Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6076 ggr
ThereseBomberg
2010-04-15 23:42

Höga morgonvärde

Har diabetes typ 1 sen 3 år tillbaka och är 40 år. Har ätit LCHF i ca 1,5 år och har fått bra kontroll på blodsockervärderna. Tyvärr jag svårt att få riktigt bra koll på morgonvärdena. Finns den någon med den erfarenheten? Tänkte testa att nu helt utesluta snabbinsulinet och köra på långtidsverkande både på morgon och kväll, inte en aning om det funkar men det är värt ett försök, tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter.

Annons:
ThereseBomberg
2010-04-16 00:58
#1

Hej igen, har hört att det kallas för gryningsfenomenet, någon som vet mer om det?

Sheena
2010-04-16 11:50
#2

hej!

Gryningsfenomenet beror på kortisolet som kroppet spruttar på för att få oss att vakna till på morogonen. Det är ju bra förståss, men kortisolet höjer tyvärr blodsockret så detta är ett vanligt fenomen bland diabetiker.

Helt utesluta snabbinsulin ska du inte göra, bas- och snabbinsulin har ju olika fuktioner. Basen skall ligga under hela dygnet och göra så att kroppen funkar som den ska medans snabbinsulinet skall "kompensera" för allt det du äter. Har inte din diab. sköteska förklarat detta för dig där du fick din diabetes? Be isåfall om en ordentlig genomgång av detta!!

Ta basinsulin både morgon och kväll är en bra ide då de flesta sorter (som diaskuterats här i en tidgare tråd) INTE räcker fullt ut 24tim även om de påstås göra detta. Så det är ett jättebra första steg. När på dygnet tar du ditt basinsulin nu? Tar du det på morogonen kanske det kan hjälpa att bara byta till att ta det på kvällen så det inte hunnit "sina bort" till morgontimmarna.

Hoppas du får ordnig på det!!

ThereseBomberg
2010-04-18 12:17
#3

Hej och tack för svar, jag har börjat att ta långtidsverkande morgon och kväll nu, har inte sett någon större effekt ännu men ska köra ett tag till. Tar kl.2100 och kl.0900.

janeth
2010-04-21 21:22
#4

Hej ThereseBoml!

Min mamma äter lchf och har diabetes. Hon tar sprutor och hon gjorde såhär att hon ökade på det långtidsverkande insulinet både morgon och kväll. Jag tror hon ta 12 e på morgonen och 12 e på kvällen sen tar hon 1-2e vid varje måltid och det funkar bra. Blodsockret är mycket jämnare. Jag har oxå diabetes, pump och äter lchf. Jag ökade på min grunddos ganska mycket i början och kunde succesivt minska på den samt sluta med måltidsdoserna. Hade 4,5 i hba1c vid senaste läkarbesöket.

Hoppas detta tips kan hjälpa dig.

Vänliga hälsningar Janeth

[Jeremina]
2010-04-27 03:29
#5

Min man har under de 18 år han haft diabetes typ 2 haft högre på morgonen än på dagen och kvällen. Inte ens nu när han i höstas började med långtidsverkande insulin till natten så vill blodsockret gå ner på morgonen. Då han har bra långsockervärde så får han leva med detta.

ErikEdlund
2010-05-06 16:27
#6

Det Sheena (#2) skriver stämmer. Hos "friska" skulle det kunna kallas "energikick" för att man skall ta sig ur sängen.

Enligt min mening finns inga goda skäl att ta insulin för att försöka motverka detta, minska på glukos i frukosten istället.

Annons:
Karin20
2010-05-06 22:07
#7

Vilken bra beskrivning, "energikick" . Och friska mäter ju inte morgonsocker, så på vilken nivå ligger de egentligen?

Jag har också hört en annan förklaring, framförallt hos oss som inte äter kolhydrater. Hoppas jag minns rätt nu.

Om vi inte äter kolhydrater är det istället vår lever som ser till att tillverka det "socker" som vår hjärna så väl behöver. Natten är en rätt lång period där vi inte tillför något utifrån, så levern jobbar och jobbar. Och vi har lite störda funktioner, så den fortsätter så länge som det inte kommer något nytt, den vet liksom inte när den ska sluta. Så därför kan det vara högre på morgonen,

Låter detta vettigt?

//Karin

[Jeremina]
2010-05-07 02:27
#8

#7 Läkare har sagt det till min man som du skriver att levern pytsar ut glukos som den har i reserv under natten oftast!

Tessan40-69
2010-05-10 13:24
#9

Hej igen, tänkte bara berätta hur det har gått sen sist. Jag tar endast långtidsverkande insulin nu, både morgon och kväll och då behöver jag inte ta någon måltidsinsulin så länge jag håller nere kolhydraterna. Morgonvärderna ligger nu stabila och är ofta mellan 6-8 och det har jag aldrig haft så bra under en längre periodGlad

janeth
2010-05-12 12:03
#10

Grattis till detta! Det låter jättebra

Vänliga hälsningar JanethGlad

[rolnor]
2010-05-12 17:40
#11

Levern lagrar väl någort som kallas glykogen och kan vid t.ex. fasta ta av detta "energiförråd".

Sheena
2010-05-12 19:00
#12

#11 Det stämmer det! Detta märks tex om man under en kortare period haft många "större" insulinkänningar, förrådet tar lixom slut då. Och då kan man få känning redan vid sådana värden som man vanligtvis inte känner av (ca 4-5mmol när det gäller mig)

Upp till toppen
Annons: