Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 8536 ggr
kewell
2011-01-06 14:06

Insulinvärden

Jag har en fråga angående insulinvärden hos er diabetiker. Hur har era insulinvärden skiljt sig under årens lopp. Hur höga var dom i början när ni fick veta att ni hade DMT2 och vilken nivå ligger de på nu? Spelar ingen roll vad ni äter, vill bara få en uppfattning om vilka värden som är vanliga efter ett par år samt i den initiala fasen. Är även intresserad av vilka mediciner ni använt, insulin eller ppargamma-agonister? Ni får gärna skicka PM om ni vill va privata.

Annons:
Karin20
2011-01-06 18:03
#1

Hej

När jag fick min diagnos hade jag varit "konstig" ett bra tag och fick gå till företagshälsovården som trodde att jag var utbränd. Men två dagar senare ringde man mig och berättade att jag hade diabetes och måste genast bege mig till min husläkare. Jag hade då haft 23 i bs-värde.

Hos husläkaren mätte man då 15, men eftersom jag inte var fastande var det inte helt korrekt. Men även där fick jag naturligtvis diagnosen. Samt medicinen Daonil som ska hjälpa bukspottkörteln att tillverka mera insulin. Detta var i september 2005. Och jag vägde 84 kg, vilket är väl så mycket för en kortis som jag.

Allt eftersom gick bs-värdet ned med medicinen, men inte vikten. Sommaren 2006 såg jag på TV en läkare från Sundsvall som berättade om hur hon behandlade sina diabetespatienter med lågkolhydratkost och hur de gick ned i vikt dessutom. Detta var Annika Dahlqvist.

Jag har provat alla viktnedgångsmetoder som finns, från Herbalife till Scarsdale, från flygvärdinnemetoden till Rigshospitalet…och förstås viktväktarna 7 gånger. Men inte detta, så det skulle bli mitt sista försök, men sen fick det vara.

Och jag började gå ned i vikt, sakta men säkert. Men det började snurra och jag fick för lågt blodsocker. Jag pratade med VC och fick på försök sluta med tabletterna en månad och blodsockret blev stabilt och på en låg nivå. Och därefter fick jag sluta helt.

Nu äter jag enbart LCHF och har ett långtidsblodsocker på ca 5 och ligger för det mesta mellan 5 och 6 när jag mäter själv,

Men jag vågar inte äta kolhydrater längre i några större mängder. Jag slipper ju all medicin.

//Karin

kewell
2011-01-07 01:48
#2

Karin/

Härligt att du mår bättre och tack för svaret!Glad

Zepp
2011-01-07 18:27
#3

Jag.. och säkert fler med mig undrar, varför du undrar om insulinvärdet, har du själv höga insulinvärden?

Insulinvärdet åker upp och ner under dygnet, beroende på flera faktorer, främst blodsockernivå.

Sen finns det de som har kroniskt förhöjda insulinvärden, ofta som ett resultat av insulinresistens och höga blodsockernívåer.

Andra kan tillverka för mycket och drabbas  reaktiv hypoglykemi, allt hänger ihop med diabetes och metabolt syndrom.. iallafall för det mesta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
2011-01-08 18:27
#4

Hej

Att tänka på är att jag skriver om mina blodsockervärden, vilket inte är samma som insulinvärden. Jag har aldrig mätt insulinvärden och det är inte särskilt vanligt att mäta dessa.

//Karin

Dastan
2011-01-08 21:35
#5

Hej!

Min dotter har diabetes typ 1, och hon ligger ofta högt i blodsocker. Är det möjligt att prova "Annika"s matråd, min dotter är 12 år?

/Carina

Zepp
2011-01-08 21:40
#6

Ja det gör det, det blir lättare att hålla ett lagom blodsocker än att ta insulin i stor mängd för att kompensera för det man äter.

Diabetes - ät dig till normalt blodsocker

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Karin20
2011-01-09 14:00
#7

Det kan absolut aldrig vara fel att undvika att äta sådant som höjer blodsockret, dvs kolhydrater!

Däremot måste du och ni vara väldigt noga att hålla kontrollen på insulinet så att det inte blir för lågt, hon kommer att behöva mycket mindre och det kommer att gå fort! DETTA ÄR JÄTTEVIKTIGT

//Karin

kitabu
2011-01-09 15:26
#8

#5, #7

"Däremot måste du och ni vara väldigt noga att hålla kontrollen på insulinet så att det inte blir för lågt, hon kommer att behöva mycket mindre och det kommer att gå fort! DETTA ÄR JÄTTEVIKTIGT"

Det tycks ha fallit bort viktiga ord här.

Däremot måste du och ni vara väldigt noga att hålla kontroll på blodsockret så att det inte blir för lågt, hon kommer att behöva mycket mindre insulin och det kommer att gå fort! DETTA ÄR JÄTTEVIKTIGT

mvh

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Karin20
2011-01-09 15:46
#9

Tack för rättelsen Helena, Jag var lite för snabb

//Karin

kewell
2011-02-07 23:45
#10

#3 undrade på grund av ett arbete jag skrev men det var ett tag sen. Håller på med biokemi..

Upp till toppen
Annons: