Annons:
Etikettövrigt
Läst 1817 ggr
Exoticas
2015-07-09 23:53

Nybliven diabetiker?

Hejsan!

För 9 dagar sedan var jag hos läkaren då jag själv mätt mitt blodsocker i ett par månader och insåg att jag alltid ligger för högt, hade aldrig sett ett värde under 8a på mätaren och eftersom att jag sökt hjälp tidigare men att läkaren tyckt att det inte behövs någon utredning för att alla diabetiker går ner i vikt… Pratade med min kollega om detta som sa att alla diabetiker inte alls går ner i vikt och att mitt läge kan komma att bli jätte akut om jag inte söker hjälp. Förklarade för mig vilken stryk kroppen kan ta av att alltid ligga högt osv.
Efter ett enkelt blodprov kunde vi snabbt konstantera att det är diabetes, i morgon ska jag tillbaka för att få veta alla provsvar och förhoppningsvis vilken typ jag har! Fick metformin utskrivet som inte har hjälpt mig alls, ingen förändring i blodsocker nivån =(

Är sjukt nervös in för morgondagen, är rädd men samtidigt lättad eftersom att jag förhoppningsvis kommer att må bra igen nu när jag får hjälp!

Tänkte kika om ni har lite tips som en nybliven diabetiker kan ha nytta av? kanske saker jag inte alls tänker på i nuläget!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
MickeB
2015-07-10 08:20
#1

Här finns mycket bra information http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Record
2015-07-11 09:31
#2

Ett bra tips är som MickeB skriver, tyvärr är det så vilket du själv märkt att det var din kollegas råd som var bättre . Oron av att drabbas av diabetes brukar vara stor i början och att din metformin inte hjälper är fel det tar bara lite mer tid innan det märks. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att minimera kolhydrater (socker) det ger minimalt tillskott av mediciner. Själv har jag genomlidit tio år av Record-studien med för mycket medikamenter. Dietisternas råd är tyvärr färgad av dess supporters råd och "tallriksmodellen".

Upp till toppen
Annons: