Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4876 ggr
Ninja
5/28/10, 4:28 AM

Diabetes?

Var vänder man sig om man misstänker att man har diabetes? Går det att springa till Apoteket och köpa mätprylar och kolla själv?

Kan ju berätta lite om varför jag misstänker det, så kanske ni kan säga vad ni tror.

Började fundera på det redan i gymnasiet när jag och några till gjorde en lab där vi mätte blodsocker och kontrollerade hur de påverkas av hälsosam mat, skräpmat/godis och så ingen mat alls. Mitt blodsocker reagerade kraftigt, "faktiskt lite.. oroande" sa biologiläraren. Minns dock inte värdena exakt nu, det var 3-4 år sedan.

Pga extrem trötthet gick jag till doktorn som kollade järnet, vilket var normalt vid det tillfället. Han skrev dock ut järntillskott ändå "för säkerhets skull".. även detta är nästan precis tre år sedan. Pillren hjälpte aldrig mot min trötthet. Ingen annan utredning skedde.

På senare tid har jag fått kraftigt ökad urinmängd, dricker ju därför mer. Då nämnde en kompis om diabetes, det var då jag började läsa om det. Insåg att huvudvärk, trötthet, skakningar, illamående kan ju faktiskt bero på insulinkänningar..?
Har ju tidigare tänkt att det är en rad tillfälligheter, skakningarna har jag trott berodde på tröttheten.. men i kväll när jag började skaka kom jag på att jag läst om det, och insåg att det var ett tag sedan jag åt. Lågt blodsocker?

Så jag vet inte, vad tror ni som har lite mer erfarenhet av det här? Är det bara att köpa mätgrejer för att kontrollera blodsockret, och "behandla" resten med rätt kost och motion? Eller måste jag ta mig till hälsocentralen?

Annons:
Sheena
5/28/10, 7:43 AM
#1

Gå till vårdcentraken för att få en diagnos först och främst!!

Finns ingen anledning att hålla på o mäta sockret o bekymmra sig för sådanna saker om man inte vet att det är diabetes man faktiskt har. Kolla på VC som sagt, och är det inte diabetes det handlar om be om fortsatt utredning.

Som obehandlad diabetiker är det näst intill omöjligt att få insulinkänningar, eftersom det här med insulinet inte funkar hos diabetiker. Det är ju det som är sjukdomen lixom. Så gott som alltid så har man ett aldeles för högt värde när man diagnostiseras, men tröttheten och ilamåendet, extrem törst och ökad urinmängd är typiska symptom på ett för långvarigt för högt värde. Låga värden är mer akuta tillstånd. Tror inte du kommer behöva uppleva detta innan få börjar behandlas med insulin (om du ni skulle vara diabetiker).

Men som sagt, börja med att söka vårdcentralen och lycka till, hoppas du får klarhet och mår bättre snart!

Ninja
5/28/10, 12:38 PM
#2

Ja herregud, det är ju för lågt blodsocker jag borde ha, inte för högt! Förvånad Om det nu är blodsockret det är fel på dvs, men var ju inte järnet i alla fall.

Klantigt av mig! Men jag får försöka kontakta hälsocentralen nu när familjeläkaren gått i pension, så kanske man kan få en ordentlig undersökning på den sjukliga tröttheten och börja fungera som människa igen.

Haha. Skäms

RuiXue
5/28/10, 4:20 PM
#3

Låter som om det kan röra sig om reaktiv hypoglykemi. Kroppen överreagerar åt båda hållen lite. Man kan få jobbigt lågt socker (skakningar, illamående) för att en stund senare ligga allt för högt även om man inte ätit eller bara åt väldigt lite för att bli av med skakningarna. Det kan ses som ett förstadium av diabetes, men betyder inte att man har diabetes eller garanterat kommer få det.

Men hör av dig till vårdcentralen och be om en ordentlig utredning. Be om att få testat HbA1c och insistera på ett glukostollerans test som kan indikera vad som händer när du ätit.

Jennie


Upp till toppen
Annons: