Annons:
Etikettertyp-2övrigt
Läst 379 ggr
Anonym
Anonym
2020-12-30 10:39

Diabetes och sirap?

Hej.
Det är så att min mamma har fått diabetes tidigare i år, och att det är många frågor kring detta fortfarande då den information hon har fått ifrån VC har varit aningen undermålig.

Att hon inte ska äta något med socker är ju självklart, men hur är det med andra sötningsmedel såsom sirap?

Har tidigare bakat åt henne och en del av de recepten ska det vara ex agave i.
Kan man ändå använda det eller är det bättre att byta ut det mot exempelvis sukrin?

Tacksam för alla svar.

// B.

Annons:
Mooniq
2020-12-30 10:48
#1

Googla Agave frukos -finns mycket läsvärt där.
Agave har låg GI men väldigt mycket frukost som går direkt till levern.
Levern är enda organet som kan hantera fruktos och alkohol. Om din mamma har problem med vikten så ska man vara försiktig med fruktos och att överbelasta levern som leder till viktuppgång. Googla även NAFLD - non alcoholic fatty liver disease.
Man kan prova sockeralkoholer eller stevia -det blir inte samma sötma som socker man fungerar fint när man har vant sig.
Titta gärna även på kolhydrater.ifokus - massa info
titta gärna på dietdoctor.com - svensk sida, tidigare kostdoktorn.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Anonym
Anonym
2020-12-30 10:52
#2

#1: Tack så mycket. 🙂
Ja, får tänka på det med fruktosen.
Hade faktiskt ingen aning om det. Inte lätt så här i början. 😅

// B.

Sindri
2020-12-30 11:16
#3

Även sukrin finns som sirap. Många kan uppleva problem med magen när man använder sukrin, bästa sättet är att långsamt vänja kroppen vid det.
Sedan kommer nog din mamma att upptäcka att man kan vänja kroppen av med sötsmak. Jag har inte diabetes men slutade helt med socker ändå för jag mådde så dåligt av det. Det har gjort att när jag använder t ex sukrin så tar jag ytterst lite av det, det smakar sött ändå. Och t ex vaniljpulver ger en söt smak trots att det inte innehåller socker.
Det är inte bara viktigt att sluta med socker utan även andra snabba kolhydrater. Inne på kolhydrater i fokus så hänger de som vill minimera kolhydraterna och nästan ingen använder socker. Där finns en grupp diabetiker också. Du och din mamma kan hitta många härliga recept och måltidstips därinne.
https://kolhydrater.ifokus.se/
Klicka på pilen t. h. om Alla diskussioner, rätt långt ner kommer det upp Vi som har diabetes.

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
Anonym
Anonym
2020-12-30 12:04
#4

#3: Okej. Tack för tipsen. 😊

// B.

Upp till toppen
Annons: