Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4003 ggr
Sandrantolv
5/4/14, 12:38 AM

Diabetes intyg

Jag ska till Grekland i sommar och jag vet att man måste ha med sig intyg utfall dom frågar om sprutorna och många skriver att när dom t.e.x skulle åka till Frankrike blev dom stoppade och fick inte gå igenom. och många skriver att man måste ha med sig recept från Apoteket eller nått för att bevisa det utfall intygen inte räcker.Och många skriver att intygen inte fungerar utanför eu.Jag undrar hur har det gått för er som reser?

Annons:
[MrDiabolic]
5/4/14, 1:06 AM
#1

De gånger jag rest, har jag inte ens behövt visa intyg. När de sett sprutor eller insulinpump, har de bara frågat om jag har diabetes, och så har det inte varit mer med det.

Inom Schengen-området ska man ha ett särskilt intyg för vissa mediciner. Det intyget utfärdar Apoteket, men för insulin behövs inget sånt. Det är mest narkotikaklassade och beroendeframkallande mediciner man behöver det för. Schengenområdet är ett område som har ett särskilt samarbete med bland annat tull och passkontroller. Grekland, som du ska till, är med i Schengen. De flesta EU-länderna är med, men inte alla, och några länder som står utanför EU är också med, t.ex. Norge

Ska man resa utanför Schengen, får man vända sig till ambassaden för det landet man ska till och fråga vad som gäller.

Intyg om att du har diabetes får du antingen av din läkare eller din diabetessköterska (det är olika i olika landsting). I det står det att du har diabetes och att du alltid måste ha med dig sprutor och kanyler. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon som blivit vägrad inresa. Det värsta jag hört var om en som fick vänta några timmar extra, för att det inte fanns någon som kunde läsa intyget. Det var i Thailand, och intyget är i regel skrivet på engelska.

Jag tror inte det ska vara några problem, men är du mycket oroad, bör Greklands ambassad i Stockholm kunna svara på frågor. Deras hemsida är http://www.mfa.gr/sweden/en/.

olavis
5/4/14, 9:09 AM
#2
Dt1
5/4/14, 9:06 PM
#3

Jag har varit i flertalet olika länder och aldrig behövt visa intyg (dock har jag haft ett med mig), inte ens i USA brydde de sig om det,vilket förvånade mig lite. Var i Grekland för några år sedan, inget problem.

Diabetesläkaren skrev intyget (viktigt ändå att det är aktuellt datummässigt).

Däremot läste jag någonstans att tar man med sig insulin är det bra att den ligger kvar i förpackningen där även ditt namn och personnummer står med, men jag har inte gjort så (jag har ampuller, vet ej hur det fungerar med pump och liknande).

Upp till toppen
Annons: