Annons:
Etikettkost
Läst 10310 ggr
JAUS
2009-10-04, 09:50

Insulinneutrala sötningsmedel från naturen

Vill bara tipsa om två naturliga sötningsmedel som är perfekta för diabetiker då de inte påverkar blodsockret alls.

Det första är Stevia (sötflockel). Stevia är en bladväxt och innehåller glykosider som är mellan 250-300 gånger sötare än socker. Stevia inte påverkar blodsockret och har ett glykemiskt Index på 0. Det är därför säkert att användas även av diabetiker. Stevia har använts i Sydamerika i tusentals år och i Japan, som sötningsmedel, i nästan 40 år och har över 50% av marknaden för sötningsmedel. Det finns dock vissa nackdelar med Stevia: Det är dyrt, har bismak som många tycker smakar illa, det är svår att dosera rätt mängd då det krävs en mycket liten mängd, kan ge migrän vid feldosering.

Det andra sötningsmedlet är Sukrin (Erytritol). Sukrin är en sockeralkohol som finns naturligt i bl.a. svamp, frukt och bär. Det ser ut och smakar väldigt likt socker och har ungefär 70% av sötman jämfört med socker. Sukrin skadar inte tänderna och är svagt karieshämmande. Sukrin tål även värme och kyla så det går att baka med och använda istället för socker i glass. Till skillnad från andra sockeralkoholer (t.ex. Maltitol och Xylitol) så ger inte Sukrin några diarrébesvär, utan kan intas i stor mängd utan problem. Nackdelarna med Sukrin är: Dyrt, svårt att lösa upp i kall vätska (behöver uppvärmning), har en starkt avkylande effekt, går inte att karamellisera.

Båda dessa sötningsmedel är utmärkta ersättningar för socker, och det är upp till var och en att välja den man gillar mest. Själv så föredrar jag sukrin de få gånger som jag vill ha något sött.

Annons:
[ngupa]
2009-10-04, 12:56

Jätte tack för denna infon!  Myckt bra och informativ. Glad

Jag använder också sukrin de få gånger jag bakar "sött".

Karin20
2009-10-04, 19:16

Stevia smakar som lakrits, eller som Stensöta. Gott tycker jag, men inte alltid.

Sukrin har jag inte provat, låter spännnade. Var hittar man det?

Bra med denna info. Många tror att aspartam, maltitol och xylitol inte ger utslag, men jag har märkt att det blir höjda värden ibland och man kan inte i förväg veta när, måste vara andra saker också som påverkar. Så därför försöker jag undvika sånt.

Innan jag lärde mig detta åt jag en påse godis med maltitol framför datorn och sen fick jag dessutom sitta på toaletten hela natten.

//Karin

JAUS
2009-10-04, 23:25

Jag är inte själv diabetiker men har läst att de som är det och testat sukrin sett att det inte påverkar varken blodsocker eller insulin. Maltitol och sukrin är inte samma sak, jag får lätt diarré av Maltitol men Sukrin reagerar jag inte alls på.

amaira
2011-01-27, 14:08

Hej, jag ramlade över den här tråden när jag sökte på Google. Tråden är gammal, men jag vill tala om i alla fall, att sorbitol inte är ett bra sötningsmedel för diabetiker, tyvärr.

Man kan bli knasig för mindre! När till och med sockerfria produkter på apoteket, och som därför bör bara bättre för diabetiker, är sötade med sorbitol. Och personelen inte ens vet, utan hänvisar när jag säger "för diabetiker".

Sorbitol, liksom alla ämnen som slutar på -ol är en alkohol, och alkoholer är kemiskt besläktade med socker, och omvandlas till socker i kroppen.

"Sorbitol, xylitol och mannitol omvandlas till socker i kroppen och därför tål diabetiker dem inte bättre än vanligt socker." Meningen är citerad  härifrån.

Mvh amaira

Anterrabae
2011-02-15, 14:11

I samband med operation nyligen fick jag konsumera stora mängder glycerol. Glycerol är en sockeralkohol som sägs att den inte ska höja blodsockret… Det gör den,m mycket, men det tar längre tid, och det tar längre tid för kroppen att bryta ner den. Den går samma väg i levern som andra alkoholer innan den kommer ut i blodet och har en höjande effekt.

Upptäckte att jag fick ta flera insulindoser för att få ner bs, tog man allt på en gång blev det känning och sen sjuka rekyler.. :P

Jag gissar att detta är fallet med de flesta sockeralkoholer. Är mycket skeptisk till att de inte höjer bs alls. Men kanske inte så fort och är de mycket sötare än socker så behövs det mindre och man får en mindre höjning.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: