Vårdkontakt för diabetes.
Hur ofta har ni kontakt med vården för er diabetes?
Har ni någon gång fått komplikationer med er diabetes, så ni varit tvungna att kontakta dem?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
När jag bodde i Uppsala hade jag kontroll en gång per år, hos läkare. Jag förnyade recepten via 1177 vid behov.
När jag flyttade därifrån hamnade jag lite mellan stolarna och hade inte kontakt med vården alls på några år, förutom att de förnyade mina recept.
Nu har jag varit hos läkare för "årskontroll" under sommaren, men glömde faktiskt fråga hur ofta jag ska dit numera så jag är osäker på hur det kommer vara framåt.
Har aldrig behövt kontakta vården på grund av komplikationer.
//Jessie
Tycker du det är ok att bara ha kontakt en gång om året?
Jag träffar läkaren antagligen en gång om året nu också, väntar fortfarande på kallelse för årskontroll. Brukade få komma i juli tidigare år.
D. sköterskan träffade jag oftare mars-maj eftersom jag ville det. Nu väntar jag på besked om jag får komma snart dit också.
Tycker det är så krångligt att bara ringa för att få besked när jag får komma, så jag hoppas att jag får besked snart.
Fick ringa en gång och komma dit för mina svullna ben, skulle behöva kolla upp det nu också men väntar tills jag skall till läkaren.
Fick ju Furix utskrivet, så jag tar en 10-dagars dos när det blir för svullet.
Ja, för mig känns det helt okej med en gång per år. Mina värden ligger bra och jag känner att jag har koll själv, så jag har inget behov av att träffa läkare/sköterska oftare. Hade det inte varit för att de kollar känsel i fötterna och sådär hade jag egentligen tyckt att det hade räckt att bara lämna blodprov och skippa läkarbesöket om allt ser bra ut. (Så gör jag för en av mina andra diagnoser, jag tar årliga blodprov men inget besök bokas om allt ser bra ut, såvida inte jag vill det såklart)
Åtminstone här är det ont om tider till diabetesvården så det känns bara onödigt att jag ska ta upp en tid oftare när jag inte har behov av det.
Men hade mina värden varit sämre eller om jag hade komplikationer som behövde följas upp hade jag velat ha kontakt oftare och då hade jag gjort mitt bästa för att få det.
//Jessie
Vanligtvis 1gång/år. Just nu tätare.
Min mottagning är så bra att har jag en fundering så skickar jag iväg ett sms så kontaktar de mig. Är min sköterska upptagen så ringer någon annan
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag träffar diab läkaren 1gång/år.
Diab ssk träffar jag oftare om det behövs. Ett par gånger om året blir det nog.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Här har det glesats ut mellan besöken i vården. Tidigare var mannen en gång per år hos läkaren och en gång per år hos diabetessköterskan. Typ den ena på våren och den andra på hösten.
Nu fick han vänta länge på kallelse till läkaren och när det äntligen var dags så berättade hon att i fortsättningen var det bara ett besök om året som gällde. Så vartannat år till den ena och vartannat till den andre. Och detta var redan genomfört utan att han fått information om det.
Extra kontakt brukar oftast röra sig om förnyelse av mediciner och hjälpmedel samt vid något tillfälle trassel med de senare (pump, mätare osv).
Nu har jag fått kallelse till både prover och läkare, men det är två månader senare än vad jag brukat få komma tidigare.
Tyvärr måste jag ringa om nya recept på mediciner innan jag träffar läkaren, vissa hinner ta slut innan jag får komma till henne.