Annons:
Etikettkost
Läst 4112 ggr
Julialex
1/8/10, 12:59 PM

LCHF? Kolestrol?

Har läst här att LCHF ska vara bra för diabetiker. Själv fick jag typ 1 för ett halvår sedan. Fick träffa en dietist då jag var på sjukhuset, och hennes råd har fungerat bra. Men jag är ändå sugen på att testa LCHF.

Men, en sak min dietist nämnde är att jag som diabetiker måste tänka mycket på kolestrolet. Alltså undvika fet mat. Det som gäller är lightost, lightsmör osv. Hur går det ihop med LCHF? Ni som har haft diabetes länge, hur är det egentligen med det där? Skillnad för typ 1 och 2?

Det verkar iallafall svårt att leva med LCLF :P Blir sallad med lightost till middag!

Jag är bosatt i Belgien utan att tala deras språk så all info jag har fått har varit på halvknacklig engelska. Men även om de säger att jag är i någon slags riskgrupp för högt kolestrol så förstår jag inte sammanhanget. Någon som vet? :)

http://julialex.blogg.se

Annons:
PatrikHagglund
1/8/10, 3:59 PM
#1

Det är sant att du bör tänka på dina kolesterolvärden. Diabetes (högt blodsocker) i sig är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar.

Vad som däremot är tveksamt är vilka kolesterolvärden du ska titta på. Det sjukvården har använt traditionellt är främst LDL-kolesterol (mätt i vikt). Tyvärr har det mätvärdet dålig korrelation med hjärt-kärlsjukdom. Men det mätvärdet ökar ofta (i alla fall initialt) när man äter en kost rik på fett. Därför får du rådet att undvika fet mat.

Men hjärt-kärlsjukdomar är starkare korrelerat med (och eventuellt även orsakade av) främst små LDL-partiklar. Dessa är främst kopplade till högt blodsocker. Fet mat ger mest stora LDL-partiklar, vilka mestadels är harmlösa. Tyvärr brukar detta inte mätas på (det börja dock komma så smått i USA).

Mer finns att läsa hos Kostdoktorn.se/kolesterol, och tex Men's Health, Your Unstoppable Heart.

Karin20
1/8/10, 7:05 PM
#2

Jag är inte så rädd för kolesterolet.

Det behövs i kroppen, i alla celler och till massor av viktiga saker. Det är inflammationshämmande, hjälper till i hjärnan och mycket mycket mer.

Alla dessa lightprodukter har istället för naturligt fett en kolossalt massa tillsatser som är fel på alla möjliga sätt.

Dr Ulf Ravnskov har forskat på kolesterol och kommit fram till att det är en myt! Man har lurat oss hela tiden.

Kroppen har en naturlig halt av kolesterol som reglerar sig själv och tillverkar vad vi behöver.

Läs också gärna på den här länken till Sanna Ehdin

//Karin

nr-9
1/8/10, 10:15 PM
#3

Jag har ätit LCHF i 1,5år. Nu äter jag minst 150gram fett om dagen och mår fantastiskt. (Jag är fortfarande smal..) Gör dig själv och diabetesen en stor tjänst och testa du med!

Kolesterolvärdet brukar gå upp det första halvåret men lägger sig sedan. Det kan många vittna om. (Mina värden är bättre än referensspannet, dvs högre HDL och lägre triglycerider). Ta inte vad dietister och sköterskor säger om kost på så stort allvar. Hade jag börjat med lågkolhydratkost långt tidigare hade jag sluppit så många sjukdomar och hälsoproblem.

Zepp
1/9/10, 12:32 AM
#4

Vad din doktor inte talar om för dig!!!

Orsaken till att man vill att diabetiker T2 skall undvika högt kolesterl är att tillsammans med högt blodsocker leder det till Glykoliserat lipoprotein och det är en av orsakerna till arteroskleros!

Med andra or det är detta ni mäter när ni mäter ert långtidsocker!

Då kan man fundera på vilket som är värst och vad som är viktigast att reglera.. kan man få ner blodsockret så sjunker antalet glykoliserat lipoprotein och då är kolesterolet inte farligt längre.. iallafall inte farligare än vad det är för friska!

Man förutsätter altså att ni alldrig kan få ner blodsockret till rimliga värden.. och undviker att tala om att det är kolhydraterna som gör att det stiger!!

Äter man mer fett vore det konstigt om det inte fanns mer fett i blodet.. detta transpoteras via lipoproteinerna och när man i huvudsak får sin energi från fett lär det cirkulera mer av dessa även i fasta, i brist på blodsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tessan40-69
1/9/10, 10:32 PM
#5

Hej, fick diabetes typ 1 för ca 3 års sen. På sjukhuset fick jag rådet av dietisten att ät gröt med mjölk varje morgon, fullkornspasta och potatis till huvudmålen och frukt till mellanmål. Detta följde jag i ca 2 år, brottades med att jag gick upp i vikt, känningar samt höga blodsockervärden. Hösten 2008 hade jag ett långtidsvärde på 7! Så när 2009 började bestämde jag mig för att testa LCHF och har aldrig ångrat mitt val sen dess. Jag gick ner ca 13-15 kg omgående och har inga som helst problem att hålla vikten, mitt långtidsvärden är 5 sen 8 månader tillbaka och jag har aldrig några känningar. Om jag skulle äta mer kolhydrater så går jag direkt upp ca 2 kilo och får lite högre blodsockervärde som är lite svårare att kontrollera, men så fort jag börjar med LCHF igen är jag på banan direkt. Tycker absolut att du ska testa, själv tar jag ca 6 enheter novorapid under en hel dags måltider och jag har slutat helt med nattinsulin. Innan tog ca 5-7 enheter till varje måltid + nattinsulin ca 5 enheter.

Julialex
1/11/10, 11:50 AM
#6

Tack för alla svar!

#5 Jag har fått rådet att äta brunt bröd i stort sett varje måltid, och endast varm mat en gång om dagen. Tar 14 enheter till frukost, 6 till lunch, 13 till middag och 13 natt, och det fungerar rätt bra, fast det låter ju som otroligt mycket om jag jämför med dig… Mitt långtidsvärde låg för en månad sedan på 5.5 så det är bra just nu iallafall.

Jag vill nog testa LCHF! Har ni några tips? Jag skulle behöva lunchlåda till jobbet, och en snabblagad frukost.  Är det viktigt att hålla sig till fetare mat istället för magrare?

http://julialex.blogg.se

Annons:
nr-9
1/11/10, 3:56 PM
#7

"Är det viktigt att hålla sig till fetare mat istället för magrare?"

LCHF ÄR att välja fetare mat istället för magrare. Det är själva kärnan. Sedan vilka matvaror man väljer är ganska individuellt. Personligen utesluter jag alla mejerier inkl. smör (men jag äter ghee) men de flesta äter ost och creme fraiche och grädde och så. En del är mycket liberala med grönsaker, rotfrukter och nötter medan en del andra knappt har en persiljekvist på köttbiten.

Snabblagad frukost kan vara ägg i olika former, fet grekisk yoghurt eller gårdagens middagsrester. ägg och baconmuffins är gott och kan förvaras i kylen och bara värmas. (finns recept på kolhydrater.ifokus).

Lunch: Något proteinrikt t.ex en bit kött eller fisk. Något fett, en fet sås eller gegga. Och grönsaker efter önkemål.

Var FÖRSIKTIG i början. Med så mycket insulin måste du sänka dosena ORDENTLIGT. Mät blodsockret ofta och ha dextrosol i närheten i nödfall.

Julialex
1/12/10, 11:34 AM
#8

Jo jag formulerade frågan fel, jag undrade snarare varför det är viktigare med fet mat. Men jag har kollat i andra trådar och hänger med nu :) Tack för alla svar.

http://julialex.blogg.se

Zepp
5/7/10, 11:34 PM
#9

Fettet skall ersätta energin från kolhydraterna.. det är altså andelen fett av ditt energibehov som skall vara högt.. inte mängden på tallriken!!

Så länge man äter fullfeta matvaror så behövs sällan något tilläg av fett, förutom det du använder i matlagningen, smör att steka i, grädde i såsen, olivolja på grönsakerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: