Annons:
Etiketterdiabeteshjälpmedel
Läst 131 ggr
Scorpio97
10/22/21, 11:39 PM

Stick i fingret gör väldigt ont vissa gånger?

Dom flesta gångerna jag kollar blodsockret genom ett stick i fingret så känns det ingenting eller åtminstone väldigt lite. Det brukar inte heller kännas något efteråt.
Men någon gång ibland gör sticket väldigt ont och sedan är fingret ömt i två-tre dagar. Jag tycker inte jag ser något mönster i när det gör ont och inget. Är det någon som vet eller har något förslag på varför det gör så ont vissa gånger? Är det något jag kan göra, eller är det bara att jag träffar fel på något sätt av slump/otur?


//Jessie

Annons:
Marinas Mix
10/22/21, 11:57 PM
#1

Det upplever jag med ibland, men det är nog mera kopplat till var på fingret jag sticker eller vilket finger jag sticker i.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Vixxen
10/23/21, 12:19 AM
#2

#0: Man har nervtrådar även i fingertopparna och kan lätt träffa en.

Tarotstollan
10/23/21, 2:39 AM
#3

Sticker du i samma finger varje gång eller byter du?
Jag byter hela tiden, måste eftersom jag sticker så många gånger om dagen. Mest ont gör det i pekfingret och minst ont i lillfingret.

Säger som #2. Vixxen att det är nerver. Jag träffar dem väldigt ofta i magen när jag tar insulinet och oftast får jag stora blåmärken när jag träffat någon nerv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
10/23/21, 7:35 AM
#4

#3: Blåmärken på magen blir det när man träffat ett blodkärl.

Tarotstollan
10/23/21, 8:19 AM
#5

#4. Aha, ja ont gör det i alla fall!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
10/23/21, 3:39 PM
#6

#1 Är det något särskilt finger eller ställe som oftare gör ont för dig?

#2 Misstänkte att det var något sånt. Antar att det bara är otur när man träffar en, det går inte att undvika?

#3 Japp, jag byter också finger och varierar så jag undviker att sticka i samma finger igen samma dag, om jag kan.


//Jessie

Annons:
Vixxen
10/23/21, 4:12 PM
#7

#6: Nej, svårt att undvika genom att man inte vet var nervtrådarna går i fingertopparna.

  • Redigerat 10/23/21, 4:13 PM av Vixxen
[Urskog]
10/26/21, 4:47 PM
#8

Hej på er 🙂

Nu har jag inte diabetes så jag vet inte hur ofta ni får sticka er i fingret men jag brukar göra hemmatest ibland speciellt nu ihop med Corona och antikroppstester för att se om vaccinet fortfarande har effekt och jag fick tipset av en nere på vårdcentralen att placera lansetten på sidan inte mitt på fingertoppen dels för att vi använder fingertopparna hela tiden och kan bli ömma samt att det även kan vara mindre smärta om än det inte är garanterat om man placerar lansetten lite mer på sidan men det kan tydligen vara lite bättre 🙂

Vixxen
10/26/21, 7:31 PM
#9

#8: Bra knep som de flesta diabetiker kan i och med att man testar flera gånger per dag!

Tarotstollan
10/26/21, 9:45 PM
#10

Ja men ibland funkar det inte på sidan, vet inte om vissa av mina fingrar är segare än andra, värst är långfingrarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Marinas Mix
10/27/21, 11:11 AM
#11

Jag tar alltid på sidan av fingrarna aldrig på själva fingertoppen. Och för det mesta på vänsterhanden.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: