Var kollar jag ev diabetes?
När jag var hos en naturläkare för ca 1 år sedan så tog han massa prover på mig och konstaterade att jag inom en snar framtid förmodligen skulle ha fullt utvecklad diabetes om jag inte ändrade min kost drastiskt.
Efter detta har jag försökt att köra LCHF med lite blandat resultat och via företagshälsovården i början av sommaren så var alla fall mitt sockervärde inte farligt högt.
Jag skulle verkligen vilja kolla upp ordentligt hur jag ligger till men vart vänder jag mig då? Vanliga hälsocentralen eller? Som jag förstått det vill de bara ta emot ifall man redan har sjukdomen och inte om man är i riskzonen t ex.
Kan ju vända mig till företagshälsovården igen också men de kändes inte alltför kunniga inom området.
Förutom att jag har väldigt svårt att hålla mig ifrån godis och får springa mycket att kissa så märker jag inga andra symtom som övervikt, trötthet eller nåt och tränar mycket men vill verkligen ha besked ifall jag fortfarande ligger i riskzonen och hoppas någon trevlig kunnig person här inne kan råda mig om vart jag helst bör vända mig och vilka prover som är bäst att få ta?

Lite beroende på var du bor men finns det privatpraktiseradne läkare med landstingsavtal så är ju de oftast mer intresserde än vårdcentralens personal tycker jag. Du har rätt att bli kontrollerad vart du än vänder dig, företagshlsovården nämnde du kontakta dem igen om du trivdes med dem.

Jag tror mest på en privatpraktiserande läkare, eftersom vårdcentralens folk, precis som du säger, vill att du ska finnas i riskzonen först. Man får bråka till sig prover där om man bara vill testa sig.
Men det borde gå bra hos någon annan, t ex sådana som utför hälsokontroller.
//Karin

Håller med om att söka hos privatpraktiserande. Funderar själv på det då jag känner att jag inte blivit tagen på allvar på min vanliga vårdcentral.
Jennie

Låter inte som att du nödvändigtvis behöver någon koll igen så snart.
Men du kan höra med din vårdcentral och diskutera om det är värt ta ett blodsocker/urinprov eller en glukosbelastning.
Tack för era svar och jag ska få ta ett vanligt sockervärde genom stick i fingret hos företagshälsovården men kommer nog senare att kontakta någon privat läkare för att få kolla upp lite mer ordentligt.
Det bästa vore förstås att strikt äta LCHF och undvika godis, alkohol mm. helt men det är inte så enkelt och visar det sig att jag inte längre ligger nära diabetes kan jag alla fall försöka hitta en väg som passar mig till ett nyttigare liv men ändå inte känna sån stor oro om jag syndar ibland.

Jag var på hälsokontroll för jobbet skull i måndags. Där sa läkaren att jag hade för högt blodsocker och skulle kolla upp det hela på vårdcentralen. Men jag litar inte på min vårdcentral så jag ringde till en privatläkare..Nu har jag varit där och fått remiss för ta en massa prover nu på måndag..
Så du tänker rätt när du säger att du ska kontakta en privat läkare. Tycker dom är bäst fast lite dyrare men det är det värt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jag har precis bytt till en privat vårdcentral, och utan att ens beställa tid eller ens kontakta dom så har jag fått en tid för läkarbesök i november. Det kallar jag service! Dock ska jag nog försöka komma dit tidigare än så då min optiker vill ha svar på blodsocker och blodtryck i mitt fall för hon kan inte finna svar på varför jag ser dåligt nu och går omkring med en massa huvudvärk och konstant trötthet. Vet att mitt socker svänger mer än vad det borde men men, får se vad den privata vårdcentralen säger om det. Mina primärvårdcentraler jag vart hos det senaste året har inte brytt sig det minsta!
Jennie
Jag var till företagshälsovården igår och tog blodsockerprov. Hade 5.2 nu och före sommaren hade jag 4.5 så det var lite sämre men om jag har förstått det rätt inte farligt så att jag har tecken på prediabetes eller så?
SKa försöka skärpa till mig med godis och LCHF-kost igen nu efter en slarvperiod och sen kanske göra som jag sa att gå till privatläkare på en koll senare i vinter eller nåt och kanske göra lite mer noggranna tester.