Diabetes iFokus

Diabetes

Etikett: diabetes
Läst 151 ggr
Tarotstollan
0

Diabetes och värme.

Jag har letat runt men hittade ingen information om det.
Jag har varit ute idag i värmen, drack ca 1 L vatten sammanlagt både innan och under jag var ute.
Svetten bara droppade och rann av mig. Drack massor när jag kom hem + Resorb. Duschat och sovit 6 timmar.
Sockret var högt när jag gick ut 14, 9. När jag kom hem stod det på 15, 4 och efter jag sovit 10, 3.
Har nu varit vaken i 4 timmar, ätit och tagit insulinet men jag mår fortfarande dåligt. Dåsig och trött och svårt att andas.
Någon som vet var jag kan läsa om detta?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-07-15 20:56 av Tarotstollan
LottaV
0

Värme och diabetes är en dålig kombination för när du svärtas så svettas du bott mycket socker och det kan orsaka dåsighet.

Det är det jag har lärt mig av min diabetessköterska så mitt råd är att fortsätta att hålla koll på ditt blodsocker och inte låta det gå för lågt!

Ett gott skratt förlänger livet

Tarotstollan
0

Tack, nej jag håller koll och dricker mycket vatten också.

Vixxen
0

Det varierar väldigt från person till person med diabetes hur man reagerar på värme.

Tarotstollan
0

I dag kunde det gått galet i värmen.
Gick ut för att handla lite och mådde ok men efter gått halvvägs så tog jag en Dextrosol för jag började känna mig konstig och sen inne i affären gick det bra.
När jag sen kom ut så tog jag en D. igen men började känna mig rejält dålig, svetten rann av mig, fick ont i magen och blev illamående. Så jag satte mig på en sten och drack rejält med vatten och åt en banan som jag precis hade köpt som tur var.
Sen gick jag vidare men blev bara värre och värre.
Knappt halvvägs så satte jag mig utanför en affär och ringde till min äldsta moster, som tur var hon hemma och kunde komma och hämta mig.
Fy 17 så illamående och yr jag var.
Har varit hemma ca 2 ½ timma och nu först börjar jag må bättre.
Har druckit ett glas Resorb och sitter och äter nu.
Jag bad min moster att inte säga något om det här till mamma för hon blir bara rädd och det visar hon inte utan hon börjar skälla och gapa istället.
Men hon hade ringt till min yngsta moster som också har diabetes och hon hade försökt att ringa mig men jag hade dragit ut kontakten och såg inte att nummerpresentatören blinkade.
Så när jag såg det så ringde jag till henne och då fick jag ju reda på att hon var hyperstressad av detta och att jag inte svarade.
Hon hade ringt sin syster (äldsta moster) för att kolla om jag hade kommit in, om hon sett att jag gått in och eftersom jag inte svarade så undrade hon om jag kanske hade ramlat i trappan osv osv.
Hon blev inte lugn förrän jag ringde och sen satt vi och pratade om diabetes och andra medicinska problem vi har i nästan en timma.

• Redigerat 2022-06-27 00:22 av Tarotstollan
Scorpio97
2

#4 Vilken tur att du kunde bli hämtad och ta dig hem säkert! Det låter som en riktigt jobbig dag

Jag har läst att man ska bli mer insulinkänslig (och alltså att blodsockret snabbare sänks) av värmen, men jag har hela tiden fått högre blodsocker av värme. Min gissning är att jag mår så dåligt av värmen att det sätter igång stressystemet, och stresshormonerna höjer ju sockret.

//Jessie

Tarotstollan
0

Ja, det verkar som att stressen och allt annat i värmen gör att sockret sjunker snabbare.
Önskar att diabetessköterskan hade upplyst mig om det, för i så fall hade jag ju kunnat lasta in lite mera mat!
Nu hade jag bara ätit en macka och en kopp te, jag orkade inte äta mer i värmen.

Scorpio97
0

Jag fick min diagnos mitt i sommaren men fick inte heller någon info om att värmen kan påverka blodsockret. Det är något jag hittade själv på nätet. Men jag minns att jag blev lite förvirrad när jag läste överallt att man lättare blir låg av värmen när det inte alls stämmer för min kropp

Jag tappar matlusten helt när det är varmt. Tror inte jag ätit före klockan åtta-nio på kvällen hela denna vecka och någon dag blev det kring midnatt.
Men om jag skulle behöva äta tycker jag tex frukt, sallad eller grönsaker med dipp är mest lättätet (förutom typ yoghurt, ost eller chark, men om jag minns rätt gillade du inte det). Eller kanske sockerfri glass om man inte får i sig annat. Förhoppningsvis är det ju inte supervarmt hela sommaren

//Jessie

Tarotstollan
0

Ja, sallader är ju lätta att fixa om man har det hemma och det tror jag nog är en grund att bygga på för många diabetiker.
Älskar frukt och önskar att jag kunde äta mer av det. Har körsbär i kylskåpet så det skall jag äta nu.

Pyttelite
0

Vilken tuff dag och så snabbt det går. Skönt att det ändå gick så bra.

Kan finnas tips här:

https://www.diabeteswellness.se/nyheter-event/nyheter/tips-dig-i-sommarvarmen-som-har-diabetes

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sommarvärmen kan vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även för små barn, gravida och personer som tar medicin. - Skydda ditt insulin, det tål inte solljus och max 25-30 grader. Förvara gärna insulinet i en Termos som du först kylt ned med is. Kylfodral finns att köpa från Romalore. - Lämna inte insulin kvar i
Tarotstollan
0

Tack för länken, det var en som jag inte hade sett innan och det fanns massor av intressanta saker där inne.

flocken
0

Jag måste tänka på att äta mer o oftare under sommaren.
Det känns direkt om det är varmt och jag slarvat med maten.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering