Annons:
Etikettövrigt
Läst 2221 ggr
janeth
10/7/09, 10:28 AM

Vad gör man?

Hej!

Vad ska man göra när ens särbo säger att jag går mot en säker död om jag nu äter lchf kost och stoppar i mig fett för då kommer jag få hjärt och kärlsjukdom. Han lyssnar inte på vad jag säger att jag mår mycket bättre i mitt blodsocker och att kolesterol värdena inte har någon betydelse om man ska få hjärtinfarkt eller inte. Vi har inte pratat på flera dagar p.g.a detta. Jag blir ledsen när han håller på såhär. Jag hoppas att nya rön snart kommer så att människor får en annan syn på diabetes och kosten och det här med fett. Jag har aldrig mått såhär bra som jag gör nu i mitt blodsocker. Har haft diabetes i 35 år.

Hälsningar Janeth

Annons:
PatrikHagglund
10/7/09, 11:07 AM
#1

Be honom läsa Göran Berglunds artikel i läkartidningen eller Robert Rönngrens examensarbete. (För den som är vetenskapligt orienterad finns även Ronald Kruass publikationer.)

Det finns också numera relativt bra (men dyra - ca 2600 kr) kolesteroltest på nätet (här är en exemeplrapport) som borde visa på förbättring vid lågkolhydratskost/lchfkost - tex enligt Kruass forskning.

sussie
10/7/09, 11:22 AM
#2

Jag tycker du ska sätta böcker som är både faktafyllda och roliga att läsa i handen på honom. Är han rädd om dig läser han dem. En av mina favoriter heter Diabetes inte av Litsfeldt. Sen tycker jag mycket om Sten Sture Skaldemans böcker men de är mest riktade på övervikt. Ravnskovs bok har du ju redan, låt honom läsa den sen.

Lycka till!

PatrikHagglund
10/7/09, 10:29 PM
#3

#2 När det gäller Ravnskovs bok (Fett och kolesterol är hälsosamt), så kanske den är intressant om man vill lära sig lite forskningshistora kring kolesterol och fett, men den handlar nästa bara om hur åderförklakning/hjärt-kärlsjukdomar inte uppkommer, snarare än hur han anser de uppkommer (mer än lite på slutet). Dessutom så känns det som om boken ligger ett decennium efter. Tex så tas inte forskning av Ronald Krauss upp (som nämns i #1) upp närmare.

Det är sant att de kolesteroltest som tidigare har gjorts inte har någon vidare korrelation med hjärt-kärlsjukdomar, men det utesluter inte att modernare test - tex det jag länkade till ovan - är betydligt bättre.

Min åsikt är att naturligt mättat fett är hälsosamt, däremot är vissa sorters kolesterolpartiklar dock ohälsosamma (främst sådana som man får då man äter mycket kolhydrater).

Även Litsfeldt tycker jag har en nackdel i och med att han blandar in väl mycket konspirationsresonemang i sina böcker, som jag tycker är avtändande.

PatrikHagglund
10/7/09, 11:21 PM
#4

När det gäller mer "rolig" information så rekommenderar jag istället Kalla Faktas program "Fett gör oss smala". Se det i TV4Anytime. Mest om övervikt, men lite om hjärt-kärlhälsa också. (Man kan tex höra Göran Berglund som jag nämnde ovan.)

Karin20
10/10/09, 2:48 AM
#5

PatrikHaggl, verkligen intressanta länkar du har! Jag ska kolla mera på Ronald Krauss.

Newsmill har ett intressant inlägg också, från mars i år.

//Karin

Upp till toppen
Annons: