Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 10487 ggr
[Stella-69]
2010-03-02 17:27

Högt blodsocker

Hej. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fråga?
I december-09 gjorde jag ett antal tester, bl a glukos. Det visade på 6.6. Blev lite skrämd, och ändrade mina matvanor till lchf-kost. Gjorde ett nytt glukos-test igår (1/3-10), det visade på 7.0!!!! Hur kan det komma sig? Har ätit strikt lchf, ca 10 g kolh. om dagen. Jag var säker på att blodsockret hade minskat och inte ökat.

Annons:
Karin20
2010-03-02 21:48
#1

Hej

Hur gick din glukostest till? Var du fastande?

//Karin

PerH
2010-03-02 22:06
#2

Hej Stella

Antager att du menar morgonens fastevärde.

Så här säger Erik Matfrisk om det som kallas gryningsfenomenet.

(Gäller då dina matvanor som du anger ovan )

"Säg att ditt förhöjda morgonBS är 9 mmol/l och att det bör vara 6 mmol/l eller under. Alltså har du ungefär 3 gram glukos för mycket i blodet, men det kommer från dina interna källor (leverglykogen, protein- och fettutnyttjande), inte från mat i tarmpaketet. När du nu motionerar lite lätt i form av en promenad så kommer kroppen att snabbt konsumera dessa extra (3*4) = 12 kcal. Man använder typiskt 60 - 70 kcal/ km vid promenad/jogging och därför är 12 kcal borta på max 200 meter"

Jag ligger som typ2 med Paleo/LCHF  7-8 mmol som fastevärd

Läs vidare

Gryningsfenomenet hos Matfrisk blogg.

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/gryningsfenomenet/gryningsfenomenet

[Stella-69]
2010-03-02 23:57
#3

Tack för snabbt svar!

Karin20. Båda testerna var fastande. Den första skickades iväg till labb, den andra togs i fingret och kollades omgående.

PerH. Allt det här är helt nytt för mig, så jag är inte hemma i olika värden och förkortningar. Försöker läsa på så mycket jag hinner. Jag uppfattar det som så, att efter lite motion sjunker blodsockret, är det rätt? Var ute och gick med hunden innan den andra provtagningen. Ca 30 min. Vad tror ni?

PerH
2010-03-03 01:30
#4

Stella

Jag har inte tillgång till billiga stickor, bekostar dom dyrt själv, mäter bara i bland. Min Läkare som typade mig som 2 har kollen på mig sedan 1 år och har inte sagt något om mina fastevärden trots provtagning på VC. Hba1c långtidssocker, ej heller förskrivit mig Metformin, eller annat, han säger att det ser bra ut och acepterar min självpåtagna Dahlqvist-kost, mitt BS jag nämnde ovan cirkus 6,8-8 mmol faste (mätt i fingret) bekymrar inte läkaren när jag käkar kolhydratreducerat. Jag har inte som Erik Matfrisk testat att gå 200 meter före mätning.

Pysslar jag snarlikt i huset en stund, 2 våningar + tvättstuga i källaren, så sjunker BS. Jag ser det alltså som Matfrisk säger, som ett gryningsfenomen.

Däremot har jag testat att motionera i eljusspåret, mätt före och efter, då fastande på morgonkvisten.

Då stiger BS en aning, efter 3km rask promenad, utan hund.

[Stella-69]
2010-03-03 09:49
#5

PerH

Nu har jag blivit kallad till provtagning 1 gång/vecka, alltid fastande på morgonen. Men det verkar som om värdet på morgonen inte är så tillförlitligt. Ska fråga om de där stickorna du skrev om, och testa själv över hela dagen. Inom vilka gränser bör värdet vara för att anses normalt? T ex på kvällen.

Jag berättade för läkaren att jag har ätit lchf-kost ses första testet dvs 2 mån, hon tyckte det var bra att jag undvek kolh. men annars var hon inte särskilt översvallande.

PerH
2010-03-03 14:58
#6

Stella

Läkarreaktion "Inte så översvallande" var ordetFlört

Läkarna gör ju inte vågen precis! Mer en tyst nick, lite Hmm…sedan inga protester, min erfarenhet.

Min Diabetessköterska verkade mer nöjd.

Mätaren och "stickorna" testremsor antar jag du får som typ1 diabetiker, alltså klassas som sådan, detta av sparsamhet. Tror inte att alla typ2 tilldelas utrustningen, du kan ju fråga, jag tilldelades ingen mätare.

Vad som är normalt BS, här tycker jag att du skall läsa Kostdoktorn.se läkaren Andreas Enfeldt har svar på många av dina frågor, klicka på den blå länken så kommer du dit.

Blodsockermätare, om du nu inte tilldelas mätare men ändå anser att du behöver en, gå till denna länk hos Dr Dahlqvist Här kan du hitta länkar vidare till gratismätare. (mätarna är annars billiga att köpa, testremsorna är dock svindyra privat).   Privat egen ej ordinerad mätare: Att mäta på egen hand kan skapa mer oro än trygghet, tänk på det. Vänta Du och se vad ditt möte med vården kommer att leda till.

Annons:
[Stella-69]
2010-03-03 17:21
#7

Tack för länkarna och tipsen! Har lärt mig mycket, och vet på ett ungefär vilka frågor jag ska ställa till läkaren vid nästa besök.

maddesigno
2010-03-13 16:51
#8

Hej! Jag är ny här och går omkring och smygläser. När jag fick reda på att jag hade diabetes låg BS på 16,6… Nu - efter lchf och metformin  i 2 månader - har jag fortfarande ett faste BS på dryga 10 varje morgon. Efter frukost sjunker BS till runt 7-8! Begriper ingenting… Ha en trevlig kväll allihop!

Zepp
2010-03-19 23:18
#9

Det kallas för gryningsfenomenet.. det är en del av kroppens dygnsrytm.. kroppen ökar sin kortisolnivå för att höja ditt blodsocker för att du skall vakna!

Det är egentligen inget problem utan helt naturligt.. kan ioförsej bli lite konstiga värden men som regel sjunker det effter ett tag.. vad jag läst så sjunker det av en matbit eller en stilla morgonpromenad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kalendula
2010-05-27 20:49
#10

Hej!

Jag fattar ingenting heller, fick min diagnos för två dagar sedan. Men har ätit lchf i ca 3 veckor. Mitt första fasteprov var på 7.3 och det andra på 7.5. Sedan två rör med alla möjliga sortes prover.

Mitt stora problem är att komma på vad jag ska äta på morgonen. För jag är så hungrig, yr, skakig och det känns som hjärtat pumpar ur bröstet, slö och hängig. Vad kan man äta för att få det anfallet att sluta. Jag har svårt för att liksom laga till något för jag skakar så fruktansvärt. Samt så har jag en bindvävssjukdom och född med en ryggskada som gör att jag inte kan stå och greja för länge speciellt på morgonen. Finns det något som man kan förbereda på kvällen, som man snabbt kan ta på morgonen?

Vänliga Hälsningar

Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

RuiXue
2010-05-28 16:13
#11

#10 Koka ägg på kvällen, förvara dom i kylskåpet över natten och sen är det ju bara att skala och äta på morgonen. Hjälper det att bli av med obehaget så går det ju att fixa en stadigare frukost senGlad Annars kan du ju ta några digestive kex med jordnötsmör eller ost på, då får du i dig både proteiner och lite kolhydrater.

Jennie


Kalendula
2010-05-28 16:28
#12

#11 Tack så mycket för tipset. Glad

Går det lika bra att steka ägg? För av någon konstig anledning så mår jag illa och blir dålig i magen av att äta kokt ägg.

Usch, det här är jättesvårt. Men man kommer väl in i det så småningom Rynkar på näsan

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

RuiXue
2010-05-28 17:11
#13

#11 Går nog minst lika bra med stekta ägg. Det är ju proteinet man vill åt eftersom det mättar braGlad Så ett ägg eller två kan vara en snabb väg till att inte känna sig vrålhungrig.

Ett frukostalternativ som går väldigt snabbt är att steka bacon, och sen göra äggröra i samma stekpanna som man stekte bacon i precis innan. Har aldrig tagit tiden när jag gör det men skulle gissa på högst 5 minuterFlört

Jennie


Annons:
Kalendula
2010-05-28 17:37
#14

#13 tack så mycket!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Karin20
2010-05-31 22:53
#15

Jag äter alltid ägg på morgonen, men om man inte tycker om kokta ägg går det naturligtvis lika bra med stekta ägg.

Äggröra är kanon och då kan man gärna blanda i vispgrädde och mycket smör. Jag har sett Mat-Tina göra äggröra och det såg så gott ut med massor av riktigt smör.

Små omeletter i plättpannan,,, men det passar nog bäst till helgen då det finns lite mera tid

//Karin

Upp till toppen
Annons: