren på onsdag. Ska be att få kolla då!
Dom jag känner med diabetes bor för långt härifrån!

// Liinda

Sheena
2009-11-13 19:26
#6

Högt blodsocker = de symptom som nämns i #1. Detta är oftast de symptom som ges på  diabetes som sjukdom, just för att man innan man "hittat" diabetesen och diagnostiserats som diabetiker lider av dessa symptom.

Lågt blodsocker= darrningar/skakningar (först märker man det bara själv, sen skakningar i händerna och senare om man inte redan vid det laget ätit något, skakningar eller kramper i hela kroppen), svårigheter att fokusera synen, och allmänn "hispighet"  tanke och beteende. Ännu lägre blodsocker ger sludddrigt tal och kontaktsvårigheter.

Symptomen för både högt och lågt socker kan självfallet variera för olika personer men dessa är väl de vanligast förekomande symptomen.

Ett för högt blodsocker behöver man ju inte märka direkt, man kan ha liiite för högt socker och ändå må någorlöunda bra men förblir man obehandlad under en längre tid så lär stiga och man märker symptomen.

Jag kan bara prata som typ1a men jag antar att ungefär det samma gäller typ 2or. Innan en måltid ska man ju inte ha ett högre värde än kanske 7-8 mmol/l som ICKE diabetiker.. Vet inte vad sjukvården har för exakta riktlinjer men nånstans där borde gränsen ligga.

Hoppas du får möjlighet att kolla sockret, om inte annat bara för att se att det är ok så du kan slippa oroa dig!  Glad

Annons:
LiindaH
2009-11-13 19:31
#7

Okej :) Tack för ett bra svar!

Ja jag hoppas det jag också!
Men när jag pratar med mamma och min mormor ( båda har ) så säger dom båda att det är stora tecken!
Blev ju varnad för ett år sedan!

// Liinda

Upp till toppen
Annons: