Diabetes iFokus

Diabetes

Etikettallmänt
Läst 1240 ggr
RoxannaS
2023-11-30 23:00
1

Babbeltråd 4

Tråden innan hittar ni här. Babbeltråd 3

Varsågod att fortsätta babbla 😊

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tarotstollan
2023-12-26 08:04
0

Hur länge påverkar starka känslor diabetes?

Fick tyvärr sorg veckan innan jul och mitt socker åker i botten jättesnabbt, spelar ingen roll hur mycket mat och onyttigheter jag stoppar i mig.
Jag äter så mycket så jag nästan blir illamående men det hjälper inte, sockret är nere på 3-4 på bara någon timma.
Har börjat att dricka saft nu men har bara sådan hemma som är 6, 2 g / 100 ml.
Min mätare piper och piper och jag börjar bli galen på den och mitt socker självklart.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

RoxannaS
2023-12-31 11:01
0

#1: Om ditt socker dyker så tar du för mycket insulin. Kan du prova sänka? Det är inte meningen att man ska behöva kämpa med lågt socker hela tiden. Säger sig självt att de blir fullt i magen till slut. De jag är orolig för med mitt barn också. Vi har dock pump nu så den slår av allt insulin, vilket är skönt. Då går det att få stopp på den onda spiralen.

Men vi märker också att behovet av insulin varierar. När det är riktigt kallt (minusgrader) så blir mitt barn väldigt insulinkänslig och kan gå från typ 12-13 enheter ner till 5 typ. För att så fort de blir lite varmare igen behöva öka på.

Jag tänker att de kanske var det som hände för dig med?

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tarotstollan
2023-12-31 17:34
0

Jag tar de doser som rekommenderats men jag tar mindre när jag skall gå ut och andra aktiviteter som jag vet påverkar mig.
Det är svårt att veta vad jag skall göra med insulin doser när sorgen är överväldigande.
Jag äter men känslor är ju inte mätbara och hur det påverkar mig är ju något jag inte har någon kontroll på. Dessutom har jag ju redan tagit insulinet och då är det ju inte mycket jag kan göra åt det mer än äta när det sjunker.

Tarotstollan
2024-02-06 21:07
0

Har minskat på insulinet men är fortfarande ofta låg eller hög. Har ingen ordning på det alls.
Det är snart en månad sedan jag träffade diabetessk. men ännu har hon inte hört av sig eller skickat de papper som hon sa hon skulle. Inte för att jag vet vad det är för papper hon skall skicka en gång.
Sorgen är fortfarande svår men det går upp och ner.

Tarotstollan
2024-03-20 06:18
0

Är så förbannad på den här diabetesen!👿 Är ledsen nästan hela tiden och det blir bara värre varenda gång jag måste äta. 🥹
Tycker inte jag gör någonting annat än pumpar i mig mer insulin hela tiden, då jag ligger för högt.
Maten står mig upp i halsen och ingenting är varken gott eller någonting jag vill äta, tvingar ibland i mig lite "hälsomat" och sen blir det bara sådant jag inte skall äta som får bli "efterrätten" på det för att jag skall känna att jag ätit något.
När jag bara ätit lite så blir ju sockret för lågt eftersom jag inte kan tvinga i mig det som jag borde.
Tar jag mindre insulin emellanåt, ja då blir det för högt….

Spelar ju ingen roll hur jag gör, så blir det fel…😭

Tarotstollan
2024-06-11 10:46
0

Ringde i dag till depån för att beställa pennkanyler och blir upplyst om att jag får återkomma på torsdag när jag "får" enligt receptet beställa nya.
Jag har flera ggr innan fått ringa och beställa saker när de tagit slut innan receptet säger att jag "får".
Har aldrig haft några bekymmer med det men nu påstod hon att det var nya bestämmelser sen den 1 januari och det skulle jag ha fått ett brev hem om!
Jag har inte fått något brev om det och vad skall man göra när sakerna inte räcker?

Får sätta mig nu och försöka räkna ut hur många pennkanyler jag har kvar och hoppas att de räcker fram till onsdag nästa vecka, då jag beräknar att de nya har kommit, annars får jag använda de gamla använda flera ggr till.

Hur gör ni när sakerna tar slut innan ni får beställa nytt?

Pyttelite
2024-06-11 11:29
0

Så de kan inte ta emot en beställning 3-4 dagar tidigare så att den verkligen kommer fram när du behöver den så att du slipper vara orolig.

Jag skulle försökt att stå på mig - otroligt när man från andra håll talar om att man ska vara på framkant med beställningar inför sommar och semestrar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-06-11 11:29 av Pyttelite
[Undertaker]
2024-06-11 11:36
1

#6: Tycker Pyttelite #7 har rätt. Förklara för dem att du behöver kunna hämta ut det hela dagen du får "beställa" nya enligt receptet så du vill gärna beställa dem innan dess. Sedan kan ni komma överrens om attt du först får hämta ut den dagen.

Caeli
2024-06-11 13:55
0

#6 Jag hade ringt vårdcentralen och begärt ut ett nytt recept där de inte snålar på antalet kanyler. För det är ju egentligen där felet ligger.

Tarotstollan
2024-06-11 22:06
0

#7 och #8. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på henne jag pratade med men det var kanske samma människa som förra gången då jag ringde och kvinnan tyckte att det var besvärligt för dem att köra ut en sådan liten paket hem till mig.
Hon tyckte att jag kunde ta mig ut och gå några km och hämta paketet på ett utlämningsställe i stället. Tyckte jag skulle tänka på vad det kostar för dem att köra ut osv.

Det är väl inte mitt fel att de byter service utkörning och väljer ett företag som inte har mer än bara några stycken utlämningsställen i staden.
Om de har den servicen att köra ut paketen, så får de väl göra det också.
Jag hade aldrig några problem när Post Nord hade hand om det, trots allt jag hört om dem så har ännu aldrig mina paket försvunnet eller jag på annat sätt haft problem med dem.

#9. Jag funder på att ringa dem och begära fler åt gången men antar att de har dragit ned på allting som de kan spara pengar på.
Det bästa hade varit om jag hade kunnat prata med min diabetessköterska men han har nog semester nu men jag skall se om jag kan få tag i honom i morgon.

Jag har räknat pennkanylerna nu och jag borde klara mig hela nästa vecka också om inget ovanligt händer.

Scorpio97
2024-06-14 19:41
0

Jag flyttade ju i början av 2022, och meddelade då sjukhuset det så de skulle skicka remiss till min nya hemstad. Då var det dessutom drygt ett år sedan jag hade varit på diabeteskontroll men de hade fullt upp pga pandemi osv.

De har fram till nu ändå förnyat mitt recept på Metformin utan problem och jag har inte hört något av vården här, så jag har varit lat och kört på. Nu har de tydligen upptäckt att jag flyttat! Och att jag redan har sagt till. Så de ville inte skriva ut någon medicin, men frågade om jag fortfarande behövde remiss.

Så nu har jag bekräftat att det behövs och fått svaret att de ska kolla på detta. Kontaktade vårdcentralen här som inte vill skriva ut medicin eftersom de inte träffat mig, och eftersom jag sannolikt ska gå via sjukhuset eftersom det är så det var för mig tidigare. Och sjukhuset här vill vänta på remissen innan de kan säga något och vill därför inte heller skriva recept.

Jag förstår absolut varför alla tre instanser inte vill skriva ut medicin till någon de inte träffat på flera år eller inte träffat alls, men nu har jag bara ca 2 veckors Metformin kvar. Tvivlar på att jag hinner få en tid innan dess.

Men jag tar ju åtminstone bara en tablett per dag, så även om den behövs är det förhoppningsvis ingen katastrof om jag får gå utan ett litet tag. Och det är ju helt och hållet mitt egna fel som inte tagit tag i detta tidigare, samt inte (försökte) förnya receptet tidigare vilket hade gett mer tid att lösa detta.

Men det ska bli lite intressant att se hur diabetesvården fungerar här och eventuella skillnader mot förra stället :)

//Jessie

Tarotstollan
2024-06-14 19:54
0

Då får du ringa och ligga på dem, så du får remissen. Säg att du bara har Metformin kvar för 10 dagar. Sen skall du ju få en tid till läkaren eller diabetessköterskan också.

Scorpio97
2024-06-14 20:09
0

Har nu skickat egenremiss också, för det syns ingenting på 1177 att de har skickat någon. Kan såklart vara att de inte hunnit bara (kontakten gällande remiss var den 7de) men med tanke på att de sa förra gången också att de skulle skicka känner jag mig inte helt övertygad

Oavsett tror jag inte de har någon tid till läkare/sköterska inom två veckor.

Skulle få svar på egenremissen inom 7 dagar, så jag tänker vänta på det först åtminstone så får vi se. Gillar inte att ringa för då blir det under min arbetstid, och jag tycker det blir stressigt med privata samtal/telefonköer osv (men ringer de mig får jag såklart ta det då).

//Jessie

Scorpio97
2024-06-18 16:28
0

Syns fortfarande inte att det skickats någon remiss…
Men imorse fick jag svar från egenremissen att sjukhuset här bara tar emot typ 1or och att jag ska vända mig till vårdcentral.

Ringer vårdcentral och blir hänvisad till e-tjänsten. Skickar meddelande där och blir ombedd att ringa. Toppen. Ringer igen och får att de ska ringa upp en halvtimme senare. En timme senare ringer de, och nu har jag en bokad tid till diabetesläkare nästa vecka! Så Metforminet ska räcka precis

Inte den mest smidiga kontakten, men jag har varit med om värre, och jag är förvånad och glad över att de lyckades lösa en tid så fort :D

//Jessie

Tarotstollan
2024-06-18 20:26
0

Så krångligt men skönt att det fixade sig till slut!👍

Tarotstollan
2024-06-18 20:36
0

Själv skulle jag gärna vilja träffa min diabetes ssk nu men han har antagligen semester nu har jag för mig han sa.
Egentligen har jag inget direkt att fråga eller prata om, bara det att jag blir lugn när jag sitter där och pratar med honom och han visar och förklarar saker för mig.
Han är en bättre psykolog än vad de som är utbildade för det är.
Nu lär jag inte träffa honom förrän i slutet av juli eller i augusti.

Scorpio97
2024-06-18 20:48
0

Håller tummarna att du får träffa honom så snart som möjligt! Det gör mycket att känna att man förstår och att man är delaktig i vården, oavsett vilken yrkesroll man träffar

//Jessie

Tarotstollan
2024-06-18 20:56
0

Ja, det borde finnas möjlighet att få träffa och prata med dem man behöver när man behöver dem. Det hjälper ju inte att må dåligt nu och inte få träffa dem och prata om problemen utan att behöva vänta tills nästa årskontroll.
Livet går ju upp och ner hela tiden och inte alltid att man hänger med eller orkar men så är det ju nu med besparingar inom vården.
Nu får man vara glad om det är akut att man får komma in till dem.

Scorpio97
2024-06-19 22:15
0

Jag har planerat att baka till midsommar (för att ha ett lite mer blodsockervänligt alternativ) och köpte ingredienserna till det igår. Jag vet verkligen inte hur jag tänkte för jag borde veta vid det här laget att det bara blir frestande, och att det hade varit snällare mot mig själv att köpa det så sent som möjligt. Nu är jag så medveten om att jag har choklad hemma att det nästan är löjligt, jag har till och med gått och kollat på den i skafferiet flera gånger.

//Jessie

Tarotstollan
2024-06-24 23:08
1

Hur mår ni i värmen?

Här är jobbigt men jag gick ut sent i dag och handlade. Det blåste lite och det var skönt även om det inte gjorde mycket för temperaturen ändå.
Var helt skakis när jag kom hem och svetten rann av mig. Gick raka vägen in i badrummet för att svalka av mig. Tror jag kommer att sova gott i natt!

Caeli
2024-06-24 23:26
0

#20: Här har det inte varit mer än cirka 20 grader, men kommande dagar ökar det väl troligen på. Men den värsta värmen går nog norr om oss.

Hoppas också på en god natts sömn. I morse väckte kattskrället ❤️ mig alldeles för tidigt. Hon tycker att när det ljusnar är det dax att vakna…

Scorpio97
2024-06-24 23:29
0

Än så länge är det ganska svalt på morgonen när jag går till jobbet och på jobbet är det också okej temperatur. Så det har gått bra tills jag ska hem från jobbet, då blir värmen jobbig.
Imorgon blir det värre, då ska vi få runt 30 grader. Jag håller tummarna att det inte blir varma nätter åtminstone för det tycker jag är värst

//Jessie

Scorpio97
2024-06-27 17:10
0

Jag sov hemskt dåligt inatt pga värmen, och det syntes i morgonblodsockret också. Verkar som att det ska bli svalare i helgen så jag hoppas på det!

Besöket hos läkaren gick bra. Jag hade en period i våras när jag fuskade lite med kosten och sedan fick jag förkylning och pollenbesvär i samband med det, och sedan dess har mitt morgonblodsocker varit högre än jag vill. Det har sakta sänkts igen men är ändå inte helt bra (för mig). Läkaren tyckte att det var bra jobbat att jag hade klarat mig på så låg dos Metformin så länge och hade inga synpunkter när jag berättade om min kost, utan frågade till och med om jag ville köra ett tag till och se om jag får ner fastevärdet själv eller om vi skulle öka dosen. Vi kom överens om att jag ska öka till 2 tabletter per dag men jag är väldigt glad över hur han involverade mig i det beslutet och att han uppenbarligen litade på hur jag skött det hittills.

Och jag får ut så många teststickor jag vill ha, ingen begränsning (något jag varit lite orolig för eftersom jag vet att på vissa ställen får typ 2or bara ett visst antal).

//Jessie

Tarotstollan
2024-06-28 13:50
0

I natt har jag sovit dåligt för värmens skull. Hade jag täcket på mig var det för varmt, tog jag av mig det så kändes det obehagligt.

Ser just nu att solen börjar titta fram igen och jag som var så glad att det var mulet, är runt 19 grader just nu.

Sockret är lågt och jag har tvättstugan så extra ansträngning, svårt att hitta något att äta som håller sockret uppe lite längre.

Caeli
2024-06-30 11:41
0

Regn hela dagen. Tror vi är någonstans mitt i det värsta området om man ska lita på smhi. Tänkte jag skulle tvätta sängkläder men känns inte bra när det varnas för åska.

Tarotstollan
2024-07-07 07:01
0

Min ångest blir bara värre och värre, ju mer jag tänker på den här jä**a diabetesen, ena stunden är jag hög en halvtimme senare är jag för låg. Skulle gått och lagt mig men sockret bara stiger och stiger.
Mitt eget fel då jag suttit och maniskt bara stoppat i mig först en middag och sen en massa smågodis + chips.
Jag har tagit extra insulin men skulle behöva ta dubbel dos av mina gemensamma dagliga doser för att sockret skulle gå ner.
Jag orkar inte med det här, vill bara inte ha diabetes längre….😭

Caeli
2024-07-07 11:09
1

#26: Säkert många som reagerar och tänker som du och tycker allt kring sjukdomen är hopplöst.

Finns det någon som du kan prata med? Kanske en psykolog eller dylikt i diabetesteamet?

Hur går det med din diabetessköterska? Han kanske kan hjälpa dig vidare och rekommendera någon?

Tarotstollan
2024-07-07 21:43
0

#27. Jag har en kompis som jag kan prata med lite grann men vill inte belasta henne med min ångest, inget hon kan göra ändå.

Jag pratade med en psykolog ssk. i 2 år men det gav ingenting för mig.
Träffade henne en gång varannan månad och hon satt i stort bara där och frågade knappt någonting och jag bara satt där och upprepade mig eftersom jag inte kom ihåg mycket av det vi pratade om två månader innan.
Hon upprepade ett par gånger till mig "att jag valde att ha det på detta viset" och det sista hon sa till mig var "att jag letade efter genvägar som inte finns", det är det enda jag kommer ihåg av vad det hon sa.
Påstod att hon och diabetessk. gett mig så mycket råd och stöttning, så jag kunde detta nu.
Jag undrar fortfarande vad det var för stöttning och råd?
Det enda var andra gången jag träffade diabetessk. då hon sa att jag skulle hålla mig borta från socker och kolhydrater.
När jag frågade om vad det var, så rabblade hon bara potatis, ris, pasta och bröd. Hon tittade inte ens på mig utan satt och skrev i ett block, jag trodde hon skämtade med mig och när jag frågade henne vad jag då skulle äta, så svarade hon mig inte!

Jag vet inte om jag kan säga att jag har något diabetesteam, träffar en läkare en gång om året och så diabetessk. en gång om året också.
Att jag bett om flera gånger att prata med honom var bra men jag vet inte hur det blir nu i höst efter hans semester.
Sist jag pratade med honom lät det bara som att när jag nu skall träffa läkaren för årskontrollen nu inom någon "månad" så skall jag bara lämna in min mätare för avläsning, inget om att prata med honom.
Så får vänta och se vad som händer.

Caeli
2024-07-07 22:48
0

#28: Ja, den psykologen verkar ju vara lika hopplös som din gamla diabetes-ssk. 🤨

Kanske kan du ta upp det här med läkaren när det är dags för det besöket. Berätta om din ångest och hur dåligt du mår. Kräva att få hjälp med den biten också.

Varför finns inte "jourhavande diabetiker"? Någon man kan ringa med alla frågor och känslor runt sjukdomen…

Tarotstollan
2024-07-07 23:23
0

#29. Ja, jag skall göra ett försök. Det beror ju på hur lång tid jag får hos läkaren, ibland hinner de ju inte prata någonting, bara tid för prover.
Hon vet redan att jag är deprimerad för annat än min diabetes, det är ju inte bara den som är problemet, nu senast kom ju mammas död in i det också.

Ja, det önskar jag också men de skulle säkert bli överlastade med folk som ringer, precis som alla de andra jourhavande personer som finns för olika saker.

Caeli
2024-07-08 11:30
0

#30. Det här tycker jag passar in på dig. 🙂

(Om du använder sökfunktionen längst upp och skriver in "depression" så finns det fler artiklar om ämnet.)

Obehandlad ångest och depression gjorde det svårt för mig att ändra livsstil, vilket gjorde att jag heller inte fick kontroll över min diabetes.
Tarotstollan
2024-07-08 20:59
0

Ja, det mesta känns igen. Har läst alla berättelserna där inne, kollar i stort varje dag om det kommit någon ny historia.
Problemet ligger väl i det att det finns ingen psykolog med diabetes utbildning på den vårdcentralen och därför får man nöja sig med en som gäller för allt.

Caeli
2024-07-08 21:34
0

Ja, många bra och intressanta artiklar. Sidan var ny för mig så jag får fortsätta att läsa.

Finns kanske lämplig psykolog på lasarettet eller någonstans inom rimligt avstånd? Annars får de väl ta och leta upp en till dig! 😠

Tarotstollan
2024-07-08 21:56
0

Det skulle kännas pinsamt att fråga dem på vårdcentralen efter en annan psykolog än den de har där.
Kanske att jag skulle kunna fråga diabetessk, om och när jag träffar honom nästa gång, när det nu blir.

Caeli
2024-07-08 22:15
2

Jo, kanske lite pinsamt men ibland får man bortse från det och ställa krav för att det ska hända något.

Har du ingen kontaktväg direkt till diabetessk så du kan fråga honom?

• Redigerat 2024-07-08 22:15 av Caeli
Tarotstollan
2024-07-08 22:53
0

Nej, det har jag inte. Måste gå genom vc för att nå honom och just nu har han semester.

Tarotstollan
2024-07-18 11:47
0

Skulle nu i några dagar gå ut på efm och handla ca 1½-2 timmar efter jag ätit frukost men tyvärr har sockret rasat så fort så jag blivit så låg att jag fått ställa in min planering.
Har ätit både banan och Dextrosol men inte ens efter en timma har sockret gått upp så jag har kunnat gå ut, utan jag har fått skjuta på utevistelsen.
Är så trött på det här eftersom jag inte fattar varför det händer eller vad jag skall göra mer än vräka i mig socker.

Scorpio97
2024-07-18 14:25
0

#37 Jag tycker du ska kontakta vården, så kan du ju inte ha det och du måste ju få instruktioner om hur du ska undvika det och vad du ska göra när det händer. Samt att insulindoseringen kanske behöver ses över?

//Jessie

Tarotstollan
2024-08-05 23:15
0

Fuktig värme som kör mitt socker i botten, spelar ingen roll vad jag äter. Kan leva på Dextrusol och saft verkar det som.
Väntar på tid till läkaren för årskontroll men än har den inte kommit.

Ringt och pratat med min diabetes kompis i dag och hon verkar ha samma problem med sin diabetes och värmen.

Så trött och jag känner bara att jag vill ge upp!

Tarotstollan
2024-09-08 01:08
0

Fruktansvärt varmt, svetten rinner, benen svullnar och jag har svårt att andas.
Jag hoppas på svalare väder snart.

Hur mår ni i värmen?

Scorpio97
2024-09-08 09:41
0

Här har det varit för varmt dagtid så då har jag hållt mig inomhus. Mår inte särskilt bra när jag varit tvungen att vara ute, då blir det sval dusch när jag kommer hem. Har med mig isvatten när jag är ute.
Men på kvällarna är det svalt så jag har lyckats hålla en okej temperatur inne vilket gör att det går rätt bra. För mig brukar det vara viktigast att det inte är för varmt när jag ska sova och det har det inte varit. Då tål jag värmen lite bättre under dagen.

Mitt blodsocker brukar bli högre när jag mår dåligt av värmen, men jag har inte märkt något nu.

//Jessie

Tarotstollan
2024-09-13 04:48
0

Mår bättre nu men nu är jag låg istället. Det tar väl sin tid innan något stabiliserar sig, om det någonsin gör det. Nere på 3,1 i natt, så nu sitter jag och äter, igen!

Scorpio97
2024-09-13 23:51
0

Jag fick verkligen märka hur stress och ens psykiska mående kan påverka blodsockret i veckan! I mitt jobb ingår det att ta emot samtal, och även om det inte är min favoritarbetsuppgift så brukar samtalen vara bra eller åtminstone helt okej. Någon gång ibland blir någon upprörd men jag vet hur jag ska hantera det. Men denna gång fick jag ett samtal som var oerhört jobbigt/känslomässigt på ett sätt jag inte varit med om innan, och jag bröt faktiskt ihop och grät efteråt. Något jag aldrig trodde jag skulle göra på en arbetsplats. Mina kollegor och chef tog hand om mig så gott de kunde, men jag var skakad resten av dagen och fick inte ner pulsen ens när jag kom hem.

När jag kommer hem brukar blodsockret ligga på omkring 6. Den dagen låg det på 15, trots att jag då inte hade ätit sedan middagen dagen innan (normalt för mig). Det gick inte ner nämnvärt innan läggdags och jag sov kasst, och vaknade med ovanligt lågt blodsocker istället (3,5). Hade varit intressant att se blodsockret under tiden jag sov för jag misstänker att det nog gick upp och ner en del.

Lyckligtvis verkar det inte ha blivit någon långvarig effekt. Dagen efter låg det på mer normala nivåer men lite mer ostabilt, och nu några dagar senare har det stabiliserat sig igen.

//Jessie

Tarotstollan
2024-09-14 21:48
0

Så jobbigt, skönt att du mår bättre nu.

Jag är ovanligt låg nu och har varit det i några veckor, vet inte om det har med värmen att göra. Jag har inte ändrat någonting annat så det skall bli intressant att se nu när det börjar bli kyligare om sockret går upp extra högt igen.

Scorpio97
2024-09-14 23:05
0

Tack!

Jag har förstått det som att värme kan sänka blodsockret, för man blir mer insulinkänslig. Men jag har inte märkt det på mig själv, jag har bara fått högre blodsocker när det är varmt. Antar att det blir en stressreaktion för att jag mår dåligt av värmen och att den för mig påverkar mer än den blodsockersänkande effekten av värme

//Jessie

Tarotstollan
2024-09-14 23:28
0

Jag tål inte värme heller och blir väldigt stressad av den också.

Tarotstollan
2024-09-21 23:19
0

Nu har jag fått tid till provtagning, läkarbesök och ögonbottenfotografering.
Så klart att det är bra men mest av allt vill jag trädda diabetes sk.
Hoppas att jag får besked om det också, annars får jag väl fråga när jag kommer upp till vårdcentralen.

Tarotstollan
2024-09-30 08:50
0

Skulle ju varit på provtagning i dag kl 9 men det blev inget med det.
Kl. 02 i natt rasade mitt socker ner till 3,1 och jag väntade på att det skulle gå upp men det bara sjönk, så jag ringde 1177 och fick order om att äta direkt, så där gick mitt fastande åt skogen.
Ringde till vc nu på morgonen och hade sådan tur så det var min diabetes ssk som svarade, behövde inte förklara någonting han fattade direkt vad jag pratade om!👍
Så nu har han fixat ny provtagning till mig på onsdag och inte förrän kl 11, dessutom sa han att det räcker att vara fastande i sex timmar, inte tio och det hjälper ju mig och mina tider och mat problemen jättemycket.

Dessutom har han bokat in mig till att träffa honom nästa vecka också, jag har ju varit så ledsen och irriterad för att jag inte fått träffa honom sedan i maj månad.
Jag har ju massor av frågor som jag behöver få svar och förklaringar på, så nu känner jag mig lättad och lite gladare, även om jag fortfarande mår dåligt.

Caeli
2024-09-30 09:31
1

#48: Då var det ju tur att sockret rasade så att du fick ny kontakt med din diabetes ssk.

Skönt när något som är jobbigt och dåligt vänds till något positivt.

Tarotstollan
2024-10-02 04:47
0

Sitter här nu med samma problem, sockret nere på 3.1 men nu äter jag igen och tänker åka upp till vc i morgon oavsett vad sockret är…
Ja, är det under 5,0 så får jag ju försöka hålla mig till att inte äta men är beredd på om det sjunker katastrofalt att äta något, packat ner banan och vindruvor + en massa Dextrosol.
Vill de inte ta prover så är det ju deras problem, jag kan ju inte hjälpa att jag blir låg.
Har ju även svårt att hålla mig några längre stunder, så urinprovet kommer ju inte vara så gammalt heller.

• Redigerat 2024-10-02 04:49 av Tarotstollan
Tarotstollan
2024-10-02 23:00
0

Det blev nog en katastrof med proverna, sockret låg på 16 när sk. tog dem.

Tarotstollan
2024-10-18 13:31
0

Alla prover var ok utom sockret.
Men hon gillade inte mina svullna ben, andfåddheten och hjärtklappningen, så jag skall på röntgen av hjärta och lungor.

Tarotstollan
2024-11-07 23:23
0

Hade fått tid till röntgen men kunde inte ta den, fick en ny tid till i dag, de ringde i går och ställde in då de var sjuka.
Kan undra om jag får någon ny tid innan jul?😫

Scorpio97
2024-11-09 00:00
0

Jag har nyligen börjat på nytt jobb, och har därmed nya kollegor. På mitt tidigare jobb hade alla vant sig vid mina matvanor, att jag inte åt lunch, att jag oftast inte fikade men ibland gjorde det osv.
Det är lite drygt att börja om processen. Jag förstår att personer som alltid äter lunch och som ser "alla andra" alltid äta lunch blir fundersam när någon inte gör det, och att man kan bli orolig när någon inte äter, och jag förstår om det är förvirrande när jag ibland äter sötsaker och ibland inte. Jag vill ju inte vara otrevlig när någon frågar heller.

Men jag önskar att det inte behövde bli så stor grej varje gång. Det borde ju vara uppenbart att jag inte håller på och svälter ihjäl, och jag ifrågasätter aldrig vad någon annan äter eller inte äter. Och jag har redan tydligt sagt att de inte behöver räkna med mig gällande fika eller fixa något särskilt till mig, utan att jag ansvarar för det själv i så fall. Jag tycker inte det borde vara så svårt. Jag vill bara få slippa svara på samma frågor om och om igen…

Förra gången på nytt jobb nämnde jag inget om min diabetes förrän efter en lång period, nu tog jag upp det från början, men det verkar inte ha gjort någon skillnad heller.

//Jessie

Tarotstollan
2025-01-10 00:19
0

De hittade inget på röntgen av hjärta och lungor, vilket självklart är bra men det hjälper ju inte mig då jag fortfarande har problem med andning, svullna ben och hjärtklappning av minsta lilla.

Är bara så trött och orkar inte någonting, försöker jag göra något så tar det så lång tid att jag till slut undrar vad det är jag håller på med. Glömmer vad det var jag skulle göra…

Caeli
2025-01-11 11:55
0

#55: Men det var ju bra att det inte var något fel på hjärtat och lungorna. Ska ni gå vidare med flera undersökningar?

Det borde ju finnas någon förklaring till dina besvär.

Tarotstollan
2025-01-11 23:07
0

Tror ingenting mer är planerat, inget de sagt till mig i alla fall. Om jag minns rätt så tror jag diabetes sk. sa att jag skulle få tid för årskontroll av diabetes i februari. Det är ärligt talat det sista jag bryr mig om.
Vet inte om jag får träffa honom innan dess.

Nu sen någon vecka tillbaka har jag fått så ont på vänster sida fram och bak i ryggen, minsta fel rörelse och det hugger som 17.
Är så trött på att aldrig få vara "frisk", har god lust att skita i precis allting som har med diabetes och mediciner att göra…🥹

Tarotstollan
2025-01-24 02:28
0

Kollade blodtrycket nu ikväll och det låg på 158/94 och andra gången jag kollade låg det på 155/91, detta i höger arm.
Antar att det är lite högt, är inte så insatt i de siffrorna, jag äter redan en Losartan på 50 mg om dagen.

Scorpio97
2025-01-24 16:55
0

Jag har inte koll på gränserna, men på 1177 står det att målet för de flesta är att blodtrycket ska vara under 140/90 och helst under 130/80. Det står även att de med exempelvis diabetes ska ligga i det lägre intervallet.
Så precis som du säger verkar du ha lite högt blodtryck

//Jessie

Tarotstollan
2025-01-24 21:49
0

Jag skall ju på årskontroll nu i februari enligt diabetes sk. så får väl se vad han säger då om trycket.

Scorpio97
2025-01-27 20:02
0

Snön vräker ner här. Igen. Jag är inget stort fan av snö men tycker det hade varit okej om snön faktiskt låg kvar. Men varje gång det snöat denna vinter så har det blivit plusgrader dagarna efter, och så har det bara blivit massa slask som sedan fryser på natten. Sen snöar det på. Så när man ska gå till jobbet är det ett fint lager snö som döljer att trottoaren är en isbana.
Är ju "tvungen" att gå till och från jobbet, och det har jag hållt, men motivationen att promenera mer än så är absolut noll. Lite synd när det faktiskt var soligt denna helg.

Var förkyld förra veckan och känner fortfarande av tröttheten i kroppen, så har inte vågat gå och simma heller. Vilket syns på fasteblodsockret :/

//Jessie

Tarotstollan
2025-01-28 23:07
0

Molnigt och duggregn.
Varit låg under natten i flera timmar, druckit saft, ätit vindruvor och tagit Dextrosol men sockret gick inte upp. Till slut somnade jag ifrån klådan (efter tagit mer av allergimedicinen) och det låga sockret.
Jag sover ca 20 timmar åt gången när jag äntligen somnar. Vaknade kl. 20.15 nu i kväll. Åt "frukost" och kom på att jag var hög innan och ännu högre efter då jag glömt att ta insulinet.

Så trött på den här jävla diabetesen!

Caeli
2025-01-29 09:37
1

#62: Har du någon gång diskuterat insulinpump med din diabetessköterska?

Sambon har pump sedan över 15 år och det har hjälpt väldigt mycket.

Tarotstollan
2025-01-30 01:13
0

#63. Har inte ens tänkt på det och vet i nuläget inte om jag skulle vilja ha det.
Det får vi nog diskutera han och jag.

• Redigerat 2025-01-30 01:29 av Tarotstollan
Tarotstollan
2025-01-31 15:05
0

Har tvättstugan i dag, har tagit mindre insulin eftersom jag skall anstränga mig precis som d. sk. sagt till mig.
Äter frukost två mackor och sen upp och ner i trapporna, på bara 20 minuter går jag från 6,2 till 3,3.
Har nu suttit och ätit vindruvor för att få upp sockret och för att jag skall orka ta hand om tvätten nere i källaren.
Har sovit dåligt ca 2-3 timmar, under natten till i dag, det är allt.
Kommer att lägga mig när jag är klar med tvätten.

Är det normalt att sockret sjunker så snabbt?
Det är inte första gången det händer men kan inte komma ihåg att det hänt tidigare när jag tvättat.
Kan det ha med dålig sömn att göra eller att jag var ute och ansträngde mig i onsdags?

Tarotstollan
2025-02-04 21:02
0

Är så trött. Sover ca 12-15 timmar varje dag efter att klådan slutat. Vet inte vad jag skall göra.
Skulle gått ut och handlat i flera dagar men har inte orkat att ta mig upp, nu har jag snart inget kvar att äta hemma.
Jo, sånt som jag inte bör äta finns det fortfarande kvar av.

Hoppas på att jag snart får kallelse till min årskontroll hos diabetes. sk.

Scorpio97
2025-02-04 21:11
1

Att du sover så mycket och inte orkar ta dig ut låter ju inte bra… Kan du inte kontakta vården och säga att du behöver få en tid nu, istället för att vänta på kallelse? Jag förstår helt ärligt inte att det kan vara så långt mellan kontrollerna när du mår så dåligt

//Jessie

Tarotstollan
2025-02-04 23:19
0

Jag träffade honom i december, så jag får träffa honom oftare än de flesta andra.
Då sa han att jag skulle få en årskontroll i februari.
Ja, jag vet att jag kan ringa men drar mig för det då han inte har med det psykiska att göra och de vet om att jag mår dåligt men inte mycket de kan göra då den psykolog sköterskan de har inte passar mig.
Jag skall prata med honom på kontrollen och se om han har tid för annat än kontrollen.

Scorpio97
2025-02-07 23:10
0

#68 Du gör givetvis som du själv vill, och jag vet inte hur långt i förväg de brukar skicka ut kallelse till dig, men jag hade personligen blivit osäker på om jag kommer få en tid i februari om kallelsen inte kommit än. Och eftersom du hoppades på att få den snart och vill träffa honom, så tror jag ändå det vore bra att ringa och höra hur det går. Bara så du inte behöver vänta längre än nödvändigt

Finns det någon plan för hur du ska få träffa en annan psykologsköterska om den de har inte passade dig?

//Jessie

Tarotstollan
2025-02-07 23:15
0

#69. Brukar få besked ca 10-14 dagar innan jag blir kallad.

Nej, det har vi inte ens pratat om. Jag får nog söka privat i så fall och det kostar ju en förmögenhet.

Scorpio97
2025-02-07 23:22
0

Har de bara en sköterska? Finns det någon annan vårdcentral du kan söka dig till?

Jag vet att en bekant till mig får gå till en privatklinik, men att hon fick remiss via vårdcentralen och att det därför kostar som ett vanligt besök. Det kanske är värt att fråga om?

//Jessie

Tarotstollan
2025-02-07 23:39
0

Ja, det finns bara en sköterska som jobbar med det, skall finnas en psykolog också men han har nog mer hand om de riktigt svåra fallen.

Jo, det finns ett privat psykolog team, på en annan vårdcentral men som sagt, det kostar en förmögenhet att gå där. Ett samtal skulle kosta 1050 kr, jag kollade upp det.

Vet inte vem jag skulle fråga om det, antagligen läkaren och just nu känns det övermäktigt att ta tag i det.

Scorpio97
2025-02-08 00:30
0

Det finns ju även vård online, via hemsidor (och mobilappar, men om jag minns rätt har du inte sån mobil). Jag googlade lite och det verkar som att flera kostar lika som ett besök hos primärvården samt går på frikort om man har det. På många verkar man kunna få kontakt inom max några dagar.

Jag antar dock att de kräver mobilt bankID och jag vet att digitalt vårdbesök kanske inte passar eller fungerar för dig oavsett, men jag ville åtminstone föreslå det

//Jessie

Tarotstollan
2025-02-08 02:47
0

Nej, det är inget som passar mig, då jag vill prata ansikte till ansikte.
Och du har rätt, jag har en gammal mobil.

Scorpio97
2025-02-08 07:14
0

Min tanke var att det kanske är bättre än att inte få hjälp alls…

Men jag håller tummarna att vårdcentralen har någon lösning, om/när ämnet tas upp

//Jessie

Tarotstollan
2025-02-10 22:17
0

Natten har varit vidrig, har rivit mig så jag svullnat upp på både ben och armar av det.
Bestämde mig för att sluta äta Metformin, skall ju ta tre tabletter om dagen, så nu får jag se om det hjälper.
Har inte ringt till d.sk. och sagt det, helt hopplöst att komma fram på en måndag ändå, så får se om jag ringer i morgon eller på onsdag. Det beror på hur min klåda blir, vet ju inte hur många dagar det tar innan Metforminen är ute ur kroppen.

Caeli
2025-02-11 12:35
1

#76: Är inte det här något som du bör göra i samråd med läkare? Det är ju mycket troligt att du behöver något annat läkemedel istället?

Förstår att klådan är fruktansvärd och att du vill testa sätta ut metformin men kanske inte så lyckat på egen hand… 💗

Tarotstollan
2025-02-11 22:07
0

Antagligen men jag har bett om hjälp innan och de verkar inte ta det så allvarligt, så nu kanske de får tummen ur rumpen och gör något.

• Redigerat 2025-02-11 22:09 av Tarotstollan
Tarotstollan
2025-02-15 00:25
0

I dag "firar" jag 4 år som diabetiker!💉

Skall jag satsa på prinsesstårta eller torra skorpor?😉

• Redigerat 2025-02-15 00:26 av Tarotstollan
Stjärnskott
2025-03-05 10:57
0

#79: Så vad blev det för firande. Lite sen påkommet nu kanske det redan är glömt nu.

Själv är jag rätt säker på att prinsesstårta skulle föredras… När det gäller mig då så klart.

Jag är barnsligt svag för den tårtan 🙃

Här härjade influensan och den var inte vänligt sinnat alls. Fy fanken. Så gott som frisk i två veckor och nu förkyld🤧😵 Livets virusar är på bråkmakar stigen med mig och det är ju inte annat än att jag faktiskt tycker att det räcker nu. Tack och lov ingen feber denna gång.
Så lite tacksam kanske jag ändå känner mig trots allt. 🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Tarotstollan
2025-03-05 18:12
0

#80. Det blev varken det ena eller andra, hade föredragit Prinsesstårta också.
Var inte ute och kunde inte köpa något och sen blev jag sjuk strax efter och den förkylningen sitter i ännu efter två veckor.
Vet inte om jag haft feber eller inte, mår dåligt upp och ner hela tiden. Orkar knappt med diabetesen mitt i allt.
Svårt att hitta något att äta och jag glömmer ibland ta insulinet…

Stjärnskott
2025-03-05 19:40
0

#81: Usch fy 17:on. Hoppas du friskar på dig allt eftersom. Det är så drygt att bli så där sjuk så man knappt orkar med sig själv och sen vänta på att kroppen ska komma igen.

Var rädd om dig 🌼🦋

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Tarotstollan
2025-03-05 21:45
0

Tack! Ja, hjärnan börjar hämta sig men resten är det inget vidare med!😉
Sover mycket och vilar, det orkar jag mycket!🛌
Skulle försöka läsa lite men det gick inte, somnade efter några meningar.

Tarotstollan
2025-03-17 06:20
0

Har återigen vaknat med lågt socker. På bara 10 minuter har jag gått från 5, 2 till 4,3 och nu 3, 2.
Yr i mössan och stavar fel ser jag, tur jag har stavnings hjälp på datorn…
Vad gott det är med Mango juice!
Måste ta en macka eller två, för annars vågar jag inte somna om.
Fy 17 vad jag skakar, får vara försiktig med te muggen så jag inte får den på mig.

Stjärnskott
2025-03-17 19:18
0

#84: Det blir lite läskigt när bg rasar så där ….
Hoppas det redde ut sig snabbt ändå.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Tarotstollan
2025-03-17 21:13
0

Ja, så fort jag fick i mig lite juice och mat så blev det ju bra igen.
Det är ju just det att det ofta går så fort som är skrämmande, sådant är ju jag inte beredd på alla gånger.
Så frågan för mig är varför det sker så fort?….

Tarotstollan
2025-03-17 23:57
0

Har fått tid till min diabetes årskontroll nu, den 31 mars.

Så kollar man på tiden och tänker att det blir ju bra, så läser man lite längre ner att man skall vara där 30 minuter tidigare för provtagning…

Kan de inte beräkna in det i tiden när man skall vara där?! Det är ju så lätt att missa det, då tiden man skall vara hos honom står med markerad stil och det andra med normal stil.

Sen lite längre ner står det att man skall komma i god tid för besöket!😁

Stjärnskott
2025-03-18 06:20
0

#87: De har nog inte riktigt tänkt till där.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Caeli
2025-03-21 19:38
1

#76: Hur har det gått? Har du slutat med Metformin? Och hur är det med klådan?

Tarotstollan
2025-03-21 20:10
0

#89. Ja, jag slutade med Metformin i vecka 7 men märkte ingen bättring av klådan, så veckan efter började jag med den igen och fick ta det lugnt med starten, då jag blev dålig av det.
Började med en tablett och denna veckan är jag uppe i full dos igen.

Klådan är lika jä…g, som den alltid varit, tyvärr. Har ökat dosen men det gör ingen skillnad, bara mer trött.

Caeli
2025-03-21 22:06
0

#90: Så eländigt att inte klådan vill lätta på. Är huden torr också?

Tarotstollan
2025-03-21 23:17
0

#90. Nej, ingen torr hud. Denna klådan har jag ju haft innan jag fick diabetes, bara det att den blivit värre av diabetes.

Tarotstollan
2025-03-25 02:22
0

Varför skall det vara så svårt att hitta något som är gott att äta?
Inte bara tvinga i sig det för att det är ätbart, utan något jag kan äta med god aptit.

Allting jag gillar att äta är sådant som jag i regel skall hålla mig borta ifrån eller så får jag äta så lite att det knappt är någon idé att laga till det.
Efter diabetesen blev det ju ännu värre, eftersom de inte vill att man skall äta så mycket, oftast struntar jag i det ändå och äter tills jag är mätt.
Vilket syns på sockret!

Tarotstollan
2025-03-25 02:23
0

Dubbelt inlägg.

• Redigerat 2025-03-25 02:24 av Tarotstollan
Tarotstollan
2025-04-02 21:39
0

Var hos diabetes sk. i går, inte mycket nytt mer är att HbA1c hade gått upp till 66 i år, har för mig att det var på 52 förra året. Varken han eller jag kunde förklara varför det var så lågt förra året, hade inte gjort några förändringar.

Tarotstollan
2025-04-12 20:21
0

Värk i hela kroppen efter att jag tvättat i går. Var både låg och hög om var annat, fick gå upp mitt i natten och både dricka saft, ta Dextrosol och värktablett.

Tarotstollan
2025-04-22 22:43
0

Mulet men mest uppehåll och runt + 8 grader just nu.
Lätt och skönt att andas.
Var ute tidigare i dag och det var precis lagom med bara jacka och t-shirt.

Mår så där halv bra, känner mig lätt illamående mest hela tiden, spelar ingen roll om jag har ätit eller inte. Det har varit så nu i några veckor, vet inte om det har med diabetes att göra eller om det är något annat som spökar i kroppen.
Jobbigt att försöka äta när jag känner mig så.

Scorpio97
2025-05-13 10:54
0

Har haft lite dålig motivation och misskött kosten senaste veckan. Idag är jag så trött att jag sitter och somnar på jobbet… Känns inte alls bra, samtidigt som jag just nu skulle kunna ge vad som helst för en chokladbit vilket ju inte alls är rätt lösning

//Jessie

Tarotstollan
2025-05-16 22:36
0

#98. Håller det dig vaken så är det väl bra för stunden.

Själv drack jag Treo för hålla mig vaken på jobbet. Vet inte om det hjälpte eller ej, men jag inbillade mig det, placebo effekten antagligen.🤔

Scorpio97
2025-05-16 22:46
0

#99 Jag vet inte om choklad skulle hjälpa mig hålla mig vaken ens i stunden, och jag gissar att jag skulle bli ännu tröttare efteråt när blodsockret höjts ytterligare. Jag kom på lite arbetsuppgifter som krävde att jag behövde gå till andra delar av byggnaden istället, så jag fick röra på mig lite :) Men så fort jag satte mig var jag lika trött igen.

Jag visste inte att Treo kunde vara uppiggande, men när jag googlar innehåller det koffein så det var nog inte enbart placebo! Men jag kör nog coca cola zero eller koffeintabletter hellre i så fall

//Jessie

Tarotstollan
2025-05-16 22:56
0

#100. Tänkte inte på att det var koffein i Treo, det var ju den värktabletten som var på "mode" på 70-80- talet, så den hade jag ju med mig i väskan.
Hade ofta huvudvärk och migrän på den tiden.

Har aldrig testat koffein tabletter och vet inte om det är så bra ihop med diabetes nu förtiden, det kanske funkar?
Numera sover jag så mycket, så jag borde inte vara trött men det är jag ändå.
Fast nu behöver jag ju inte tänka på arbete och sådan skit, jag kan lägga upp mitt liv mycket friare nu även om diabetesen gör det till ett helvete ofta.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.