Annons:
Etiketterdiabetestyp-1medicineringallmänt
Läst 151 ggr
A
2022-01-11 14:03

Ny med diabetes typ 1

Hej. Mitt i livet och karriären drabbades jag av diabetes typ 1. Hade inte fast anställning och fortsatte jobba heltid direkt efter… på jobbet går vi igenom en omorganisation och det har varit rörigt och stressigt.

Fick beskedet i maj 2021, sen dess har jag haft fullr upp med att bara försöka hantera vardagen. Men det har varit tungt och svårt. Nu har jag sjukskrivit mig några v för att bearbeta och lära mig leva med detta. Finns det andra här som fått DT1 i 30-års åldern, hur reagerade ni? Vad gjorde ni?

Konkreta saker jag undrar: brukar folk som drabbas av detta behöva sjukskriva sig en period för att orka/hinna med omställningen (hur länge, vilken omfattning?)
Finns det stödgrupper/ mentorsprogram där man kan få kontakt med någon som har gått igenom samma sak?
Tips på böcker, appar, sajter, föreningar som hjälp er?

Annons:
Vixxen
2022-01-11 14:46
#1

Finns mycket bra info här på Diabetes iFokus. Läs och botanisera bland gamla trådar!
Sen kan du alltid ställa frågor!
https://diabetes.ifokus.se/discussion/1489326/grundkurs-i-diabetes

A
2022-01-11 18:34
#2

#1: Tack! Blir lite förvånad att det finns gratis grundkurs online iom att vården sa när jag frågade om utbildningar att de är inställda pga pandemin. Ska få min första utbildning via mottagningen i slutet på februari.

Scorpio97
2022-01-11 19:52
#3

Hej och välkommen hit! Jag har typ 2, så jag kan tyvärr inte säga något om det specifika du frågar om typ 1. Men jag hoppas att någon annan kan det och att du annars kan hitta information och stöd här på sidan :)
Låter väldigt länge om du får utbildning först nu när du fick diagnosen i maj, men det är väl kanske vanligt med pandemi osv. Jag antar att du har insulinbehandling (?). Har du fått blodsockermätare så du kan ta blodsockret själv hemma?

När jag fick min diagnos så erbjöds jag samtalskontakt i vården om jag behövde hjälp att hantera det mentala kring sjukdomen. Är det något du har erbjudits eller själv funderat på? Kontakt med en dietist bör du också erbjudas eller kunna fråga efter, om du vill ha hjälp/stöd gällande något kring kosten.

Nu finns det ju en del skillnader mellan typerna, men jag har personligen valt lågkolhydratkost för att hantera min diabetes. Där har jag fått mest stöd och hjälp i Facebook-gruppen Smarta Diabetiker som har just lågkolhydrat som inriktning. Dom har även en hemsida. Gruppen är för alla diabetiker oavsett typ, och det finns många typ 1or i gruppen som anser att kosten är till hjälp. För lågkolhydratkost i allmänhet finns även sajten Diet Doctor exempelvis. Den typen av kost är dock inte rekommenderad av vården, och det är givetvis upp till var och en hur man vill göra.
Det bör även finnas fler Facebook-grupper med andra inriktningar och kanske någon specifikt för typ 1or. Det brukar komma upp flera stycken om man söker och man kan prova sig fram för att hitta en grupp som ger det stödet man själv behöver.

Jag gillar att ha statistik och kunna följa olika saker över tid. Jag använder appen mySugr för att kunna skriva upp mina blodsockervärden och åtminstone för mina behov fungerar den väldigt bra. Jag brukar även registrera min kost i appen Cronometer i perioder för att kunna se samband mellan vad jag ätit och hur blodsockret varit tex. Det är absolut inte nödvändigt, men jag tycker det hjälper mig.

Föreningar har jag inte personligen varit delaktig i. Men Diabetesförbundet (https://www.diabetes.se/om-oss/foreningar/) har flera föreningar spridda över landet så du borde kunna hitta någon i närheten av dig. Tyvärr är det nog överlag mycket som oaktivt och inställt pga pandemin, men det kanske finns något intressant onlineevent?

Gällande böcker har jag nog inte direkta tips, jag har tyvärr inte lagt några namn på minnet. Men jag läste väldigt mycket olika böcker kring diabetes (och kost/hälsa i bredare betydelse) efter min diagnos, och gör det fortfarande i mån av tid och intresse. Jag försökte läsa brett även när det innebar att olika böcker sa emot varandra. Jag tog med mig det jag tyckte lät logiskt och hade nytt av, sedan provade jag mig fram för att se vad som fungerar för mig.


//Jessie

Här kan du hitta en diabetesförening nära dig.
A
2022-01-12 10:25
#4

Tack för att du tog dig tiden att svara så bra Jessie! En app för att se mönster och samband mellan kost, insulindos och blodsocker skulle jag gärna ha. Hade mySugr den första tiden, den gav tydlig överblick så att man fick syn på mönster. Sen fick jag en cgm sensor som såklart är mycket lättare för blodsockerkontroll men själva appen ger ingen vidare överblick mellan mat, bs och insulin. Tack för dina tips, ska spana in dem! En sak jag undrar, ser alla på fb vilka grupper man är med i? Jag är inte bekväm med det, är ganska privat av mig.

Va bra att du erbjöds mentalt stöd - alla borde få frågan! Jag fick inget erbjudande om det… ska fråga mottagningen om de har psykolog.

Scorpio97
2022-01-12 12:42
#5

Ingen orsak!
Vad bra att du har fått en cgm-sensor, det måste ju göra det lättare att hålla koll på blodsockret och att se vad som höjer/sänker. Men trist att den appen inte ger någon bra överblick. Jag vet att mySugr går att koppla till vissa blodsockermätare, men är osäker på vad som gäller med en cgm (jag har inte en sån själv). Men det kanske är värt att ha den också om du tycker den ger bättre överblick?

Jag är inte 100% säker, men om FB-gruppen är privat tror jag inte att någon annan kan se att du är med i den eller vad du skriver i den. Såvida personen inte själv är med i gruppen då. Men öppna grupper går att se.

Ja, jag tycker alla borde erbjudas det. Diabetes är ju en livslång sjukdom, och det är klart det kan vara väldigt jobbigt psykiskt också och då kan man behöva stöd både från sjukvården och privat för att kunna hantera det.


//Jessie

Tarotstollan
2022-01-12 23:04
#6

Jag fick be om att få prata med en psykolog, det var ingen som pratade om det eller erbjöd det innan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
A
2022-01-13 12:09
#7

#6: Blir rätt ledsen att psykolog inte är en självklarhet när man får ett så chockartat och livsförändrande sjukdomsbesked. Fick också själv be om en kurator när jag var inlagd på sjukhuset. Och samtalsrummet på avdelningen användes tydligen nästan aldrig, fick jag veta.

Tarotstollan
2022-01-13 18:56
#8

Jag visste att det fanns en psykolog på den vårdcentralen förr om åren men var inte säker på att han fanns kvar när jag fick min diabetes förra året. Så jag frågade och då sa de att jag kunde få prata med en psykologsköterska.
Vilket var ok för mig.
Jag vet inte om det finns psykologer på alla vårdcentraler numera, jag vet att det inte fanns för några år sedan i alla fall.

Ja, det vore bra om det ingick i varje fall att man får träffa en psykolog 1 -2 ggr och sen bestämma om man vill fortsätta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

thistletoe
2022-01-27 21:29
#9

Nu trillar jag in, såhär två veckor senare… Typ 1:a sedan 2001.

Vill inleda med en varning om lchf. Vi har ingen egenproduktion av insulin (till skillnad från typ 2:or) och är i högre grad känsliga för ketoner, dvs blodsyror, vilka fort kan bli dödliga. Vet att många lchf-förespråkare hävdar att svältketoner (dvs ketoner i kombination med lågt blodsocker) är ofarligt men det är inte vad vetenskapliga fakta säger. Ketoner är ketoner och är farliga i för hög grad oavsett ursprung. Med det sagt menar jag inte att det inte går att äta lchf utan att skriva på sin dödsdom, men jag tycker inte att det är rätt ände att börja innan utan att ha blivit ordentligt insatt i sin diagnos. För mig personligen låter det för riskabelt och kort och gott skittråkigt, så jag äter vad jag vill när jag vill och trycker på pumpen. Har ett hba1c på 49 och ligger rätt stadigt därikring. Vården har 52 som rättssnöre.

Vad gäller litteratur är jag ett stort fan av Ragnar Hanås (barnläkare med inriktning diabetes) bok, som råkar vara riktad främst mot barn och unga, men är superbra även för äldre med diagnosen. Jag tror den täcker typ allt man kan tänkas fundera på. https://www.adlibris.com/se/bok/typ-1-diabetes-hos-barn-ungdomar-och-unga-vuxna-hur-du-blir-expert-pa-din-egen-diabetes-9789197512091

Att lära sig kolhydratsräkna för att dosera till måltider har varit till stor hjälp för mig, något krångligt till en början men man lär sig fort ungefär hur mycket det är i vad. https://diabetes.nu/kolhydratrakning-500-300-100-regeln-dosera-insulin/
(diabetes.nu är lite av en kvällsblaska, har en del guldkorn men en del skräp också, så läser du vidare där så ta det med en nypa salt).

Jag är ju tyvärr uppväxt med diagnosen så jag kan tyvärr inte komma med några konkreta råd för någon som blir inkastad i denna karusell i vuxen ålder. Ampullbyten, sensorbyten, kolhydratsräkna, dosera, parera, planera, bli förbannad, ge upp och börja om på nytt igen genomsyrar hela mitt liv och kan inte vara lätt att tampas med när man är van vid livet på den grönare andra sidan. Samtidigt tror jag ju att du har hamnat på rätt sida åldersstrecket, puberteten hade varit skön att slippa ur ett diabetesperspektiv…

inbunden, 2021. Köp boken Typ 1 diabetes hos barn, ungdomar och unga vuxna : hur du blir expert på din egen diabetes av Ragnar Hanås (ISBN 9789197512091) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Upp till toppen
Annons: