Annons:
Etiketterövrigttyp-2kost
Läst 146 ggr
flocken
2022-04-07, 14:58

Illamående och dåliga val

Jag har sen jag fick min diabetes diagnos för 2 år sedan mått konstant illa av min medicin.
Har provat andra och det är bara Victoza som funkar.
Vaknar illamående och sen fortsätter det hela dagen mer eller mindre.
Illamående - äter. Oftast något helt fel som choklad.
Illamående - äter inte, utan dricker något. Fortfarande illamående.
Äter små portioner flera gånger om dagen pga IBS o tarmfickor.
Undviker pasta, ris och potatis.
Bakar eget bröd.
Hur ska man bryta detta?
Försöka sluta äta hipp som happ o se vad som händer? Utan bara äta på bestämda tider?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Scorpio97
2022-04-07, 17:29

Låter väldigt jobbigt! Jag har läst någon gång att när man har morgonillamående pga graviditet rekommenderas ibland att man har något litet och lättätet vid sängen att äta precis när man vaknar. Gärna något salt, typ salta kex.
Nu är ju orsaken till illamåendet annorlunda, men kanske värt att prova om du inte redan gjort det?

Om du i nuläget äter oregelbundet kan det väl inte skada att försöka äta mer regelbundet, för att se vad som händer.

Om du mår mer illa ibland och mindre ibland, skulle det kunna funka att föra dagbok över illamåendet och tex vad du äter osv? Ibland kan det hjälpa en att hitta mönster man inte ser annars.

Håller tummarna att det fixar sig på något sätt åtminstone!

//Jessie

Tarotstollan
2022-04-07, 17:44

Kan inte läkarna skriva ut något mot illamåendet om de inte kan ge dig annan medicin?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
2022-04-07, 18:01

#1: jag börjar morgonen med ett glas vatten + alla mediciner och sen har jag alltid sockerfri saft bredvid mig.
Victozan tar jag precis innan frukost. Hembakat bröd och the
Kanske skulle prova och ta den vid lunch istället? När jag äter lite mer.
Jag äter väldigt regelbundet egentligen.
Frukost 06:30
Lunch 10:30
Mellis 14:00
Middag 17:00
Sen oftast något på kvällen.

Jag tror jag äter för lite. Men äter jag lite mer än mina små portioner får jag så fruktansvärt ont i magen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

flocken
2022-04-07, 18:02

#2: vill helst inte äta mer mediciner än vad jag gör. Måste finnas någon annan lösning

…………………………………..

Scorpio97
2022-04-07, 18:15

#3 Jag skulle nog testa att äta något precis när du vaknar, alltså innan du kliver upp ur sängen och innan medicinerna.

För mediciner i tablettform vet jag att det kan hjälpa mot illamående/magproblem om man ser till att äta lite mer samtidigt. Metformin vet jag till och med att vissa tar verkligen mitt i måltiden. Alltså att man äter halva måltiden, tar tabletten och sedan äter resten.
Men jag vet inte om det hjälper när det är spruta? Men det skadar ju inte att testa!

//Jessie

flocken
2022-04-07, 19:37

#5: metformin tar jag inte. Utan detta är mediciner mot min värk.

Nu har jag knaprat i mig 2 morötter och mår just nu inte illa. Men det är snart en ny dag.

Det är fruktansvärt att må såhär hela tiden. Sen är jag rädd för att äta större portioner då magen går sönder. O jag skulle behöva äta mer för att må bättre då jag har långa dagar med mkt motion

…………………………………..

Annons:
Scorpio97
2022-04-07, 19:59

#6 Jag menade inte att det var just Metformin du tar, utan tänkte att det som fungerar för dom som äter Metformin kanske även fungerar för andra läkemedel som orsakar illamående

Förstår att det måste vara väldigt jobbigt! Speciellt när du har så fysiskt arbete måste det verkligen påverka att få i sig för lite mat

//Jessie

Tarotstollan
2022-04-07, 22:19

Finns det någon mat som du kan äta mer av som du inte får ont i magen av?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
2022-04-08, 04:38

#8: nej. Men mår bäst av protein, grönsaker och sås. Men inte ens då för mycket. Äta mig mätt har jag inte gjort på många år

…………………………………..

Caeli
2022-04-08, 16:06

#9: För mig är det tvärtom. Får så ont i magen av att vara hungrig och att inte få i mig tillräckligt/bara lite med mat.

Att börja dagen med tabletter+vatten hade jag aldrig klarat. Kan du inte ta dem när du ätit halva frukosten tex?

flocken
2022-04-08, 18:32

#10: problemet är att jag måste ta de direkt så de har en chans att börja göra nytta innan barnen ska upp.
Jag kan knappt röra mig på morgonen.

…………………………………..

Pyttelite
2022-04-08, 18:49

#11: Du kanske behöver en minifrukost innan tabletterna.

Ett kokt ägg kan man göra variationer av och blanda med smaksättare.

Det skulle kunna stå framme under natten så behöver du inte göra något innan du stiger upp.

Nötter kanske oxå kan fungera.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-04-08, 18:49 av Pyttelite
flocken
2022-04-08, 18:59

#12: problemet är inte mina tabletter. De har jag ätit i 15 år o aldrig mått illa. Utan detta började när jag började med Victoza.

…………………………………..

Annons:
Caeli
2022-04-08, 19:17

#13: Men illamående är väl en väldigt vanlig biverkan av Victoza?

Jag hade gjort som Pyttelite föreslår och testat att ha något litet att äta färdigt vid sängkanten. De ena kan ju trigga det andra.

Upp till toppen
Annons: