Annons:
Läst 166 ggr
Klillen
2020-10-12 16:28

Victoza och blodsockervärden

Hej

Jag har precis börjat med Victoza i kombination med Metformin och Insulin.
Får väldigt låga kvällsvärden på mitt blodsocker typ 6-6.5. Däremot på morgonen har faste värdet ökat till runt 6.8.
Är det någon som har sett liknade resulat?

Annons:
flocken
2020-10-12 17:29
#1

Det är absolut inte för låga värden.
Att värdena höjs under natten är helt normalt. Så det behöver du inte oroa dig för.
Det heter något speciellt. Men kommer inte ihåg vad det var. Du kan säkert googla om det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
2020-10-12 17:52
#2

För mig skulle 6-6.5 vara högt även på kvällen. Optimalt för mig är 4-5 oavsett tid på dygnet, och jag försöker att alltid hålla mig under 6 (timmen efter att man ätit går det dock förstås upp mer). Men jag har typ 2 och har bara Metformin, och jag har aldrig blivit för låg. Så jag förstår att det kan vara annorlunda med andra mediciner osv.

Som jag förstått det är det gryningsfenomenet som gör att man får högt blodsocker på morgonen, och vad jag förstått är det normalt för att kroppen ska vakna. Men det finns lite saker man kan prova för att sänka morgonvärdet. Dom sakerna jag har läst att man kan testa är att äta något fett sent på kvällen, att inte äta alls på kvällen/sen eftermiddag, äta resistent stärkelse och/eller öka motionen. För mig påverkas morgonvärdet mycket av hur mycket jag motionerat samt hur jag ätit dagarna innan, och främst då kvällen innan.


//Jessie

Zepp
2020-10-12 19:24
#3

#0:
Du har typ 1 eller?
Victosa och Metformin samt tillsatt Insulin är en underlig kombo.. enligt mig, men jag är ingen läkare!
Så jag Googlade, "Victoza används tillsammans med andra diabetesläkemedel när dessa enbart inte räcker för att få ditt blodsocker under kontroll."
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20080702000045
Som föregående nämner.. ett normalt blodsocker bör ligga typ 4-6, de högre värdena postprandialt, dvs efter måltid.
Hur som helst, Victosa är en GLP1 analog, dvs ett gastriskt signalämne som utsöndras av magsäcken i blodet till bukspottkörteln som säger, börja tillverka insulin för nu är det ett skitlass med glukos på väg in!
Rent ut sagt, borde funka bättre för prediabetiker typ 2.. iallafall på Metabolt syndrom?
Om jag får lov att säga, på typ 1 är det antagligen dödfött att tillföra Victosa för att öka bukspottkörtelns Insulinproduktion, om den redan är nedsatt.. det blir inget mer ändå?
Oså till Metformin, det är oxå ett läkemedel främst för typ2, dvs det minskar glukosupptaget en aning.
Iallafall så är jag ingen läkare.. du kanske har världens bästa läkare, som faktiskt vet mer om dig än du själv, så vi hoppas på det!
Jag vill ändå lägga in en brasklapp.. dvs det finns läkare där ute som fortfarande tror att höga glukosvärden/HBA1c beror på för lite Insulin och gör allt för att höja det!
När snarare Hyperinsulinemi och sedan Insulinresistens är den främsta orsaken till iallafall Typ 2 diabetes!
Kvällsvärden bör snarare ligga på 4, om man inte åt en brakmiddag strax innan man mätte!
Gryningsfenomenet/Dawn syndrom är en annan grej, på morgonen stiger vårt blodsocker på grund av vår Dygnsrytm/Cirkadian Cycle, det triggas av sk stresshormoner, för att du skall vakna.. sömnperioden är slut, du skall hoppa upp utvilad för dagens vedermödor!
Det gör så för alla.. problemet som uppstår är främst de som är Insulinresistenta, då kan man på morgonen få ett extra långt förhöjt morgonsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Klillen
2020-10-13 12:39
#4

Hej

Tack för kommentarena. Blir lite klokare.
Är typ 2 med från början Insulin behandling. Sen efter 7 år jag blivit resistent mot insulin därav först Metformin och nu Victoza.
Har ett målvärde på ca 5. Under 4 får jag hypoglumi..
Får kämpa på hade under 6 imorse så kanske..

Zepp
2020-10-14 19:37
#5

#4:
Är som sagt inte läkare, men har en del kommentarer, samt frågor?
Den första frågan, ditt HBA1C, den andra frågan ditt C-peptid, den tredje frågan, Antikroppar mot insulinproducerande beta-celler?
Dvs det är inte alltid lätt att ställa rätt diagnos.

"Typ 1 eller typ 2
Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.
Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.
Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes."
https://www.diabetesportalen.lu.se/article/gammelmormor-far-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-ratt-diagnos

Oså till typ 2, där är Hyperinsulinemi följt av Insulinresistens en av de främsta orsakerna.. varav det är kontraproduktivt att tillföra ytterligare externt insulin, man riskerar dubbel diabetes!

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Inte nog med det, Typ 2 har en massa olika bakomliggande orsaker, det är egentligen ett samlingsnamn för flera sjukliga defekter med samma symptom.
Det finns en stark genetisk komponent;
"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/0003-4819-113-12-909?articleid=704330&

Lika gäller antagligen för de där Victosa (GLP1-analogen) fungerar?

Så du får även en föreläsning av Dr Fung.. han är iallafall läkare.

https://www.youtube.com/watch?v=mAwgdX5VxGc&t=49s&ab_channel=JasonFung

Hur som helst, jag ger dig litta att grunna på, ta till dig det som verkar vara adekvat för dig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

  • Redigerat 2020-10-14 19:40 av Zepp
Upp till toppen
Annons: