Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 2556 ggr
Karin20
2009-08-30 18:09

Kunskapsluckor i äldreomsorgen

En studie från 2001 där 3000 vårdbiträden och undesköterskor fick svara på en enkät visar att man inte känner till om blodsockret är högt eller lågt vid en insulinkänning. Hoppas det blivit bättre sedan dess, men…?

I en fråga fanns en beskrivning av en 80-årig kvinna med diabetes dom var magsjuk, hade svårigheter att äta och som varit förkyld i flera dagar. Hon hade yrsel, var så darrig att hon själv inte kunde hålla i sitt glas när hon skulle dricka. Vad skulle personalen göra först när de kom hem till henne?

10% svarade att de skulle givit henne hennes insulindos, av de som hade rätt att ge insulin svarade 6%, 91 personer att de skulle gett henne insulin!

Man får verkligen hoppas att man använt denna enkät till förbättrad utbildning.

//Karin

Annons:
AnneN
2009-08-31 14:18
#1

Hmmmm… Jag är varken sköterska eller diabetiker men på den första frågan hade jag svarat att blodsockret är lågt vid insulinkänning och det första jag hade gjort hos den gamla tanten var att kolla blodsockervärdet.

Om detta är rätt vet jag inte men det är det som känns rätt iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sheena
2009-09-16 11:24
#2

Det känns som att de enda som vet något om diabetes är de som har en diabetiker i sinnärhet, familj, vänner osv.

Kän väl bero på att det, vad jag vet iaf, inte någonsin pratats om diabetes i media tex annat än om nya forskningsresultat. Och där pratar man ju definitiv inte om "så enkla" saker som vad diabetes är och att det egentligen handlar om at behålla balansen i kroppen. "Enkel" plus och minus med mat och insulin.

Många jag träffat tror fortfarande att man är ALLERGISK mot socker. Stämmer ju visserligen på ett sätt men inte så som man definiera ALLERGI vanlligtvis.

Vet i fasen hur man ska komma ut med info med ett allmännt fokus, men på ngt vis måste det ju gå. Många fler, om än inte alla, har ju koll på tex epilepsi osv. Vart lärde vi oss om det?

Kanske en åtgärd vore att lägga in en liten mening om diabetes i de akut-räddningskurser många år genom som arbetsplats eller skola. (Men då kan ju iofs folk tycka att många andra sjukdomar oxå skall tas upp) Men jag tänker just för folk verkar ha så extremt dålig koll på diabetes.

Oj, vad babbligt det blev. Sorry!

Karin20
2009-09-16 23:24
#3

Verkligen en bra idé. Men hur genomföra den. I min sons klass på mellanstadiet fick de lära sig hur en klasskompis skulle akut-räddas när blodsockret blev för lågt, med gelehallon som hon alltid bar med sig, speciell mat i skolan och lite annat. Mycket för att hon hade aktiva föräldrar som kom och berättade, dock inte på ett föräldramöte, utan bara för klasskompisarna.

Men det är ju inte något man ska skämmas för eller skrämmas med!

//Karin

Tilda-T
2009-09-17 08:43
#4

Låter verkligen skrämmande om kunskaperna runt diabetes är så dåliga hos vårdpersonalen. Det kan ju faktiskt var livsfarligt om man redan har ett toklågt socker och dessutom får ännu mer insulin insprutat!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sheena
2009-09-17 09:32
#5

#4

Farligt är rätta ordet ja!

Råkade ut för detta när jag som 11åring bara hade haft diabetes nån månad och fick en ordentlig känning och min då supernervösa och sönderstressade mor skulle hjälpa mig. Var dålig  flera dagar efter det, var först helt väck ett par timmar sen typ feberfrossa, minnesförslust och jag vet inte vad allt. Tro att min mor haft dåligt samvete för detta genom åren och med tiden blivit expert på diabetes Skrattande

Ledsamt om alla ska behöva ställa till med något sådant innan de lär sig vad som gäller.

vildarosen
2009-09-25 10:31
#6

#4 det är farligt verkligen!

På min arbetsplats visste inte många vad diabetes innebär men sen jag har berättat o visat lite på nåra möten sen jag fick det så är det bättre o vi är ändå en del av vården(personliga assitenter).. Jag hade erfarenhet sen tidigare då morfar hade diabetes oxå..

Men jag tycker det är skrämmande läsning att ge insulin om man är låg… Hoppas verkligen att det har blivit bättre!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: