Hålla koll på blodsockret med mobilen
Jag har inte diabetes så det här är bara en fråga av nyfikenhet eftersom jag gillar prylar och när de används på nya smarta sätt.
Är det några som använder sin mobiltelefon för att hålla koll på sina blodsockernivåer? Jag hörde för några år sen att det var på gång och det lät rätt smidigt. Man fick operera in någon sak i armen för att det skulle fungera.
[Foto av Jonas Lee på Unsplash]
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Min kompis har det och är väldigt nöjd. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#0: Ja, använder Freestyle libres system via mobilen.
Har en sensor på armen som byts var 14:e dag. Smidigt och enkelt!
https://www.freestyle.abbott/se-sv/freestyle-libre-system.html
- Redigerat 2020-12-18, 16:58 av Vixxen

#1: Vi har liknande tävling om blodtryck - vi är heller inte riktigt som andra. 🙃
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#1: Men har var och en i din familj en egen mätare?
Annars hamnar hela familjens värden i din mätare och då blir dina värden felaktiga när sjukvården laddar över dina mätvärden på sjukhuset/diabetesmottningen.
- Redigerat 2020-12-18, 17:15 av Vixxen

En ingift släkting med typ 1-diabetes har en Freestyle Libre, alltså sensor på armen, som hon kollar med mobilen. Hon är väldigt nöjd och det verkar väldigt smidigt. Någon som har en inopererad sensor har jag däremot inte hört talas om, bara sensorerna som sitter på huden och som man byter ut varannan vecka.
Själv har jag typ 2 och behöver inte kolla sockret så ofta (har jämna värden), så jag har inte riktigt behovet och jag skulle i så fall få bekosta det själv. Det vore intressant att se hur värdena är på nätterna och sådär, men det är mer min nyfikenhet än ett medicinskt behov :) Så jag fortsätta sticka mig i fingret, däremot registrerar jag värdena på mobilen
Jag har även hört talas om tatueringar som byter färg beroende på blodsockernivå, men det är bara på idé eller forskningsstadiet än så länge om jag förstått rätt. Men om det fungerar och ger korrekta värden vore det väldigt smidigt
//Jessie
#3: Vad kostar sånt om någon vill bekosta det själv? Är det överkomligt eller vansinnigt dyrt?
#5: här laddas de inte ner. Tar alltid med min bok jag skriver mina värden i
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2020-12-18, 18:28 av flocken

#7: Ingen aning.

#8: Att de inte använder tekniken som finns… ….underlättar enormt!
#7: har en släkting som köpte själv via apotea. Inte så dyrt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
#10: det är mitt egna val. Tycker det är smidigt med min lilla bok.
…………………………………..
#4: alltid lika roligt att se vem som "vinner"
Men är skönt att kunna kolla familjen
…………………………………..
Sensorerna verkar kosta omkring 670 kronor, men det står inte om det är en enda i paketet. Läsaren hittade jag hos tillverkaren för runt 50 pund.

#13: Ibland måste man göra ngt roligt av eländet.

#14: Diabetikers mående är det viktiga!
Går det att underlätta våra liv är det positivt!
I sammanhanget är kostnader oväsentligt.
#15: ja visst är det så. Skulle aldrig klara av att göra allt till punkt och pricka. Alltid göra som man ska. Så tråkigt.
Se vem som får högst imorgon 😄 pyssel dag
…………………………………..

#16: Jag skulle oxå vilja ha en blodsockervärdet. Dels för att det ger direkt återmatning på hur man mår eller iallafall hur blodsockret mår.
Dels för att jag är intresserad av mätteknik och tekniska prylar.
Har man diabetes får man ju kostnaden helt eller delvis täckt men om man bara är intresserad så får man betala själv.
Såg att andra märken var överkomliga i pris men då fick man sticka själv.
- Redigerat 2020-12-18, 19:13 av Pyttelite
#16: Ja, jag är inte emot att någon som behöver dem får de hjälpmedel som finns. Mina funderingar gällde vad det kostar för dem som vill bekosta det själv.
#19: här har du mätaren från apotea
[https://www.apotea.se/contour-xt-blodsockermatare]
…………………………………..
…………………………………..
#19: teststickorna [https://www.apotea.se/contour-next-teststickor-50-st]
…………………………………..
#19: dessa köpte vår släkting. Han hade inte gått till vc själv för att kolla sitt socker. Så jag o hans fru lurade hem honom till oss så jag kunde kolla. Det blev en tripp till sjukhuset och han blev inlagd. Men de skickade hem honom utan mätare. Så de köpte dessa.
…………………………………..

Jag och mamma har båda mätning i telefonen, jag med libre som man måste manuellt skanna av, mamma med dexcom kopplat till sin pump. Dexcomen larmar vid höga och låga värden, libre gör inte det. Det finns libre 2 som gör det, men den här jag inte.
Har man samma pump som mig (tandem t:slim) och dexcom så finns extra funktioner; control IQ som kan öka, minska och pausa basalen, samt basal IQ som kan pausa när man är på väg att bli låg och sedan återuppta igen.
Vad bra, då ser det ju ut som om det är fullt möjligt för den som inte beviljas mätaren gratis att själv köpa. 🙂

#25: Kanske julklappstips för den stundande helgen.
#26: Säkert en bra grej. Jag känner som tur ingen som har diabetes och behöver en mätare. 🙂

#20: Oj, vad priserna har sjunkit!
Min kompis hund fick diabetes för tjugo år sedan, då kostade mätare en bra bit över tusen spänn. Vet inte riktigt vad det skulle motsvara i dagens pengavärde?

Jag är med i en diabetesgrupp på Facebook och där är det flera som fått mätare gratis genom att kontakta tillverkare och fråga. Alla får tyvärr inte mätare av vården fast man har diabetes.
Men väljer man att skaffa mätare själv så får man såklart betala för stickor/lancetter, även om man får mätaren gratis. Gissar att det är stickorna/lancetterna (nålarna) som ger mest vinst (dom behöver ju dessutom köpas oftare) och att dom därför kan ge bort mätare om det får folk att köpa stickor och lancetter
Om man vill köpa eget, se till att ni köper rätt stickor och lancetter. Olika tillverkare har olika märken. Dom kan även ha olika prisklasser. Så det blir inte alltid billigast att få mätaren gratis om det märket har dyrare stickor eller nålar :)
//Jessie
- Redigerat 2020-12-19, 12:17 av Scorpio97

#29: Fast min mamma får stickor och lancetter gratis, precis som med insulin mm?
Tillägg: olika i olika regioner kanske? Om det räknas som hjälpmedel, det skiljer ju en hel del beroende på var i landet man bor.
- Redigerat 2020-12-19, 12:15 av Lona

#30 Förlåt, inser att jag skrev otydligt. Menade att om man väljer att skaffa mätare själv så kan man kanske få den gratis, men stickor och lancetter får man betala för
Får man mätare av vården så har du helt rätt i att man får stickor och lancetter gratis (men på vissa ställen får man bara ett visst antal per år)
//Jessie

#31: Det är nog jag som är mossig i huvudet! 😁

#32 När jag läste om det insåg jag att det blev oklart, så det är inte konstigt om du missförstod. Har ändrat nu och förhoppningsvis blev det lite klarare :)
Sen är inte allt diabetesrelaterat gratis faktiskt. Jag har gratis mätare och stickor/lancetter från vården, och har ingen begränsning på antal. Men Metformin (diabetesmedicin, tabletter) får jag betala för. Tur att den inte är särskilt dyr, åtminstone inte på min dos :) Andra diabetesmediciner kan också kosta, men insulin är alltid gratis om jag förstått rätt
//Jessie