nyss fått diagnos
Hej!
Nån som har några tips för en som just fått diagnosen Diabetes?

Personligen har jag typ 2 och äter lågkolhydratkost/LCHF. Jag tycker det fungerar bäst för att hålla blodsockret nere. Finns mycket att läsa på dietdoctor.com samt i facebookgruppen Smarta diabetiker
Om du fått blodsockermätare rekommenderar jag att använda den ofta. Då ser du hur just du reagerar på olika livsmedel, stress, träning osv. För det är individuellt och det är inte bara maten som påverkar :)
//Jessie

#0: Du får först utreda om det är typ 1 eller 2, eller någon av de andra.. eller falskt alarm!
Såå 14 dagar på bara näringsrik mat lagad från de bästa råvaror, ingen alkohol/tobak, minst 9 timmars sömn, ingen stress alls, lagom med motion, då kan du ett rättvisande värde.
Dvs jag hoppas att du får en ny diagnos.. men likt förbannat, det är det där med kroniskt förhöjda blodsockervärden, det tar årtionden, innan man uppnår det och processen kallas för metabolt syndrom.
Nu lämnar vi det för en stund, kräv att de tar HBA1c och C-peptid!
Dvs först så vill du veta om det är genetiskt, eller livstilsbaserat!
Då kan du eventuellt göra något åt det.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har fått diagnos typ 2
väntar på tid till dietisten, men det är ju kö överallt..
#4: då skulle jag göra som jag förklarade i mitt förra inlägg.
Jag förstår att du har mycket tankar, känslor och funderingar. Jag fick nästan panik i början. Hur ska jag fixa detta?
Men det har gått bra.
Plockade bort nästan allt. Sen fick jag prova mig fram vad jag kunde äta. Sen orkar man inte hålla kosten till 100‰.
Inte jag iaf.
Kolla blodsockret efter varje måltid.
Det är inte en så mörk sjukdom som alla säger
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hur har det gått för dig?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering