Annons:
Etiketthba1c
Läst 6093 ggr
CorneliaAndersson
2/10/15, 12:53 PM

Hur ligger ert HbA1c?

Hej mina vänner! Hur har ni det med era HbA1c? Själv så har mina värden hoppat en del, men mest legat på 7 (enl. Det äldre systemet, kan inte det nya så bra) Nu hade jag dock en sämre tid så det gick upp till 9. Har inte hunnit in på kontroll sedan dess, utan ska in den 19:e och hoppas på en förbättring. Men som sagt, hur ligger era värden? Hoppar ert HbA1c mycket?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[peter54]
2/10/15, 1:00 PM
#1

Jag brukar ligga runt 6, någon gång pillar det iväg uppåt 7, men jag är 60 år och ska inte ligga för lågt, så både jag och teamet är nöjda med det.

CorneliaAndersson
2/10/15, 1:42 PM
#2

Jo, men precis! Jag är ju 17, så borde kanske ligga lite lägre hehe ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[jumperlio]
2/10/15, 5:58 PM
#3

Jag har ett dagsfärskt HbA1c, var hos diabetessjuksköterskan idag.
Enligt det nya systemet har jag 35 (är 4,4 i det gamla).

Här kan du konvertera enligt gamla och nya systemet🙂http://diabeticdesigned.se/diabetestips/omvandlare/

CorneliaAndersson
2/10/15, 6:49 PM
#4

Oj, det lät som ett bra värde, det!

Tack för länken! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[jumperlio]
2/10/15, 7:05 PM
#5

Haha, ja min sköterska sa att det var lite för bra 😛

CorneliaAndersson
2/19/15, 11:19 PM
#6

Var hos sköterskan idag!
Sist jag var där hade jag 94 i HbA1c och idag 59 (ca. 6.8 enl. gamla systemet).
Sköterskan var överväldigad och hon sa att hon aldrig sett en sådan snabb förändring tidigare.
Jag spratt av lycka bara av att se henne så glad och nöjd!

Åhh jag blev så glad! Har ju inte gått så bra med diabetesen men nu på senaste tiden har det gått mycket bättre!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
fridelfina
3/5/15, 7:04 PM
#7

Vilket toppenvärde! Min dotter har jobbat sig ner från 86 till 74. Men nu sista tre veckorna har hon haft jättehöga värden pga "insulinbulle" vid pumpnålen, infektion alltså. Gick över till pennor men det har inte varit lyckat. Så nästa värde blir nog väldigt högt tyvärr!

 
 

[RC1393]
3/6/15, 9:59 PM
#8

Ligger rätt stadigt vid 52 i HbA1c, så jag är rätt nöjd med mitt. Låg över 80 i fjol vid den här tiden, hade mycket dåliga värden förr, innan jag faktiskt tog tag i mig själv.

LillyAmanda
3/7/15, 5:27 PM
#9

Just nu ligger jag på 60, 6.8 i det gamla systemet. 🙂

**//Amanda

fridelfina
3/7/15, 8:49 PM
#10

RC1393: Hur kom det sig att du "tog tag" i dig själv och hur gjorde du det?

 
 

[RC1393]
3/7/15, 10:01 PM
#11

#10 Jag mådde helt enkelt inte riktigt bra och hade ingen ork. Läkaren skällde på mig (vilket jag är tacksam för) så då fick jag lov att skärpa mig. Lyckades kolla blodsockret oftare och slutade vara så rädd för att få lågt. Numer har jag hellre lågt än över 10 i blodsocker😛

fridelfina
3/7/15, 10:09 PM
#12

Ja, det vore fint om dottern skulle ligga under 10… 

Hennes läkare skäller, men på ett ok sätt, men så fort det blir bättre tappar dottern motivationen och så de höga värdena tillbaks som ett brev på posten. Verkar vara så att när dottern ser resultatet och doktorn berömmer så är det som att trycka på avknappen….

 
 

ebba_zigge
4/6/15, 12:51 PM
#13

I det nya systemet som jag inte förstår mycket av ligger jag runt 50 och förr i det gamla systemet låg jag oftast på 5,0

Annons:
CorneliaAndersson
4/6/15, 10:18 PM
#14

Hade 51 i HbA1c !!:D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

olavisblge@yahoo.se
4/9/15, 11:14 AM
#15

Notera att långtidssockret inte säger allt om ditt värde. Du kan till exempel ha ett förhöjt fastevarde: kanske 7-7,5 men Hba1 visar ändå 50 (eller 5,8 i det gamla systemet
Jag har en tumregel att mmol/ml konverteras till det gamla värdet genom att lägga till 8 till det nya värdet och dela med tio
50 mmol/ml motsvarar: 50+8 =58 delat med 10 =5,8

Det gamla värde (%) på samma sätt: Multipicera det gamla värde med 10 och dra ifrån 8
Ex: 5,8=  10x5,8 =58-8 = 50 mmol/ml

Slutsats, om fastevärdet är för högt, Medicinen/insulin för natten motsvarar inte behovet under natten. Öka tablettintaget eller insulin. Det sistnämnda är dock inte  att rekommendera eftersom överskottsinsulinet lagras som fett (dvs övervikt)
Välj kanske mera fiberik mat eller mera motion/träning

CorneliaAndersson
4/21/15, 10:46 AM
#16

Var på sjukhuset igår igen.. 51  i HbA1c igen! (ca 5.9 i gamla systemet)!! :DD

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Record
5/9/15, 11:40 AM
#17

Riktigt lågt kan det bli om du är GBP-opad, det varnas i en ny studie om detta.

http://matfrisk.com/2015/05/08/okad-risk-for-blodsockerfall-efter-overviktsoperation/

Man måste vara på sin vakt ständigt mot dåliga lösningar….🤔

CorneliaAndersson
6/1/15, 6:16 PM
#18

Idag låg HbAtc på 60 ;/

Har varit på sjukhuset en gång tidigare också och då låg det på 59..

Nu får jag ta tag i detta igen och jobba ner det! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
6/1/15, 6:16 PM
#19

Hur går det för alla er andra? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
6/3/15, 5:49 PM
#20

Ingen som vet sitt HbA1C-värde? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
ebba_zigge
6/16/15, 9:04 AM
#21

Har för mig att jag brukar aöltid ligga på 45-55

[RC1393]
7/9/15, 10:14 PM
#22

51 låg det nu senast på🙂

CorneliaAndersson
7/9/15, 11:26 PM
#23

Nu är jag nervös! Vet att det kommer vara högre!
Ska in den 30:e
*BitaNaglarNu*

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ostenholm
7/10/15, 9:49 AM
#24

Jag är verkligen förvånad över  att jag redan (visserligen efter 12 år tid med typ2) har retinopati i ögonen  resp angiopati i fötterna trots att jag under denna tid bara haft under ett år med  långtidssockervärde på 70  (6.2 i det gamla systemet). För övrigt har det varit under 60. I dagsläget 52.
Är 74 år. Vad som oroat mig att läkaren/diabetessköterskan inte har informerat mig om läget eftersom jag inte är berättigad till medicinsk fotvård trots insulinbehandling sedan två år.
Victoza hjälpte mig enormt mycket då jag på 9 månader har gått ned 12 kg och fick BMI under 40
Besväras samtidigt med skakningar som doktorn intygar att det inte är parkinsons sjukdom utan beror på att jag är spänd när jag måste koncentrera mig (till exempel stoppa lägenhetsnyckeln i hålet eller bära på en kaffekopp samt skriva mitt namn i något dokument)

skippy
9/1/15, 10:55 AM
#25

Var hos läkaren igår och då låg mitt värde på 54.  =)

trött själ
10/3/15, 11:18 AM
#26

Brukar ligga runt 70 i det nya, men just nu är jag i en tuff period i livet och håller på att bryta ihop totalt. Så nu ligger det på 100, 10.8 i det gamla.

majlar
10/8/15, 6:12 PM
#27

Sist jag var iväg låg det på 60, jag har typ 2 och insulin. Gången innan låg det på 55, inte bra med ökning.

Annons:
olavisblge@yahoo.se
10/18/15, 12:09 PM
#28

I all diskussion om blodsockervärden bör man kanna till sin blodsockerprofil och försöka komma på vad är det för orsak till ev onormala värden
Mät ditt sockervärde alltid vid sängdags och på morgon samt före måltid resp 2-3 timmar efter måltiden då max värde bör synas i displayen.

Följ målvärden som ditt vårdteam har ställ upp

Profil till exempel : mätning efter varje 1½ timmer dygnet runt.
2,5 - 3 timmar efter måltid (kolhydratintag), är det max värde  och 5-6timmar bör värdet närma sig målvärdet (nära fastevärdet) Om inte då är medicindosen som verkar vid denna tidpunkt felaktig
Är det för högt bör dosen ökas eller ätas mindre resp motineras mera före
Andra orsaker kan förstås vara stress och för lite sömn eller sjukdom/infektion/feber?
OM för högt före måltiden bör man lägga till måltidstinsulin om man är insulinbehandlad

Upp till toppen
Annons: