Annons:
Etikettdiabetes
Läst 110 ggr
Tarotstollan
10/12/21, 3:07 AM

Glömma att man har diabetes?

Antar att det är en nybörjargrej som händer men har ni glömt att ni har diabetes? Har det hänt någon gång, ofta eller aldrig?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 10/12/21, 3:25 AM av Tarotstollan
Annons:
Tarotstollan
10/12/21, 3:24 AM
#1

Jag har glömt det flera ggr redan och det är ju inte bra. Jag har glömt att ta medicinerna många gånger och även insulinet. Kom på det en gång när jag hade ätit och var på väg ut, så jag hann ta det då.
Jobbigt, när jag vet att det gäller mitt liv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
10/12/21, 3:52 AM
#2

Det beror lite på vad som menas med att glömma. Om någon frågar mig om jag har diabetes så har jag aldrig svarat fel, jag har aldrig glömt bort det på det viset. Jag har aldrig ätit något jag inte borde för att jag helt glömt bort min diagnos. Däremot är det inte alltid jag tänker aktivt på det. Jag kan till exempel prata med min mamma om en god sockersötad efterrätt jag såg i en tidning på samma sätt som innan jag fick diabetes, och utan att jag direkt tänker att jag inte "får" äta det. Om mamma skulle påpeka att den inte är diabetesvänlig kanske jag i en halv sekund skulle tänka tanken "justja, jag har ju diabetes" trots att det är något jag egentligen vet. Så jag skulle inte säga att jag glömt det egentligen men det finns inte aktivt i mina tankar hela tiden.

Att glömma mediciner är för mig en annan sak än att glömma att jag har diabetes. Jag tar flera läkemedel vid samma tillfälle så om jag glömmer är det inte specifikt diabetesmedicinen jag har glömt.


//Jessie

Scorpio97
10/12/21, 4:00 AM
#3

#1 Finns det inte något du kan göra för att öka chansen att du kommer ihåg att ta insulin och mediciner?
Jag körde länge på ett alarm på mobilen. Jag minns inte om du har en mobil med knappar eller ingen mobil alls..? Men om du har en borde det gå att ställa in alarm på den. Annars fungerar det ju med en vanlig väckarklocka eller liknande men då går det kanske inte att ställa in flera alarm samtidigt (jag är osäker, jag har haft mobilen som väckarklocka väldigt länge)
Annars tycker jag lappar fungerar bra. Om du ska ta något efter att du har ätit kan du sätta en lapp på kylskåpet, spisen eller liknande. Något ställe du garanterat tittar på när du lagar mat. Om du är orolig att du ska gå hemifrån utan att ha tagit insulin/medicin kan du sätta en lapp på dörren/dörrhandtaget eller liknande. Gärna färgglada lappar som drar blicken till sig, och som sagt på ställen där du garanterat ser dom.


//Jessie

flocken
10/12/21, 4:52 AM
#4

Nej.
Jag har väl svårast att få ordning på maten till 100%.
Har en ätstörning + svår ibs mage.
Sen är jag en känslor ätare.
Stressad =äter
Trött = äter

Ja ni fattar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
10/12/21, 6:24 AM
#5

Antar just att jag menade att glömma mediciner och sådant men även när jag varit ute och handlat och kommit hem med sådant som jag inte skall äta.
Ser någon god kaka, något godis eller annat smarrigt och bara slänger ned det i vagnen och inte ägnar en tanke på hur dåligt det är för mig.

Jag pratade lite om det med diabetessköterskan men hon fattade inte hur jag kunde glömma det, hon sa bara att handlar du inte efter en lista så börja med det nu, annars blir det bara att du plockar på dig mer av det du inte skall ha.

Som jag skrivit innan, problemet är att jag går runt, runt, runt i affären och hittar inget som ser gott ut eller vad jag skall äta, så då plockar jag ner sådant som jag vet är gott i alla fall, även om det är onyttigt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
10/12/21, 6:30 AM
#6

#4. Jag tyckte att jag åt jämnt förut men det var ju inte mat utan godis och sådant. Mat åt jag bara 1-2 ggr om dagen.

Har nu kommit på att jag åt som tröst och även sällskap men det hjälper ju inte att veta det nu när det inte finns något annat att ersätta det med!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Marinas Mix
10/12/21, 9:26 AM
#7

Det finns hjälpmedel för att komma ihåg mediciner. Själv fick jag en dosett som man ställer in larm på man kan ställa in upp till fyra alarmtillfällen per dag.
Nu har jag ju bara mediciner på morgonen och kvällen. Så min dosett piper 8 på morgonen och 20 på kvällen.
Det är en arbetsteraupeft som skriver ut sådana hjälpmedel

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Tarotstollan
10/12/21, 7:55 PM
#8

Bra tips, men skall de funka för mig så måste jag ändra ännu mera på mig!
Jag har ju inga bestämda tider som jag går efter, utan allt är ju på en höft. Nu kan jag inte äta innan sockret gått ner till närmre 5 på mätaren och det kan ju ta sin tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
10/14/21, 1:29 AM
#9

#8 Mitt tips om lappar borde väl fungera oavsett hur oregelbundna vanor du har? :)

Och även med någon form av alarm går det ju att anpassa. Det måste inte vara så att du sätter alarm och tar medicin/insulin exakt samma tid varje dag. Exempel: vi säger att du ska ta en medicin när du vaknar, och du brukar vakna någon gång mellan 08 och 12. Då kan du sätta ett alarm gällande morgonmedicinen klockan halv ett. Om du kommer ihåg medicinen när du vaknar så tar du den då, och alarmet har då inte påverkat dina vanor alls. Men om du skulle glömma den har du alarmet som säkerhetsnät, den ser till att du inte glömmer medicinen helt och hållet.


//Jessie

Tarotstollan
10/14/21, 2:18 AM
#10

Får se vad som händer nu, eftersom jag fått höja insulindoserna och även hårdare restriktioner med maten.

En lösning är nu att diabetessköterskan har sagt att jag kan ta 2 tabletter samtidigt till maten, då jag oftast glömmer den sista tabletten eftersom jag ofta skippar sista måltiden. Så då blir det inte lika många tabletter missade i framtiden, hoppas jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: