Annons:
Etikettövrigt
Läst 5306 ggr
ZooSara
10/26/10, 10:45 PM

Vad e jobbigast?

hejsan Mitt namn e sara e ny Och undrar vad tycker ni e jobbigast  med att ha diabetes?

m v h

Annons:
skojbruden
10/27/10, 7:17 PM
#1

Att kanske inte kunna äta exakt lika mycket sötsaker som sina kompisar och att de tillslut blir så att man blir en "lill mamma" fast klart inget negativt att veta vad man stoppar i sig

Fast å andra sidan ska kan man ju skylla på lågt blodsocker när man kommer försent till skolan och så ^^

(har typ1)

Karin20
10/28/10, 11:00 PM
#2

Jag tycker också att det är svårt att inte kunna äta som "alla andra", den sociala biten är inte helt enkel.

//Karin

Kalendula
10/31/10, 9:55 PM
#3

Jag tycker att det är svårast att inte riktigt kunna äta vad jag vill. Jag har en stor söttand, som gör sig väl påmind i bland. Samtidigt tycker jag att det är bra att jag fick diabetes (typ2). För det gav mig verkligen en anledning till att tänka till vad jag stoppar i mig. Jag är bara i början av att botanisera i allt man kan äta, men ändå må bra.

Men!

Ibland slinker det ner lite godis eller en bakelse i alla fall. Fast inte alls lika mycket som förr Cool

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MiroSputnik
11/11/10, 9:04 AM
#4

Jag tycker faktiskt att det jobbigaste är att inte få göra vad man vill…

Jag har alltid velat hoppa fallskärm eller vrakdyka, men eftersom jag har diabetes typ 1, så FÅR jag inte göra detta…

I alla fall inte i Sverige. Har kontaktat flera olika "operatörer", men alla säger samma sak. Alla kräver läkarintyg och mina läkare tycker inte att jag ska ägna mig åt dessa sporter…

jronn
11/11/10, 9:56 AM
#5

Fixade taxi kort för att ha en bakup om det skulle bli krisigt med ekonomin. Fick typ 1 för ett halv år sen och då kunde man bara sen den chansen gå upp i röken och dom pengarna man la ner på det.

#4 det är också saker jag skulle vilja prova på.

Finns det någon som lista upp saker man inte får göra när man har fått TYP1 resp TYP2???

MiroSputnik
11/11/10, 10:17 AM
#6

Det beror ju på.

Det finns ju lagar som förbjuder dig från att göra vissa saker. Men mycket beror ju på hur allvarlig diabetes man har, och vad läkaren tycker. Oftast spelar det ingen roll vilken Typ av diabetes man har.

Det är "föbjudet" att:

Framföra fordon i yrkesmässig trafik.

Arbeta i ett yrke där man har direkt ansvar för andras liv (undantaget vissa vårdyrken)

Utöva extrema risksporter, där "risk för eget eller andras liv föreligger".

Jobba på oljeplattform eller liknande platser där möjligheten till sjukhusvård är begränsad.

Ha en aktiv karriär inom militären (då detta automatiskt medför "risk" för utlandsplacering.)

Sedan finns det massor av aktiviteter som är direkt olämpliga, beroende på hur allvarlig diabetesen är…

Jag har stött på dessa regler av egna erfarenheter, men vet inte om de stämmer eller om det finns fler…

Annons:
jronn
11/11/10, 11:34 AM
#7

#6
tack för det då vet jag lite mer.
Då kan man inte ens köra ex budbil.

Kalendula
11/11/10, 12:11 PM
#8

Va? Jag är rätt ny på detta med diabetes, och har ingen aning om saker man inte får göra om man har diabetes. Jag har typ 2.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MiroSputnik
11/12/10, 10:21 AM
#9

#7

Nix, inte så vitt jag vet i alla fall.

#8

Nä, det är inte så lätt att veta, när man inte får någon info från sjukvården när man blir diagnoserad. Man får ta reda på allt själv. Många gånger kommer det som en chock… Jag hade påbörjat en utbildning för att ta c-kort, när jag fick veta att jag inte fick köra lastbil. Det var bara att sluta utbildningen igen…

Kalendula
11/12/10, 2:28 PM
#10

#9 *suckar*

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

RuiXue
11/13/10, 5:08 PM
#11

Jag känner en person med typ 2 som kör lastbil med flygbränsle. Tror bara han fick ta paus från arbetet precis i början när han tog insulin, men mig veterligen kör han igen nu när han fått ordning på sin diabetes, tror han är kostbehandlad nu bara.

Jennie


[linnzy]
11/16/10, 9:44 PM
#12

Det jobigaste med diabetesen, är väl när sockret svänger upp och ner.

också när jag träffar nya personer och berättar att jag har diabetes så svarar dom;

:Jaså, så då åt du mycket godis som barn ?

ELLER

; Oj, vad synd, då kan du inte äta godis och kakor (varpå jag svarar ; jag äter vad jag vill!)

Men värst är ändå om man blir bjuden på kakor och annat och tackar nej och förklarar att man har diabetes så säger dom;

Oj, förlåt mig, jag är så ledsen, jag har inget annat att bjuda på etc etc

Jag menar HALLÅ! ni behöver inte be om ursäkt för något ni inte visste!

Jag har pump och det kan vara jobbigt när man tex ska åka och bada. Eller vid fysisk aktivitet då det kan hända att nålen läcker!

Cowboy
11/17/10, 10:10 PM
#13

Det finns inget förbud mot att framför fordon i yrkesmässig traffik med diabetes.

Numera är det fullt möjligt att ta C, CE, D eller DE-körkort med diabetes, även insulinbehandlad om man har sjukdomen under god kontroll.

Reglerna har ändrats så att det numera inte går att ta tung behörighet om man har typ 1 men den som redan har det kan behålla det.

Det finns också en möjlighet att behålla det med begränsning "ej yrkesmässig traffik".

Annons:
jronn
11/17/10, 10:16 PM
#14

#13
vet du hur det är med Taxi kort om man som du skriver har det under kontroll?

MiroSputnik
11/18/10, 5:11 PM
#15

#13

OK. Men jag har en ganska "busig" typ 1 diabetes. Kanske beror på det att jag stöter på så mycket hinder…

ZooSara
11/24/10, 3:54 AM
#16

Oj tack för alla svar känns stöttande att veta att det finns andra som har Diabetes som jag. Svimmade dock idag det var inte roligt alls =/

kitabu
11/29/10, 9:20 PM
#17

ZooSara,

Det jobbigaste tycker jag är när personer som INTE har diabetes kommer med "goda råd" och anvisningar om hur vi skall sköta oss.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[linnzy]
11/29/10, 11:20 PM
#18

#17 precis det var det jag menade i mitt inlägg också…fast min formulering vart inte så bra som din.

MiroSputnik
12/3/10, 10:26 AM
#19

#17, #18

Håller med jag oxå! Det finns så många "experter" i ämnet som egentligen inte har en aning om vad de pratar om…

Julialex
12/6/10, 2:11 PM
#20

Lågt blodsocker är jobbigast tycker jag… Jag får panik, kallsvettas och skakar, vinglar och får en sådan extrem hunger att jag överäter. Äter mer när jag får lågt blodsocker än när jag äter en vanlig måltid. Jag lyckas stoppa mig själv ibland men det enda som går runt i mitt huvud är att stilla hungern och det är jäkligt svårt att låta bli. Sedan mår jag illa efteråt för att jag åt för mycket och blodsockret skjuter i höjden istället. Tack o lov händer detta nästan aldrig längre sedan jag började med LCHF…

http://julialex.blogg.se

Annons:
nagontogmittnamn
12/27/10, 12:00 AM
#21

Lågt blodscoker är det jobbigaste tycker jag :(

Upp till toppen
Annons: