Annons:
Etikettforskning
Läst 4315 ggr
MatsL
3/15/10, 8:31 PM

Bloggtips

Ni läser väl Diabetes Update?
Väldigt mycket läsvärt där. Till exempel Hur man analyserar forskningsnyheter eller Det bästa diabetestestet. Här finns massor av information, både lättläst och djuplodande.

Annons:
RuiXue
3/15/10, 11:46 PM
#1

I get a lot of mail from people whose home testing is showing blood sugars well over 140 mg/dl (7.7 mmol/L) but whose doctors insist they are "fine" based on their fasting glucose readings.

Det där låter som mig i ett nötskal! En timma efter måltid kan jag ligga på 10, och två timmar efter så har jag legat på både 8 och 9 för att mindre än en timma senare ligga på en bra bit under 4. Ändå säger vårdcentralen att allt är bra?

Jennie


MatsL
3/16/10, 11:59 AM
#2

#1,

har du testat blodsockret efter kolhydratfattig måltid? Du verkar definitivt höra till dem som behöver begränsa intaget. På systersiten Bloodsugar 101 beskrivs hur man testar sig fram till sin kolhydrattolerans.

RuiXue
3/16/10, 6:08 PM
#3

Räcker med en enda kokt potatis tillsammans med proteiner och fett så ligger jag på 10. Även efter en relativt kolhydratfattig måltid kan jag ligga för högt för att sen totalkrascha.

Och vad gäller fastevärden så har det gått från att för flera år sen alltid vara under 4.5 på vårdcentralen, till att ofta vara över 5 nu både på vårdcentral och hemma. Så även om det är inom det normala så har det krupit uppåt.

Ligger ofta över 7 två timmar efter måltider numera.

Jennie


Zepp
3/19/10, 11:23 PM
#4

Pröva att byta ut potatisen mot mer kött o fett.. får man i sig minimum av kolhydrater så borde inte blodsockret stiga!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RuiXue
3/19/10, 11:28 PM
#5

Äter jag inga kolhydrater alls så blir jag låg istället, så det fungerar inte heller Obestämd

Jennie


Zepp
3/19/10, 11:35 PM
#6

Då borde du testa ditt fasteinsulin.. finns de som har förhöjt sådant!

Fast har du omväxlande högt o lågt blodsocker så är det inte så troligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
RuiXue
3/19/10, 11:39 PM
#7

Händer när som helst på dagen för mig att jag blir låg, oavsett vad jag ätit innan eller vad jag gjort så kan jag helt sådär bara bli alldeles skakig. De gånger jag har testat då så har jag ofta legat en bra bit under 4.

Jennie


Zepp
3/19/10, 11:57 PM
#8

Verkar ju snarare som du har någon tröghet i regleringen.. för om du har omväxlande höga och låga glukosnivåer så verkar det rent ut sagt konstigt!?

"

Blodsockrets nivå styrs främst av hormonerna insulin och glukagon. Efter en måltid tas glukos upp av tunntarmens celler från vilka det diffunderar ut i blodet. Den höga koncentrationen av glukos i blodet triggar bukspottkörtelns langerhanska öar att utsöndra insulin. Insulinet påverkar i sin tur lever-, muskel- och fettceller att öka sitt upptag av glukos, blodsockret sänks och de nämnda cellerna har fått ett "förråd" av glukos i form av glykogen (musklerna) och triglycerol i fettcellerna. När det sedan har gått en tid sedan den senaste måltiden, börjar blodsockret bli lågt eftersom blodet inte får någon påfyllning av glukos från tunntarmscellerna. Detta triggar återigen bukspottkörteln, men denna gång till att utsöndra glukagon. Glukagonet påverkar levern och musklerna så att de släpper ut en del av det glukos de har "i lager" till blodet. Nu höjs nivån på blodsockret så att det ligger på en lagom nivå för att försörja kroppens alla olika vävnader.

Insulin och glukagon utsöndras i själva verket hela tiden, men olika mycket beroende på blodsockrets nivå och de skapar en jämvikt som avgör åt vilket håll sockermolekylerna ska gå.

Andra hormoner som höjer blodsockret är kortisol, tillväxthormon och katekolaminer (adrenalin och noradrenalin)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsocker

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RuiXue
3/20/10, 12:25 AM
#9

Jag kan gå ner från över 9 till en bra bit under 4 på runt en timma bara sådär utan att göra något. Andra dagar ligger jag över 7 i flera timmar, och ytterligare andra dagar så måste jag gå runt och småäta som en ko för att inte vara skakig större delen av dagen. Det är minst sagt jobbigt! Och då jag kör en sisådär 800kg tung truck på jobbet så vill man inte gärna gå runt och ha huvudet ute i yttre rymden och darra som ett asplöv, så på jobbet måste jag äta i stort sett varannan timma många dagarSkrikandes

Jennie


Zepp
3/20/10, 12:40 AM
#10

Verkar mer som insulinresistens om jag får lov att spekulera!

Då kan man säga att regleringen inte fungerar som det var tänkt.. när du äter så lagras överskottet men det kräver extra insulin och det går trögt.. det krävs att bukspottkörteln producerar högre doser insulin för att få cellerna att ta upp glukosen!

Sen när glukoshalten i blodet sjunker så är insulinhalten fortfarande hög och hindrar glykogenet från att frigöas ut i blodet!

Ett annat tecken brukar vara att man ökar i vikt sakta men säkert!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MatsL
3/20/10, 1:23 AM
#11

Du beskriver ju hur kolhydraterna ger dig problem med snabba blodsockerökningar och lika snabba sänkningar. Det ger de symptom du beskriver. Du behöver äta en mycket mer kolhydratfattig kost, LCHF eller en ganska strikt GI-kost. Läs denna pdf: http://pdfdatabase.com/download/863-how-to-prevent-heart-attacks-ben-sandler-md-1958-pdf-2659365.html. Läs särskilt fallbeskrivningarna. Detta är gammal kunskap som fallit i  glömska hos dietister med flera.

RuiXue
3/20/10, 12:02 PM
#12

Har testat lite LCHF vissa måltider men mår inte alls bra av det!

Jennie


MatsL
3/20/10, 4:02 PM
#13

Förklara hur du mår. Det tar också en tid att vänja kroppen från ständiga kolhydratkickar, så att testa då och då lär inte ge resultat. Har du en blodsockermätare? Det vore bra om du testade enligt beskrivningen på Bloodsugar 101 och lärde dig vad du kan äta.

Annons:
RuiXue
3/21/10, 11:33 AM
#14

Testar inte varje dag, men när jag känner att något inte stämmer och vissa dagar testar jag före måltid, 1 timma efter och 2 timmar efter. Är jag för hög 2 timmar efter så testar jag igen efter ytterligare en timma.

Har en mätare hemma.

Jennie


miniimee
3/21/10, 1:45 PM
#15

Det är inte så att du får insulin "kuddar", dvs att insulinet fastnar i en kudde under huden, å sen när man minst anar det så kommer allt insulin ut i kroppen och då får du lågt ist.

Eller fel på magen, minns ej vad det heter, men det är oxå en sak diabetiker kan få som komplikation, att du äter, tar insulin, men magen kan ej processa maten och få ut det till cellerna och så får man lågt blodsocker ist. Men det lpter mer som det förstnämda.

Lycka till!

RuiXue
3/21/10, 2:57 PM
#16

Är inte bekräftad diabetiker, men i alla fall enligt amerikansk standard så är jag med sannolikhet pre-diabetiker.

Jennie


Zepp
3/21/10, 11:13 PM
#17

Vad äter du för något egentligen.. det är inte som så att du har vitaminbrist??

Brist på Tiamin B1 som är ett viktigt vitamin för kolhydratomsättningen kan leda till en del konstiga symptom.. bland annat svajigt blodsocker!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tiamin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RuiXue
3/21/10, 11:27 PM
#18

Jag har konstaterad B12 brist vilket jag behandlas för. Äter väldigt allsidigt och lagar ofta mat ifrån grunden. Halvfabrikat kommer sällan ens innanför dörren hemma.

Har mig veterligen haft svajigt socker i snart 2 år, och det har förvärrats den senaste tiden.

Jennie


Upp till toppen
Annons: