Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4659 ggr
[sara&skrållan]
11/22/12, 7:41 PM

Hej

Hej jag heter sara och är 13 år :) Jag är ny på denna sajten och är ganska ny med det här kring diabetes ;) Jag fick min diabetes (typ 2) nu i slutet av maj 2012 och kom in på lassa med 24,1 i blodsocker (jag behöver inget socker, jag är naturligt söt ;D)

Jag möter ständigt på nya utmaningar kring diabetesen och lär mig mycket nytt :)

Dem flesta av mina komisar tror det är något slags handikapp eller att jag är sjuk… men jag är frisk! det är bara en liten del av mig som valt att inte hänga med (inget fel med det ).

Dem flesta frågar mig hela tiden att det måste vara jobbigt att inte få äta vad/när jag vill osv , men jag ser det som en möjlighet att vara frisk och äta sunt och framför allt må bra. Så om du har diabetes deppa inte det är inget dåligt se det mer som en möjlighet att leva ett sundare liv ;)

Min familj och vissa komisar stöttar mig och får mig att må bra och såklart min allra bästaste vän Skrållan (min hamster,bild på henne på profilen) :)

Ni får gärna berätta om er själva, ge tips eller kanske berätta om något recept på er favorit kaka som inte är alltför sockerrik ;)

Ha det bra !

Annons:
Julialex
11/23/12, 8:34 AM
#1

Hej! Är det verkligen typ 2 du har, som så ung?

Jag har typ 1 diabetes sedan 3 år och är 24 år gammal. Håller med om att många inte förstår vad diabetes är och hur det fungerar, det värsta jag vet är när folk frågar om jag får äta något… Jag får ju äta vad jag vill, däremot väljer jag att undvika vissa saker, men det är ju skillnad! :)

Här har du ett recept på kladdkaka som inte innehåller något socker, från boken Baka med LCHF av Mariann Andersson:

  • 150g osaltat smör
  • 1 dl vispgrädde
  • 4msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia (jag använde istället vanlig stevia strö och smakade av smeten tills den var tillräckligt söt för min smak)
  • 4 ägg
  • 3/4 dl kokosnötsmjöl
  • 1/2 dl kakao
  • 1/2 tsk vaniljpulver

Smält smöret i en kastrull, ta sedan bort kastrullen från värmen och rör i grädde, ägg och sötning. Blanda kokosnötsmjölet med kakao och vaniljpulver och rör sedan ner det i kastrullen. Smöra en passande form, häll i smeten och grädda på 175 grader i 5-10 minuter.

http://julialex.blogg.se

[sara&skrållan]
11/23/12, 3:22 PM
#2

Oj skrev fel har typ 1 ;) råkade trycka på 2 :an :S

Upp till toppen
Annons: