Diabetes iFokus

Diabetes

Etikett: mat
Läst 182 ggr
Tarotstollan
0

Sjuk, mat och diabetes.

Har varit förkyld med vidrig hosta i snart 14 dagar, ytterst lite feber 38, 2 i ca två dagar det är allt.
Sockret har pendlat mellan 4-HI, mest har det legat runt 14-20.
Ingen matlust, (som vanligt) men måste ju äta. Så vad skall jag äta?
Har i regel levt på lite grönsaker och ½ macka om dagen, ändå går inte sockret ner.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

Jag rekommenderar buljong, men tyvärr är det svårt att hitta sådana utan tillsatser som smakförstärkare och annat. Jag har bara hört talas om en, och det kan ju ta lite tid innan den kommer hem till dig.
https://nordickings.se/produkt/benbuljong-premium-eko-grasbetad-ekologisk/
Men det kan alltid vara bra att ha hemma.
Är det helt omöjligt för dig att få ner ett ägg? Det innehåller ju många näringsämnen.
Endera löskokt eller som äggröra med en rejäl klick smör i så du får lite energi. Skippa mackan, men är gärna pålägget till ägget.
Har du kollat att det inte är covid? Det lever ju fortfarande.

(Fri frakt över 500kr) Vår Benbuljong Premium är gjord på de absolut finaste råvarorna från Svenska gräsbetade, ekologiskt certifierade nötdjur. Benbuljong premium har hög kollagenhalt (84%). Stödjer leder, hud, hår och naglar. Innehåller 0% socker och är ett fantastiskt snabbt, lätt och näringsrikt mellanmål. Premium kvalitet Gjord på Svenska och Ekologiskt certifierade nötdjur Gräsbetade nötdjur Varsam torkning Absolut INGEN sojalecitin eller solroslecitin Biotillgängliga proteiner Labbtestad för tungmetaller Läs mer om produkten under beskrivning.
Tarotstollan
0

Det är en förkylning med vidrig hosta som går nu, släktingar till mig har haft det också men de är friska nu. De fick penicillin på vårdcentralen men inte jag för jag var inte tillräckligt dålig då och blodprovet visade inte på någon infektion.

Ja, buljong äter jag men endast grönsaksbuljong, har kokat grönsakssoppa på det. Skall ta och steka några ägg och försöka få i mig nu. Om inte annat så river det gott i halsen!😉

Sindri
0

#2: Det är bra att du försöker med ägg. Grönsaker är jättenyttigt, men ger ju inte så mycket energi och det behöver din kropp nu. Släng ner en bit smör i soppan så får du lite mer näring i alla fall.
Om du inte har utvecklat bakterier så är det ingen idé att ta penicillin. Virus kan vara riktigt otäcka, men det är bara att vila mycket och få i dig så mycket näring och dryck som går.
Hoppas du tillfrisknar snart.

Tarotstollan
0

Tyvärr, fett är bara något jag använder till matlagning. Äter inte ens det på bröd.

Jag gör mitt bästa!

Sindri
0

#4: Varför?

Tarotstollan
0

För att det äcklar mig.

Sindri
0

Oj, då blir det svårt att få i dig rätt sorts näring och undvika socker (stärkelse).
Är det för att du som jag växt upp med "fettskräck"? Jag kunde inte äta t ex grädde när jag var liten, och använde mest margarin, men nu är det nästan tvärtom.
Kan du inte försöka smyga in det lite i taget i din kost? Vad säger din diabetessköterska?

Tarotstollan
1

Fettskräck, har hört om det men det var väl på 80-talet eller?
Då var jag vuxen för länge sedan och brydde mig inte om sådant.

Grädde äter jag oftast endast på tårta eller i mat men då föredrar jag matlagningsgrädde. Fast inte så ofta jag orkar greja med sådan mat.

Sindri
0

#8: Nej, jag var också vuxen på 80-talet. På 50-talet kom margarin stort och vi hade det hemma.
Som diabetiker är det väl viktigt att laga näringsriktig mat med energi från rätt källor. Vad har du fått för kostråd av dietisten?

Tarotstollan
0

Den första sa bara hålla mig borta från socker och kolhydrater.
I stort är det bara sallader och grönsaker som gäller.

Har inte pratat om det med de nya, de vet att jag har mat problem med att vara kräsen, äckelmagad och lite allergi.
Har skrivit mycket om det i olika trådar här inne innan.
Mat är jobbigt när jag måste fixa det själv, det skall vara mycket och gå fort att laga.

Sindri
0

Är du vegan?

• Redigerat 2024-04-29 07:13 av Sindri
Tarotstollan
0

Nej men jag undviker så mycket animaliskt jag kan, för det mesta.

Sindri
0

Men hur skall du få i dig näring överhuvudtaget för att orka någonting?
Tycker din dietist att det är ok att äta så lite? Och hur har du kunnat få diabetes på en kost på mest grönsaker?
Kan du inte få hjälp mot dina mataversioner? Har du gjort utredning om ARFID?

Tarotstollan
0

Lång historia som jag skrivit innan om och jag orkar inte upprepa allt.

Jag har ingen dietist, har bara pratat med henne i telefonen och träffat en gång för över ett år sedan och bara för att den första diabetessköterskan sa det innebär inte att jag följde hennes råd.
De passade inte mig alls och eftersom jag inte fick mer hjälp med mat-planeringen struntade jag i vad hon sa.

Jag äter vanlig mat med både potatis, ris, pasta och bröd och en massa grönsaker till det.
I början försökte jag dra ner på portionerna och äta mera grönsaker men till slut tröttnade jag på de små portionerna och återgick till min vanliga kost och portioner.
Fortsatte äta godis och allt annat som jag gillade som inte är bra. har alltid varit en stor gottegris

Sindri
0

Ok, det är ju bara du själv som kan hjälpa dig.
Du lever tyvärr i stort sett på kolhydrater (=socker) så du kan inte förvänta dig att må bättre. Det gör mig ont om dig, men du måste själv vilja ändra på något om du skall kunna göra det.
Då vet jag, och jag skall inte komma med fler onödiga råd.

Tarotstollan
0

Ja, det är svårt när vi inte förstår varandra.