Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 3510 ggr
Maja
2010-02-24 16:23

Glukagoncellerna?

Det var en tanke som slog mig nu. I våra Langerhanska öar så finns ju dels betacellerna som producerar insulin, men även alphacellerna som tillverkar glukagon (som har motsatt effekt jämfört med insulin).

Betacellerna fyller ju ingen vidare vettig funktion på oss diabetiker, men för alphacellerna detta? Fungerar de felfritt? Eller är det så att de Langerhanska öarna är helt utslagna?

Annons:
RuiXue
2010-02-24 20:26
#1

Minns jag rätt från vad jag har läst så kan hela öarna vara helt utslagna. Men det är nog något till och med jag får googlaSkrattande Men jag tror mig ha hört att det är helt utslaget och det är ett av skälen till att diabetiker får extremt lågt blodsocker ibland.

Jennie


Zepp
2010-02-28 17:32
#2

Mnjaeä.. om pancreas vore helt utslagen fick man tillföra fler hormoner än Insulin!

För typ 1 så är väl de insulinproducerande cellena utslagna till stora delar men inte hos typ2, där är det väl insulinresistensen som gör att dessa inte räcker till!??

Vad jag läst så är det mängden insulin som styr hur mycket Glukagon som skall utsöndras, insulin har en hämmande effekt på Alphacellernas utsöndring.. sen finns det annat oxå som hämmar både insulin och glukagon!

Endokrin del [redigera]

Det finns fyra huvudtyper av celler i de Langerhanska öarna, vilka är:

Cellernas namn

Hormon de producerar

% av öarnas celler

Fysiologisk funktion

betaceller

Insulin

50-80%

Sänker blodsockret

alfaceller

Glukagon

15-20%

Höjer blodsockret

deltaceller

Somatostatin

3-10%

Motverkar utsöndring av insulin och glukagon

PP-celler

Pankreatisk polypeptid

1%

Motverkar utsöndring av exokrina produkter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bukspottk%C3%B6rteln

Om inte typ1 får tillräckligt med insulin så produceras för mycket Glukagon vilket leder till att hela förloppet kan löpa amok och de kan få diabetisk ketoacidos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
2010-02-28 19:33
#3

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/glukagon-insulinets-betydelsefulla-motpol/

En forskare har just gjort en rapport om glukagonet och dess betydelse.

Finns på Diabetesportalen.se

Jag läser där och försöker förstå, men inte riktigt. Typ är det bra eller dåligt med en viss nivå på glukagon. Hur kommer adrenalinet in i bilden?

//Karin

Zepp
2010-02-28 20:06
#4

Homeostasen består av en blandning av hörmoner, vi har alltid alla hormoner i blodet samtidigt, skillnaden är att något eller några dominerar!

Tex så har vi 1 hormon för att sänka blodsocker.. men 5 för att höja det.. dessa fem kommer in vid lite olika situationer, tex Glukagon verkar vara rätt passivt och utsöndras till stora delar när blodsockret sjunker.

"Glukagon är ett hormon i kroppen som utsöndras av de Langerhanska öarna i bukspottkörteln. Glukagon insöndras vid sänkta blodsockernivåer och ökar glukoskoncentrationen i blodet, framförallt genom att stimulera nedbrytning av glykogen till glukos i levern. Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin. Sekretionen av glukagon (från a-celler) stimuleras inte bara av hypoglykemi (lågt blodsocker), utan också av proteinrik föda (aminosyror) liksom av svält och kraftigt fysiskt arbete. Genom glukagonets verkan ökar mobiliseringen av lagrade energiförråd, i synnerhet glykogen. Det huvudsakliga målorganet är levern, där glykogenolys (nedbrytning av glykogen till glukos) och glukoneogenes (nybildning av glukos från bland annat aminosyror) stimuleras för att ge ökade glukoshalter. Det sker också en ökad lipolys i fettväven."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon

Adrenalin, Kortisol och Noradrenalin utsödndras ofta vid stress eller som en reaktion på trauma eller fysisk ansträngning för att se till det finns tillräckligt med energi i blodet!

Den femte kommer jag inte på vad den heter!??

Det är altså balansen mellan hormonerna som är det viktiga.. och att denna motsvarar den situation som kroppen befinner sig i!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hormoner

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: