Diabetes iFokus

Diabetes

Etikett: fråga-doc
Läst 140 ggr
Tarotstollan
0

Nässelutslag och diabetes?

Har ni någon gång drabbats av nässelutslag/vidrig klåda p. g. av er diabetes eller diabetes mediciner?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
0

Nej, det har jag inte

//Jessie

Tarotstollan
0

Själv har jag klåda och utslag varje dag, mest under kvällar och nätter.
Har rivit sönder mig totalt nu och jag blir snart galen.

Börjar fundera på om jag skall sluta med mina mediciner Atorvastatin, Losartan och Metformin.
Söker runt överallt för att hitta svar men inget direkt som visar på vad det kan vara.
Jag får inga utslag på insulin tagnings stället när jag tar det, det är det enda jag hittar på alla sökningar.

Några idéer?

Pyttelite
1

#2: Ta kontakt med din vårdcentral så att du blir utredd avseende din allergiska reaktion.

Alla tre läkemedel du nämner kan i värsta fall ge nässelutslag men de behöver ju bytas under kontrollerade former.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Tarotstollan
0

#1. Jag har prata med dem om det och läkaren har tagit prov för allergi, det visade att det fanns något men det har jag hört av diabetes ssk., (inte läkaren) och han kunde inte se vad det pekade på.
Läkaren har inte hört av sig om det provet till mig, vet inte om hon väntar på flera svar, bl.a. röntgen som jag gjorde i går först.

Jag skall träffa dibetes ssk. den 10:de men är osäker på om jag skall vänta tills dess eller ringa tidigare. Tror inget kommer att hända ändå, det enda är i så fall att ringa och fråga just om allergiprovet och säga att klådan är vidrig.

Pyttelite
1

#4: Ok - då är du under utredning just nu.

Om det är akut så ring 1177 för rådgivning.

Antar att din klåda har ökat under medicineringen - hoppas att du får ngn lindring.

Det är ju bla hjärtmedicin du tar så det är ju viktigt att bara inte sluta utan att ha ngt istället.

Scorpio97
0

Jag vet tyvärr inte vad det kan vara, förutom det du redan är inne på med allergi. Jag tycker inte heller att du ska sluta med några mediciner på eget bevåg, men med tanke på hur hemsk klådan verkar vara tycker jag inte du ska vänta till besöket den 10de utan höra av dig innan, fråga hur det går och berätta hur illa det är. Så får de bedöma om du ska göra någon förändring eller inte.

//Jessie

Tarotstollan
0

Jag hade allergi/nässelutslag innan jag fick diabetes och åt Atarax mot det. Det hjälpte för det mesta men inte alltid.
Nu efter jag fick diabetes har det bara blivit värre med klådan och utslagen, fick först utskrivet Desloratadin 5 mg men blev bara värre av det. Nu senast för några månader sedan fick jag Altifex 20 mg utskrivet. Tog dem tillsammans med Atarx och då blev det lite bättre i ca 7-14 dagar, sedan har det bara blivit värre hela tiden.

Pyttelite
0

#7: Så trist att du inte fått ngt som hjälper långsiktigt- de har inte funderat att byta ut dina mediciner?

Låter verkligen som att du har det kämpigt.

Det finns ju kylbalsam man kan ta och duscha kallt kan oxå hjälpa kortvarigt men det ger ju bara lindring för stunden.

Carmarino
0

Brukar använda den här salvan när jag får nässelutslag. Den hjälper, men är det riktigt mycket utslag kan det ta ett tag innan det ger effekt. (Den heter ibland Trimb, men jag tror det är samma i tuben.)

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hydrokortison-evolan-10-mgag-kram-50-g/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Köp Hydrokortison Evolan 10 mg/g Kräm 50 g. Snabba & smidiga leveranser. Handla tryggt & enkelt online eller från ett Apotek Hjärtat nära dig!
  • Redigerat 2024-11-30 17:04 av Carmarino
Stigfinnaren
0

0# Jag har diabetes 2. Jag behöver inte använda insulin, men fick som många andra Metformin för att hjälpa till och sänka mitt blodsocker. Efter ett antal månader med Metformin ihop med mina andra mediciner så började jag få nässelutslag och klåda. Jag började fundera över biverkningar från några av mina medciner. I samråd med läkare så plockade jag bort mediciner ett preparat i taget. När jag nästan gett upp så tog vi bort Metformin. Efter några veckor var problemen i princip borta. Läkaren ersatte metformin med tabletten Forxiga, som jag nu har ätit i ca 1 år. Jag är i stort helt problemfri, så i mitt fall var Metformin boven.

Tarotstollan
0

#9. Jag har Betnovat 0,1 % och den hjälper lite efter ca en timma men det tar för lång tid tycker jag. Dessutom gillade inte läkaren att jag tog den varje dag och ganska så mycket av den också eftersom det kliar på olika ställen hela tiden.

#10. Så bra att du fick hjälp! Jag äter tre tabletter Metformin om dagen (när jag kommer ihåg att ta alla) oftast blir det det men någon gång i veckan kan jag missa 1-3 ggr att ta de sista två.
Bra att veta att de var din bov, synd bara att det tog sådan lång tid innan det blev bättre, men då vet jag vad jag skall börja med om de kommer med det som förslag annars säger jag bara till dem att de får fixa något nytt för jag slutar ta alla medicinerna!

Pyttelite
0

Hur har det gått - har du hittat ngn lindring?

Tarotstollan
0

#12. Nej, inte än. Får se på tisdag om diabetes sk.kan ge mig något råd och sen kontakta läkaren.