Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3903 ggr
Fiami
10/6/10, 8:19 PM

Någon här som fått högre värden trots lchf?

HEj! Skrev ett inlägg på kolhydrater i fokus och tänkte även fråga här.

Är det någon med diabetes typ 2 som börjat med lchf och fått högre bs värde?

Jag har fått det och är mkt bekymrad.

I övrigt så mår jag redan en vecka efter bytet bättre, men jag kan ju inte äta en kost som ska förbättra mina värden - men som det blir tvärtom med. Och även om jag är i början så tycker jag inte att värdena borde gå upp då jag minskat drastiskt på kolhydrater, men står på samma medicinering som innan.

Någon som vet liknande?

Mvh en förtvivlad Sofia

Annons:
Karin20
10/6/10, 9:13 PM
#1

Hej

Det låter lite underligt, men efter bara en vecka är det inte riktigt mätbart. Håll ut några veckor och skriv gärna vad du äter, så får du råd och resultat.

Det kan också vara andra saker som spökar, t ex stress och oro. Typ 2 är faktiskt rätt så komplicerat

//Karin

Nyfiken66
10/16/10, 1:34 AM
#2

Har du högre fastevärde eller är det överlag högre under hela dagen?

Jag fick högre fastevärde efter en tid med LCHF men det har en naturlig förklaring kallas för "gryningsfenomenet" och är något kroppen styr över själv, inget att oroa sig för.

Efter drygt 1år på LCHF och 6 månader på vLCHF ligger mitt socker mellan 4-5, inte ens högre än 5 efter maten.

Ge detta en tid så ska du se att sockret går ner, det är bara kolhydrater som kan höja sockret. Protein får man äta i jättemängder för att det ska påverka blodsockret nämnvärt.

Inkanyezi
10/21/10, 9:31 PM
#3

Jag håller inte för osannolikt att stress skulle kunna höja blodsockret. Det mesta i vår metabolism styrs av hormoner, och min erfarenhet är att jag trots LCHF har haft relativt höga blodsockervärden direkt efter hård motion. De går ner efter en stund, men det borde finnas en rimlig förklaring. Om jag cirka fem timmar efter lunch där jag inte har ätit kolhydrater får en höjning till 8,5 när jag har cyklat hårt i ungefär en halv timme, är det ju rimligt att anta att levern har pressat ut lite mer socker under ansträngningen, vilket verkar kunna fortsätta ytterligare en stund efter ansträngningen.

Efter cirka två och ett halvt år på LCHF får jag inte längre såna toppar, utan det högsta värde jag har mätt är 5,7 medan det normalt håller sig strax under fem. Men så sent som ett år efter att jag började med LCHF mätte jag flera gånger en höjning av sockret i samband med motion.

Zepp
10/22/10, 12:36 AM
#4

Man skall ha högre blodsocker vid ansträngning, glukagon triggas av ansträngningen och frigör glykogen från levern.

Likaså vid intag av protein.. men är man insulinresistent kan det dröja innan blodsockret sjunker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: