Annons:
Etikettkost
Läst 4962 ggr
gunrose
1/2/12, 6:32 PM

Viktminskning

Jag har diabetes typ 1 och haft det i några år. Jag väger lite mer än vad jag ska och för mig är det inte OK. Jag trivs inte med mina nya kg jag har fått. Problemet är bara att jag har svårt med att fixa ett stabilt blodsocker när jag ska röra på mig. Jag blir låg och så äter jag.

Jag gick ner några gram under någon månad och då hade mitt Hba1c höjts lite, vilket inte är OK för mig heller :(

Vad ska jag göra? Hjälp mig någon!

Jag går hos en dietist men hon säger inte det jag vill veta.

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
1/3/12, 11:53 AM
#1

Kanske du vill prova LCHF? Många går ju ner i vikt coh håller nere sitt blodsocker med sådan kost.

GAKA
1/8/12, 4:50 PM
#2

Hej!
det är knepigt att vara typ1 och försöka gå ner i vikt, det vet jag av egen erfarenhet. Att kombinera typ1 och träning är också knepigt och kräver både tålamod och erfarenhet, men det går! Tyvärr är det svårt att ge råd utan att ha lite mer information om hur du tränar nu, vilka insulinsorter och -doser du tar mm, så återkom gärna. Ett konkret tips redan nu är dock att ta dextrosol om du känner att du blir låg efter träning, det höjer snabbt utan att ge alltför många kcal…

mvh GAKA

Zepp
1/10/12, 8:13 PM
#3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Cleopatra]
1/15/12, 5:50 PM
#4

När man rör på sig så förbrukar man mycket glukos och förbränningen pågår upp till tolv timmar efteråt, så eftersom du upplevt lågt blodsocker vid träning ska du förstås justera hur mycket insulin du har i kroppen när du börjar träna och troligen behöver du också tillföra någon dricka med lite kolisar i under träningen.

För att få ett så jämnt blodsocker som möjligt gäller det som du vet att undvika snabba kolhydrater överlag, men just vid träning är det annorlunda.

Tänk på att ditt basinsulin måste finnas som grund vid träningen för att du ska tillgodogöra dig sportdrickan och rörelsen.

[Cleopatra]
1/15/12, 5:53 PM
#5

Jag tillägger att högt blodsocker som är skadligt har effekten av viktminskning så du bör eftersträva en så exakt balans du kan mellan mat och insulin och rörelse och då är det förstås självklart att snabba kolhydrater går bort ur kosten helt.

lizaohman
1/20/12, 4:40 PM
#6

Kolhydrater behövs inte vid träning, i alla fall inte ifall man går på någon variant av LCHF (lågkolhydrat). Att tänka på är att blodsockret visserligen höjs direkt när man motionerar, det är normalt, men sjunker i längden, vilket ju är det man eftersträvar, så det är inte endast att mäta blodsockernivån för att mäta hälsan.

Annons:
[Cleopatra]
1/23/12, 7:46 PM
#7

Nr6, "blodsockret höjs när man motionerar"? Vad menar du? Blodsockret sjunker vid motion för att musklerna använder glukos.

LCHF är heller inte bara lågkolhydrat utan även högt fett och det är inte så rekommenderat vid diabetes.

Zepp
1/23/12, 8:44 PM
#8

Näe.. det höjs.. då glukagon stiger av fysisk aktivitet och uppreglerar Glykogenolys och glukoneogenes.. för att man skall ha lämpligt mycket energi tillgängligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Cleopatra]
1/23/12, 9:05 PM
#9

Blodsockret kan endast stiga vid motion om man har ett underskott på insulin.

Zepp
1/23/12, 9:09 PM
#10

Insulin sjunker och Glukagon stiger vid fysisk aktivitet över en viss nivå.

Vid etrema ansträngningar, vid trauma, panik och liknande utsöndras ytterligare hormoner och frigör ännumera glukos.

Det är en normal och frisk anpassning till den uppkomna situationen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Cleopatra]
1/24/12, 11:51 AM
#11

Lite förvirrat, du behöver se på det som en helhet. Blodsockret hålls i schack i lagom insulinnivåer även vid träning - om det finns tillräckligt med insulin.

Blodsockret bör aldrig stiga till ohälsosamma nivåer oavsett aktivitetsnivå - om man har insulinet under kontroll.

Högt blodsocker vid träning beror som sagt på insulinbrist.

Det hela handlar alltså om hur väl man balanserar sitt insulin med aktivieten man gör.

Det vanligaste för en diabetiker är att få lågt blodsocker vid träning och särskilt om man tränar mycket. Är det tvärtom är det fara på taket.

[Cleopatra]
1/24/12, 11:53 AM
#12

Tillägger att det du nämner om extra utsöndring av glukos vid stress med mera från levern förstås måste motsvaras av rätt mängd insulin. Det är kroppens reserver som används då och de ska INTE användas vid träning.

Det är samma reserver som man kommenderar att utsöndras om man ger en diabetiker i koma sin glukagonspruta.

lizaohman
1/24/12, 3:05 PM
#13

Har diabetes sen många år (nr2) och går på LCHF. Har kunnat sluta med medicinering helt och hållet och har normalt långtidssocker. LCHF betyder inte HÖG fettnivå, det är ett missförstånd. Det handlar om att äta som man gjorde förr, utan fettskräck.

Annons:
[Cleopatra]
1/26/12, 4:33 PM
#14

LCHF= Low carb high fat. Den dieten är lite kolhydrater och mycket proteiner och FETT.

Om du äter på nåt annat sätt så är det inte LCHF.

lizaohman
2/4/12, 2:27 PM
#15

Nej, Cleopatra, det innebär inte alls MASSOR med fett.

[Cleopatra]
2/4/12, 10:43 PM
#16

Och vad menar du HIGH FAT betyder?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Low_Carb_High_Fat

Zepp
2/5/12, 12:56 AM
#17

Hög andel av energibehovet.. vad jag vet är det sällan någon god anledning att överskrida sitt energibehov.

Drar man ner på kolhydrater måste man få energi från någon annan källa och protein är främst en byggsten i kroppen samt alkohol olämpligt i någon större mängd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizaohman
2/5/12, 11:47 AM
#18

Cleopatra:

Som sagt: ät utan fettskräck. Alltså en motsats till fettsnål, som har förespråkats under lång tid. Jag kan varmt rekommendera dig att gå in på www.kolhydrater.ifokus.se och kika efter en faktatråd i vänstra kolumnen. Tråden är låst så den ligger alltid bland de översta.

[Cleopatra]
2/6/12, 5:51 PM
#19

18;

lchf kosten är inte en kost utan fettskräck; lchf kosten är nästan inga kolhydrater, äta proteiner och mycket fett; precis som namnet säger. Men, det finns många avarter från den kosten och jag tror att det är vad du tänker dig att lchf står för.

Lchf kosten är extrem och inte alls sådan som du beskriver den. Det är just därför den är så kontroversiell. Den riktiga lchf kosten har ingen kaloribegränsning till exempel.

Zepp
2/6/12, 6:19 PM
#20

Det betyder fortfarande hög andel av ditt energibehov!

Och en av huvudtankarna innebär hormoniell reglering av kaloriintaget, genom att man minimerar kolhydraterna och som får som följd att insulin ligger på en normal nivå hela tiden.

Vilket då i sin tur gynnar fettoxidation, lipolys och ketosis.. dvs att fett blir kroppens främsta energislag och att man får bättre tillgång till fettdepåerna mellan måltiderna, vilket för många med extra kilon brukar leda till att man äter mindre kalorier under dagen, då en del av enegin tas från depåer.

Och det är inte detta som är kontroversiellt utan man släpar på gamla hypoteser om att fett skulle leda till arteroskleros och hjärtkärlhändelser.. vilket man inte lyckats leda i bevis ännu trots åtskilliga deceniers forskning!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Cleopatra]
2/6/12, 7:11 PM
#21

Jag tror att det är för tidigt att yttra sig om att lchf dieten är bra eller dålig. Personligen tror jag att den kan yttra sig olika för olika individer. Dessutom kan inte ens alla följa den då det tar emot att äta på det sättet.

fenix92
2/6/12, 7:55 PM
#22

För att återgå till träningen - jag brukar testa mig innan ett pass. Ligger jag över 6 är det bara att sätta igång, ligger jag under äter jag en banan innan jag börjar. Vid hårdare träning tar jag 1-2 druvsockertabletter drygt halvvägs in i passet. Ett par timmar efteråt äter jag en riktig måltid och tar insulin. Detta funkar för mig, vi är ju alla olika men du kan ju testa. Man kan tycka vad man vill om kolhydrater men vid träning är det viktigt att kroppen har tillgång till både insulin och glukos - om du tränar med lågt blodsocker bryts musklerna ner i stället för att byggas upp. Dessutom är det så att om kroppen har tvingats utnyttja leverns depåer under träningstillfället så är du sämre rustad om ditt blodsocker börjar sjunka efteråt.

Lycka till med träningen!

[Cleopatra]
2/6/12, 8:01 PM
#23

Instämmer helt med vad fenix92 skriver, ett sunt sätt att träna för en diabetiker.

fenix92
2/6/12, 8:11 PM
#24

#23 Skönt att få bekräftelse Glad räknar mig fortfarande som nybörjare efter drygt 2 år med typ1. Det som är positivt med den här sjukdomen är att man hela tiden lär sig mer, inte bara om diagnosen utan om kroppen i stort!

[Cleopatra]
2/6/12, 8:14 PM
#25

Du har helt klart tänkt rätt och logiskt så det kommer att gå bra för dig. Och som du säger, ju mer intresserad man är desto mer lär man sig :)

lizaohman
2/7/12, 4:06 PM
#26

Rekommenderar Cleopatra och andra intresserade av att förbättra hälsan att läsa på kolhydrater.ifokus - det cirkulerar så många tokiga rykten och föreställningar att jag bara kan hålla med Cleopatra som säger att ju mer intreserad man är desto mer lär man sig. Jag har lärt mig så mycket på de senaste tre åren och lär mig fortfarande. Ingen ska dock behöva känna att det tar emot, då tror jag att man har missförstått totalt. Håller dock med om att det är så individuellt med kost och vad som fungerar för en - av många olika anledningar.

Lycka till med träningen och att hitta din metod Cool

[Cleopatra]
2/8/12, 11:16 AM
#27

Jag har inga vanföreställningar om kolhydrater men jag har heller ingen vanföreställning om vad lchf står för; low carbs high fat ;)

Annons:
gunrose
2/12/12, 5:44 PM
#28

Oj vad många bra svar jagv fick här :D tack så mycket! Jag går till en dietist och hoppas hon kan hjälpa mej. Jag har samtidigt problem med mitt högra ben efter en operation med skelettet. Så jag tränar för tillfället hos en sjukgymnast och hoppas jag kommer på fötterna snabbt! Har precis fått körkortet med, men försöker att ta bilen i små sträcker. :)

Mabrotnosh
2/16/12, 10:09 PM
#29

Vad jag blir irriterad på folk som inte fattar vad LCHF är. Vad åt du till middag? Klyftpotatis, bernaisesås och en fläskkotlett, toppen… ta då bort klyftpotatisen och fyll den tomma platsen med grönsaker så har du lchf. Stek köttbiten i en klick smör och din middag är färdig.

köttbullar och makaroner- hemmagjorda köttbullar som smakar köttbullar, byt ut makaronerna mot brie ost och grönsaker, gör en sås gjorde på grönpeppar och grädde.

Fläskfilegryta och ris- strunta i riset och byt ut det mot grönsaker, gör en sås på grädde och blanda i rosepeppar

köttfärsås och spagetti- stek köttfärs i smör gör köttfärssåsen precis som vanligt, koka strimlor av zucchini till pasta.

asiatisk kyckling gryta- stek kyckling file, woka grönsaker, creme fraiche, curry och servera med broccoli

hamburgare med bröd- gör hemmagjorda hamburgare som smakar hamburgare, släng på en click hemmagjorde coleslaw och vira ett salladsblad runt dem. Du kan också ha stekt lök eller någon av icas färdiga såser, som vitlökssås, tomat, gurka, paprika. Hamburgebrödet funkar lika bra som freesby.

ungsteks falukorv och mos- köp en falukorv med hög fetthalt, tryck ner ost och saltgurka i korven och häll på en burk krossade tomater och krydda som pizza, gör mos på blomkål.

tillbehör istället för mjölgegga

coleslaw

zucchinipasta

blomkål

broccoli

pizza sallad

blomkålsmos

wokade grönsaker¨

kokta morötter (ibland)

grönsallad (som går att variera i det oändliga)rekommenderar  rödlök och fetaost

oliver

fetaost

brieost

tzatsiki

ajvar relish

oändligt många kalla såser

creme bonjour till kött

vitlökssmör eller örtsmör

Vad är det som är så hemskt med hur vi LCHF:are äter. Inget socker, inge mjöl mat som hamnar som en klump i magen, maten är fräsch och kokt från grunden. Grönsaker till maten är både gott och nyttigt. Allt detta kan man skölja ner med kallt is vatten eller kolsyra det.  Inga e nummer, inga tillsatser som heter malaningummifolsyreat.

fräsch enkelt mat som håller dig mätt längre och som faktiskt kan ta bort din diabetes.

Kan bara rekommendera er att läsa matrevolutionen av andreas eenfelt. Bäst bok jag någonsin läst och jag har aldrig någonsin blivit så berikad av att läsa som jag blev när jag läste den.

Kan tillägga att jag själv gått ner 30 kilo med LCHF och blivit av med min diabetes och tänker aldrig mera äta mjölmat. Jobbar inom tung industri och orkar mer än jag någonsin gjort. Musklerna i armarna och benen syns nuförtiden. Jag har en stång som jag i flera månader försök dra upp mig på. Jag klarar det nu. Min mage fungerar som en klocka och jag behöver inte gå på toaletten 8 gånger om dagen för att göra nummer 2 som gjorde att jag inte visste om jag gjorde nummer 2 eller 1. Jag får inte längre runt och småfiser, min rygg har jag inte längre ont i, mina ben har jag inte längre ont i, fina fötter har jag inte längre ont i. Mitt huvud som jag fick en sprängande huvudvärk i varje vecka är bra. Mitt sockersug är borta

Varför ska jag äta kolhydrater? Vad är det som är bra med kolhydrater? Det kan jag svara på och jag är ett levande bevis, det finns ingenting som är bra med kolhydrater, det är något vi har blivit i tutade. Försök ta reda på vad vi åt förr och ta reda på när ris och pasta kom till sverige. Ris kommer från Kina, pasta från Kina och potatisen kom hit med jonas alströmmer, ingen ville äta den då den ansågs som giftig. Detta mjölgegga har inte ens funnits här och aldrig växt här från början, så varför ska vi äta det när vi trodde att potatis var giftigt. Idag är det ett måste på bordet och folk kan inte leva utan det.

Carl von linne sade en gång- folk i norr äter kött och är alerta, folk i söder är slöa och orkar ingenting. Vad beror det på? Mörker, ljus, livstil, mat, kost, motion. Eller vad beror det på.

Prova LCHF själv och klanka sedan ner på maten.

Vi vet att denna kost som vi SKA äta i dag inte fungerar. Hur kommer det sig att folk bara blir fetare och fetare, hur kommer dig sig att fler får diabetes. Socker, stärkelse, e nummer, bröd och pasta ris och annat bös har format våra feta kroppar. Men ingen vill erkänna det.

Min mormor var aldrig överviktig, jag äter som hon åt när hon vad liten. Hon älskar potatis och ris och är fet idag.

Nej fettsnålt med tillsatser och mer socker är vad vi ska äta idag. Mat som gör att vi inte ens ruttnar i kistan längre när vi begravs. Av allt konserveringsmedel som vi äter idag bryts vi inte ens ner som vi ska. Inte ens likmaskarna vill äta upp oss. Men det är normalt, det är så vi ska äta.

Kan bara tillägga.

SKIT I DIETISTEN BÖRJA MED LCHF.

gunrose
2/17/12, 6:45 AM
#30

Låter skit bra :o men samtidigt har jag problemet att jag älskar mackor.. Jag är en frukost älskare :)

Mabrotnosh
2/17/12, 8:58 AM
#31

Jag var också en frukost människa, jag åt mackor till frukost och helst många, jag åt ibland mackor till middag. Men jag hittade bröd på carbzone och nu när jag vill festa till det kan jag unna mig en räkmacka. Jag inte inte längre sugen på en massa mackor för det finns så mycket annat som är lika gott eller till och med bättre. Äter bara en macka från carbzone i den gröna påsen när jag känner att jag måste bara ha en macka. Sen finns det massor med bröd som går att baka på LCHF vis, då menar jag inte oopsies eller lempas. Men frågan är, är det egentligen smörgåsen du gillar eller är det vad du har på som du gillar med. Allt som du har på mackan idag får du fortfarande äta. Du får äta omelett till frukost, turkisk yoghurt (måttliga mängder) Scrambled eggs, bacon, stekt ägg, räkor, kokta ägg med majonäs.

Nu är jag inte så ofta sugen på frukost, jag är inte hungrig och blir inte hungrig förrän framåt lunch.

Och hur bra är mackor egentligen för ens diabetes? Skulle verkligen inte rekommendera det.

Men går du till en dietist så kommer du inte gå ner i vikt. Tro mig jag har provat, jag gick snarare upp. Hittade LCHF och mår bättre än någonsin.

Zepp
2/17/12, 6:04 PM
#32

Problemt för diabetiker är krasst att de har en störd glukosmetabolism.. dvs deras kroppar har svårt att hantera glukos!

Tillför man då glukos fortskrider förloppet tills man får skador.. det så kallade naturalförloppet. då glukos är toxiskt i för höga doser.

Sen spelar det mindre roll vad sockret heter, socker eller mackor.. det blir blodsocker i slutändan ändå.

Det mesta som kallas för digesterbara kolhydrater bryts ner till glukos, förutom fruktos, men gillar man fettlever så går det bra med detta oxå!

http://www.bokus.com/bok/9789172411692/diabetes-inte-den-naturliga-vagen-med-lchf/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
2/19/12, 4:57 PM
#33

Bra Mabrotnosh. Snyggt beskrivet hur en LCHFare äter. Det är inte så vansinnigt mycket fett som folk som inte provat tror. Jag kan inte se på min tallrik att den flyter i fett. Däremot finns det inte någon potatis, pasta, ris eller något bröd med. Fettet är ofta det som finns naturligt i maten, så att man inte skär bort fettet på köttet, äter det goda skinnet på kycklingen, tar de fetare varianterna av mejerivarorna.

Man är alltså inte fettskrämd.

Fettet har den fördelen också att det inte höjer blodsockret.

Ja, det är mer fett än tidigare, men förmodligen var vår kost förtvivlat fettsnålt tidigare.

//Karin

Upp till toppen
Annons: