Annons:
Etikettövrigt
Läst 6654 ggr
Kalendula
11/11/10, 12:14 PM

Inte får göra?

Jag är rätt ny på detta med diabetes, och läste i en annan tråd om att man inte får göra vissa saker. Jag har ingen aning om saker man inte får göra om man har diabetes. Jag har typ 2. Vad är det man helst inte får göra och varför?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
MiroSputnik
11/12/10, 10:25 AM
#1

Det finns en hel del grejor man inte får göra.

Har egentligen aldrig fått nåt logiskt svar på varför. Men jag kan tro att det har med risken för plötsliga blodsockerfall och liknande att göra.

Personligen tycker jag att det är orättvist. För vad säger att en diabetiker har större risk för medvetslöshet och liknande än en person som är "frisk"?

Men är man diagnoserad, så är man. Och då får man bita i det sura äpplet. Tydligen…

Kalendula
11/12/10, 2:33 PM
#2

#1 Alltså, det är väl större risk att det händer något i så fall med människor som tar droger o tabletter o dricker alkohol i så fall. . .

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MiroSputnik
11/12/10, 4:10 PM
#3

Precis! Men nu är det vi diabetiker som får en massa restriktioner istället. Vi som faktiskt har vår sjukdom under kontroll!

Det finns ju t ex massor av människor som inte är diagnoserade men ändå har diabetes. Och många av dessa sysslar med för oss förbjudna saker.

Men det finns ju inget vi kan göra… Bara acceptera…

Kalendula
11/12/10, 4:56 PM
#4

Hur och var får man reda på vad en diabetiker inte får göra?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Zepp
11/12/10, 8:21 PM
#5

Får får man väl.. det är väl vad man inte bör göra för sin egne hälsas skull.

Äta en massa socker och andra kolhydrater, strunta i att kolla sitt blodsocker, osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kalendula
11/12/10, 9:07 PM
#6

#5 Nu tänkte jag mer på något helt annat än maten, för det är ju lätt att ta reda på. Det verkar vara värre och svårare att ta reda på vad man helst inte kan eller ska göra. Men ingen tycks vet något om det heller. Synd, men jag får spåna vidare någon annanstans.Glad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Zepp
11/12/10, 10:19 PM
#7

Jomen.. lyckas man med att få ett bra blodsocker så kan man väl leva som alla andra.. fast med restriktioner för maten.

Sen så är det ännu viktigare för diabetiker att hålla sin fysik i form, vilket underlättar just blodsockerkontrollen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MiroSputnik
11/12/10, 10:51 PM
#8

#7:

Nej, det finns restriktioner för oss med diagnoserad diabetes.

Bla. får vi inte:

Framföra fordon i yrkesmässig trafik. (Jag får inte köra "firmabilen" ens om jag är ensam i bilen. Detta har med försäkringen att göra. Tydligen täcker inte den om jag orsakar en olycka, eftersom jag har diagnoserad diabetes. Jag jobbar för ett större företag med många bilar.)

Arbeta i ett yrke där man har direkt ansvar för andras liv (undantaget vissa vårdyrken)

Utöva extrema risksporter, där "risk för eget eller andras liv föreligger". T ex fallskärmshoppning

Jobba på oljeplattform eller liknande platser där möjligheten till sjukhusvård är begränsad.

Ha en aktiv karriär inom militären (då detta automatiskt medför "risk" för utlandsplacering.)

Ta flygcertifikat = flyga ett flygplan

Sedan finns det massor av aktiviteter som är direkt olämpliga, beroende på hur allvarlig diabetesen är…

Jag har stött på dessa regler av egna erfarenheter, men vet inte om de stämmer för alla eller om det finns fler…

Det verkar vara helt omöjligt att få fram korrekt samlad info om just detta. Varför vet jag inte.

Det känns som om det är just försäkringsfrågan som är boven i dramat. OM det skulle hända nåt, oavsett orsak, så verkar det som om diabetesen får skulden… Och inget försäkringsbolag vill visst försäkra företag mot olyckor som orsakas av känd sjukdom…

Kalendula
11/12/10, 11:33 PM
#9

#8 Tack så jättemycket för ditt svar Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

RuiXue
11/13/10, 3:35 PM
#10

Jag tycker det är rena rama diskrimineringen att det finns så mycket restriktioner för diabetiker. Visst, risken finns att blodsockret blir lågt rätt så snabbt för vissa. Men för en diabetiker med väl kontrollerad diabetes och tydliga signaler på lågt blodsocker så är det bara ren skär diskriminering! Vem säger att inte en fullt frisk person blir plötsligt sjuk? Den risken är minst lika stor som att en person med diabetes får en insulinkänning! Jag har en vän i utlandet som haft typ 1 diabetes sedan 1968 och hon kör både stor motorcykel och seglar, hon har då aldrig råkat ut för några olyckor på grund av sin diabetes!

Jennie


Kalendula
11/13/10, 4:34 PM
#11

Min mamma berättade att en bekant till henne berättade att en kär vän hade dött knall fall av en hjärnblödning när hon körde bilen för att åka och handla. Så saker och ting kan drabba vem som helst var som helst. Och att då dikriminera just diabetiker och läga restrektioner på dem tycker jag är så fel. Kvinnan som skulle i väg o handla som dog av hjärnblödningen var bara 65 år o precis gått i pension…

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

RuiXue
11/13/10, 5:03 PM
#12

#11 Ja, det är ju just det. Försäkringsbolag världen över diskriminerar personer med diabetes systematiskt, istället för att tänka att vem som helst kan bli svårt sjuk när som helst!

Vem som helst kan tappa medvetandet av ett eller annat skäl bakom ratten. En pilot kan också svimma under flygning. En oljeplattformsarbetare kan också bli sjuk eller skada sig. Att sätta restriktioner på grund av en fullt hanterbar diagnos gör bara att de som lever med diagnosen kan känna sig än mer annorlunda, kanske rent av utanför.

Det saknas rättvisa i samhället! Och det finns allt för mycket okunskap!

Det är ett ytterst fåtal som får så svår hypoglykemi att de svimmar eller behöver assistans, men det där fåtalet går ut över alla.

Jennie


[linnzy]
11/16/10, 9:33 PM
#13

Hmm…har även hört att man inte får bli dykare/dykinstruktör…

Annons:
Cowboy
11/17/10, 10:00 PM
#14

När det gäller diabetes typ 2 är det fullt möjligt att ta CE-körkort (och även DE). Det behöver inte vara någon begränsning för yrkesmässig traffik på körkortet.

Att köra en firmabil räknas inte som yrkesmässig traffik om inte firman är ett åkeri. Vad jag vet finns ingen skyldighet att uppge att man har diabetes när man söker jobb. Jag körde i alla fall lastbil med släp som semestervikarie i somras utan att uppge det.

MiroSputnik
11/18/10, 5:09 PM
#15

#14

Man får inte köra firmabil, om detta betyder att man har fler personer i bilen samtidigt, eftersom man då har ansvar för andras liv (jag vet, det är larvigt.)

Nej, det finns ingen skyldighet att uppge att man har diabetes. Men OM det händer något, och man medvetet inte har uppgett det (alltså att man själv vet om det men väljer att hålla tyst), så kan det vara så illa att vissa försäkringar inte gäller, och då får man stå där och ta allt ansvar själv. Om man däremot informerat chefen om sin sjukdom, och det händer något och försäkringen inte gäller, så är det chefen/arbetsgivaren som bär ansvaret. Detta eftersom denne person vetat om din sjukdom och ändå gett dig den arbetsuppgift du har…

Klart man kan syssla med precis vad man vill om man är beredd att ta smällen om det händer nåt. Men vissa yrken kräver läkarundersökning, och då är det ju svårare.

#13

Stämmer. Du får inte ta dykcert. och du får inte hoppa fallskärm eller skärmflyga eller andra roliga saker… Jag fick inte ens bli medlem i ett lokalt gym, eftersom de krävde läkarintyg på att man inte hade nån kronisk sjukdom….

Jag vet som sagt inte om dessa regler gäller för alla typer av diabetes, men jag har typ 1 och har stött på en hel del problem i livet…

[linnzy]
11/18/10, 5:28 PM
#16

#15 Nekad på lokalgymmet…det var väl ändå det löjligaste…jag menar träning behöver ju vi allihopa…

Jag är också "etta"…har aldrig stött på det problemet…

kitabu
11/18/10, 6:08 PM
#17

Har man diabetes typ 2 och inte är insulinbehandlad finns det mig veterligen inga retsriktioner att framföra fordon, dyka eller cykla eller vad man nu vill göra.

Tar man inga mediciner eller endast Metformin kan man inte få för lågt blodsocker.

Lågt blodsocker kan förorsaka medvetslöshet därav vissa restriktioner.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

MiroSputnik
11/23/10, 10:33 AM
#18

#17:

Högt blodsocker kan oxå orsaka medvetslöshet… Visst att man då måste ligga MYCKET högt, men ändå… Det beror ju lite på kroppens tolerans, men ett värde på 30mmol/l kan räcka för en del…

Och de flesta försäkringsbolag gör ingen större skillnad på typ 1 och typ 2. Kan de svära sig fria från en "olycka", oberoende av vad som orsakade den, så gör de det…

#16:

De hänvisade till just försäkringsfrågan. Om det skulle hända något så ville de inte hållas ansvariga. Eftersom det är maskiner man arbetar med så fanns ju en risk att man fastnar eller nåt…

Cowboy
11/25/10, 1:47 AM
#19

Högt blodsocker har diabetiker som ännu inte fått någon diagnos och det berör knappast körkort eller försäkringar.

Framförande av fordon styrs av de medicinska kraven för körkort och jag har inte sett att försäkringsbolagen har andra krav.

För körkort med högre behörighet krävs läkarintyg vart 10:e år efter 45 år. För diabetiker krävs ett extra intyg om diabetesen. Det intyget kan krävas tätare än 10 år.

Att försäkringbolag har andra krav på läkarintyg har jag inte hört.

MiroSputnik
11/25/10, 11:26 AM
#20

Jag pratar om försäkringar som arbetsplatsen har, inte om privata försäkringar.

De företag jag har varit i kontakt med hänvisar i alla fall till det när jag frågat… Kan bara ta mitt nuvarande jobb som ex:

För att få köra firmabilarna krävs att jag går en förarutbildning via företaget, så att jag får ett intyg för att köra bilarna. För att få gå denna utbildning krävs läkarintyg på att jag är frisk. Eftersom jag har diabetes typ 1, får jag inte genomgå förarutbildningen, och således inte heller köra bilarna. Detta pga att arbetsplatsen har försäkringar som inte täcker olyckstillbud med bilarna pga känd sjukdom. Skulle chefen ändå låta mig köra bilen, utan tillstånd, så är ju han ansvarig ekonomiskt om det händer något…

Samma sak har det varit när jag sökt jobb som truckförare på olika arbetsplatser.

Jag vet inte om reglerna är så, men det är vad jag råkat ut för…

#19:

Det är inte bara odiagnoserade diabetiker som har högt blodsocker… Jag är insulinbehandlad sedan många år och kan ändå ha perioder då jag ligger mycket högt i BS av olika anledningar… Hade t ex en period för några veckor sedan då jag låg konstant över 20 mmol/l i tre dagars tid…

Annons:
Upp till toppen
Annons: