Kolhydraträkning
Är de någon som pysslar med holhydraträkning här?
Appar, listor? vad använder ni er av?
Luna MistySun,
diabetesresan.wordpress.com
mistysun.n.nu
Jag gör det och hade typ som en kalender där jag skrev in blodsockernivån , insulindos och sedan blodsockernivån efteråt.
Hade förut också en lista där jag skrev in maten alltså vad och hur mycket ex : 2 potatisar , köttbullar och 1 macka.
Försökte hitta en app men det fanns ingen på svenska som funkade 😕
Tycker ändå att kalendern funkade riktigt bra har då koll på hur mycket jag ska ta och så nu så känner inte att jag behöver en längre men kan ju rekomendera en för "nybörjare".
Shapeup-appen! Går att stanna streckkod på det man äter och så får man näringsinnehållet direkt i telefonen. Jättesmidigt.
Jag använder mig av en kalender med en dag per sida. Skriver ner vikt, vad jag äter och hur mycket, tider, blodsocker, insulindos och motion. Skriver ner lite tankar och så ibland med.
Jag använder en bok jag har och i finns en tabell med alla näringsämnen i det vanligaste vi äter. Den är indelad i t.ex. grönsaker, bröd, mejeri, ris och pasta, kött o.s.v

Novonordisk har en kolhydrat-app :) Livsmedelsverkets app kan man också använda sig av :) Tycker det funkar utmärkt :)
Hälsningar Astrid :)
Bayer har en mätare där det finns möjlighet att skriva in egna värden tillsammans med BS-värdet, den finns som USB-sticka.
För kolhydraträkning är denna nya sida perfekt.
Läs hjälptexten så förstår du handhavandet bättre.

Jag registrerar kolhydrater på dumbbell.se (protein och fett med). minmat.net finns också. Vill du hitta mer kolhydratsräknare finns hur många som helst på kolhydrater i fokus. 😉
Shapeup appen kan nog räkna kolhydrater också….

www.dumbbell.se - man får visserligen väga maten eller höfta på ett ungefär, så får man fram E% eller gram av kolhydrater/fett/protein. Dumbbell visar även de vanligaste och viktigaste mineralerna och vitaminerna du bör få i dig varje dag. Man kan även skriva in sin träning om man nu tex simmar, prommenerar eller tränar med annat. Superbra och enkel sida.
Jag känner flera sockersjuka som dragit ner på kolhydraterna och samtidigt kunnat dra ner kraftigt på medicineringen - och som en bieffekt har de även gått ner i vikt. väl värt att läsa om och prova. Om man drar ner på kolhydraterna så bör man kolla sockervärdena ordentligt så man är i fas med medicinerna.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
minmat.net räknar också kolhydrater, även protein och fett%.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF