Annons:
Etikettdiabetes
Läst 106 ggr
A
5/8/21, 11:20 PM

Jag är orolig för att jag har diabetes, hjälp

Hej, jag är en tjej på snart 15 år och har på senaste tiden oroat mig för att jag har diabetes. Jag har sett ett par förändringar som verkar matcha med symptomen för diabetes. Jag har på sistone känt att jag inte har någon ork och kraft, och idag då jag spelat en match igår känner jag mig alldeles slut vilket jag inte brukar. Jag har också sedan igår haft ont i magen samt känt mig illamående och inte sugen på mat. Jag har även extra ont i ben och leder och kroppen överlag om det kan vara ett tecken. Dessutom känner jag att vissa delar av kroppen ibland domnar och sticker. Jag känner även behov av att gå på toa mer än vanligt. Jag har även haft någon form av synrubbningar till en månad tbx.

Jag vet inte vad jag ska göra och känns typ löjligt att säga det till mina föräldrar. Jag undrar om ni känner igen några av dessa symptom och vad ska jag isf göra?

Väldigt tacksam för svar<3

  • Redigerat 5/8/21, 11:25 PM av alva.paulsson
Annons:
Sindri
5/8/21, 11:29 PM
#1

Det första man brukar märka av om man har diabetes är att man kissar väldigt ofta och är väldigt törstig.
Jag tycker inte något av det där låter som tecken på diabetes. Möjligen lite utmattning, stress, oro.
Näringsbrist kan också göra att man blir illamående och tappar aptiten. Magen tar stryk av stress och oror och då får man gå på toaletten ofta.
Hur som helst så skall du söka vård, för du mår inte bra. Har ni en skolsköterska så börja du med den, annars är det vårdcentralen som gäller.
Berätta bara vilka symptom du har och hur du mår så får de besluta om undersökningar/provtagningar.
Det är absolut inte löjligt att prata med sina föräldrar om hur man mår och vad man oroar sig för.

Tarotstollan
5/8/21, 11:32 PM
#2

Självklart måste du prata med dina föräldrar. Diabetes är en allvarlig sjukdom som du behöver hjälp med.
Prata även med din skolsköterska så fort du kan. Bättre att veta än att gå och oroa sig för något som sen kanske inte visar sig vara diabetes.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

A
5/9/21, 9:37 AM
#3

#2: aa ni har nog rätt, tack för att ni tog er tid och svarade!

Upp till toppen
Annons: