Annons:
Läst 58 ggr
Mandra
10/25/22, 4:10 PM

Prover som mäter diabetes?

Jag har nyligen fått diagnosen diabetes. Vilka prover gör dom för att se det?
Jag vet att de testar långtidssockret. Men idag fick jag veta att de går på ytterligare ett prov innan de ställer diagnosen. Minns inte namnet. Vad heter det provet?

Annons:
Grace2009
10/25/22, 4:18 PM
#1

Förutom långtidssocker är väl fasteblodsocker och glukosbelastningstest de metoderna man brukar använda. Är det glukosbelastningstestet du tänker på kanske? Då brukar man kolla blodsocker med stick i fingret, sedan dricka en väldigt söt dryck och vänta i 2 timmar för att göra ytterligare blodsockertest i fingret.

Mandra
10/25/22, 4:28 PM
#2

#1: Tack. Fasteblodsocker tror jag att hon sa. Vad heter ett sånt prov?

Grace2009
10/25/22, 4:30 PM
#3

#2 P-Glukos

Mandra
10/25/22, 4:32 PM
#4

#3: Ok. Tack. Då ska jag se om dom tagit det någon gång.
Dom har bara tagit prov på långtidssockret en gång. Tycker jag är för lite för att ställa diagnosen diabetes.

Grace2009
10/25/22, 4:35 PM
#5

#4 Långtidssockret ger ju ett svar hur det har sett ut de senaste 2-3 månaderna. Har ditt värde varit för högt känns det helt rimligt att ställa diabetesdiagnos pga det. Tror det räcker med 2 förhöjda fasteblodsocker vid 2 olika tillfällen för att få diabetesdiagnos annars.

Mandra
10/25/22, 4:47 PM
#6

#5: Ok, men jag vet att mitt sockervärde far upp och ner lite hur som helst, pga en svår sjukdom jag har. Så för mig räcker det inte med så få prov.

Annons:
thistletoe
10/25/22, 4:55 PM
#7

Testar man inte för C-peptid också, eller är det endast vid misstanke om autoimmun diabetes?

(C-peptid indikerar om det finns någon insulinproduktion).

Grace2009
10/25/22, 5:03 PM
#8

#6 Jag hänger inte riktigt med. Diabetes (jag gissar att vi pratar om typ 2?) innebär ju att kroppen inte kan få ner blodsockret till normala värden på samma sätt som en frisk kropp kan (antingen för långsamt eller inte alls). Att orsaken är en sjukdom eller "bara" metabola problem kvittar ju när det höga blodsockret är ett faktum? I vilket fall får du forska i vad för tester de utfört och vad de kanske planerar att kolla mer. Du borde ju ha en läkare du kan diskutera med och få motiverat varför diagnos fastställdes.

#7 Tror man bara testar för det om det finns misstanke.

Mandra
10/25/22, 5:08 PM
#9

#8: När jag säger att det far upp och ner, så menar jag att det ibland är normalt.
Innan jag fick medicin för min underliggande sjukdom så var sockret för högt enbart när jag hade symptom av sjukdomen. Ca 4-6 timmar per dygn. Resten av dygnet var det normalt.

Upp till toppen
Annons: