Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 19528 ggr
Yamuna
2010-06-11 21:04

Melon

Som nybliven diabetiker så har jag lite dålig koll på vad som går att äta i fruktväg, fått veta att päron och äpplen är ok

Hur är det med melon? Älskar melon (vattenmelon) och ska om en månad till Turkiet där jag brukar frossa i denna underbara frukt.

Hälsar Yamuna

Annons:
Sheena
2010-06-12 12:33
#1

Har du en blodsockermätare.. testa!! Så vet du sen precis hur du själv reagerar.. :)

ErikEdlund
2010-06-12 14:26
#2

Gå till www.fineli.fi och sök livsmedel du vill veta något om. Via föregående länk finns data för vattenmelon. Där kan du se att (3.9*4) kcal av melonens 19 kcal/100 gram kommer från sockerarter, alltså 82%. Det är ingen bra mat för diabetiker typ 2.

Gör för säkerhets skull samma beräkningar för frukter du gärna äter. Då ser du att sannolikt ingen är något vidare nu när du faktiskt är diagnosticerad som känslig för kolhydrater (egentligen glukos). Här har jag gjort det för två du nämnde.

Päron: 28 kcal sockerarter av totalt 32 kcal/100 gram. (87,5%)

Äpple: 37,2 kcal sockerarter av totalt 41 kcal/100 gram. (90,5%)

Tips: Uppe till höger på finelis sidor finns några liggande staplar som visar energifördelningen från bland annat fett, protein och kolhydrater. Som diabetiker så skall du definitivt undvika sådant där kolhydraterna bidrar med mer än 20E%, helst väl under 10E%.

mvh / Erik Edlund

Karin20
2010-06-13 20:56
#3

Tyvärr bör du nog låta bli allt vad frukt heter så länge, absolut inte frossa i det.

När jag var i Turkiet frossade jag i deras goda ostar, ungefär som Halloumi och massor av oliver.

//Karin

Upp till toppen
Annons: