Annons:
Etikettkost
Läst 3199 ggr
Mala09
12/28/09, 2:17 PM

Kasein och glutenfri =insulinfri?

På blogg sidan michellestype1diabetes.blogspot.com berettar Michelle om hur vid paleokost,gluten och kasein fri, hon har slutat med injektioner.Jag kommer att prova samma diet och undrar om det er en skillnad der lchf er bra for typ 2ar men inte ideal för ettor.(Att paleo med mer fett iform av kokkosfett men inte strikt kolhydratfokus er det.) Har någon erfarenhet eller åsikter kring det?M

Annons:
Karin20
12/28/09, 4:36 PM
#1

Hej

Jag har lagt in en länk till den bloggen och har varit in och läst.

Undrar lite över skillnaderna ur diabetessynvinkel. Hon äter inte spannmålsprodukter (grain), inte mejeriprodukter  (diaries) eller grönsaker (legumes). Det blir alltså väldigt kolhydratfattigt. Tror därför att det är bra för alla sorters diabetiker.

LCHF är ju ett sätt att ersätta kolhydraterna med något annat för att inte svälta, dvs med fett. Så att man helt enkelt inte äter för lite öht. Med Paleokost ersätter man inte med något annat vad jag förstår. Däremot kan man ju äta frukt bl a.

Ska bli jätteintresant att se hur det går för dig. För henne verkar det ju gå kanonbra! Lycka till.

//Karin

Mala09
12/28/09, 6:24 PM
#2

Tack Karin.Att man uteslutar grönsaker stämmer inte,legumes er bara det som finns i den familjen potatis,aubergine,tomat etc. är i.Så skillnaden är att man äter grnsaker som inte är i den familjen.i ordboken: Legumes 1.balja av ärt eller böna.2.-Skidfrukt-legymer,grönsaker b)ärtväxter foderväxter.

Eftersom jag har studerat Staffan Lindebergs bcker, vet jag att man använder grönsaker men inte dem av bälj/ärt familjen.Det handlar också om en balans, man kan ha litt av tomater etc,men inte en sås fex.Och man kan preparera grnsakerna så lektinerna blir mindre problematiska.

Mala09
1/9/10, 10:34 PM
#3

Hej! Det går mycket bra och jag har reduserat lantus med 5 enheter (från 10 till 5 per dygn.) Rekomanderar en kasein och spannmålfri kost! Till alla typ 1or.Tror typ 2 är en annan sak som lchf är bra för.Jag har en kombination av lchf och paleo.

Karin20
1/10/10, 5:06 PM
#4

Kanon, det måste kännas bra.

//Karin

Mala09
1/18/10, 12:42 PM
#5

Hej! Nu har Michelle uppdaterat sin blog, jag rekomanderar att titta.En annan bra blog samlar alla diabetiker som har blivit insulinfria, gå via Michelles och ni hittar.(livingwithouttype1diabetes.blogspot.com tror jag det var.)

Jag har tatt bort Lantus helt och tar bara novo.men ofta-det känns mer säkert i fall jag skulle behöva mindre eftersom Lantus finns i kroppen flera dygn.Blodsockret är inte perfekt, men jag mår bra och är positiv.Det är mycket mer kolhydrater i Michelles (och Paleo) kost 50-90 gram och det passar mycket bra for mitt behov.

Jag har gjort en fel: Man måste ta bort NATTSKUGGEVÄXTER och det är aubergine, tomat, potatis etc.Och LEGUMER som är bäljväxter (bönor frön etc.)Blandar ihop lite.Kolla också Staffan-Lindeberg sin hemsida.

Upp till toppen
Annons: