Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6374 ggr
PaulineE
2011-03-08, 20:53

LCHF, Typ 1, Träning och Viktminskning??

Jag har typ 1 diabetes sedan ca 15 år tillbaka (är 25 år). Jag vill få såväl bättre värden BS-värden och gå ner i vikt. Har stött på motstånd från såväl sköterska/läkare/dietist som jag träffat igår och idag ang. LCHF. Har prövat LCHF i ca 1,5 vecka med bra resultat på BS, men de vill prompt att jag ska äta kolhydrater och menar att jag inte kommer orka träna utan kolhydratsreserver i lever och muskler + att det är farligt (??). Hursomhelst… Ni som vet/har erfarenhet. 1. Hur kan jag tappa vikt sakta med säkert? Just nu far vikten upp och ner liksom BS-värdena. Problemet bra BS innan träning - HÖGT efter (insulinbrist?) - för att sedan bli lågt under kvällen/natten är ständigt återkommande när jag försöker träna för att "komma i form". Hur gör ni för att träna er i form utan att bli låga och behöva äta ikapp hela kvällen/natten? Vill och behöver gå ner ca 8-10 kg. 2. Är det egentligen FARLIGT för oss typ 1:or att inte äta kolhydrater? Och med "inte" menar jag max 20-30 gram per dag. 3. Har vi typ 1:or lika stor möjlighet till resultat av LCHF som andra, friska personer? Främst när det gäller viktminskning? Har på mina 1,5-2 veckor inte tappat 1 gram. Snarare gått upp 0,5-1 kg. Är rådvill känner jag och får inget stöd från mitt diabetsteam.

Amy
Amy 
2011-03-09, 21:26
#1

Jag har precis samma problem. Dock så har mitt diabetesteam gått med på att jag testar LCHF.

Jag tränar på som vanligt och har inte stött på problem av att jag äter mindre kolhydrater.

Jag har ätit så här i ca 3veckor och känner att det inte händer något med min vikt! Har dock minskat ner mina insulinenheter till hälften.

Det rådet jag har fått av vänner angående vikten är att de menar att jag kanske äter FÖR LITE fett!?

Jag hoppas att någon kan svara på ditt meddelande för jag skulle gärna vilja ta del av de svaren! Glad

PaulineE
2011-03-10, 14:07
#2

Kul med någon i samma sits! :)

Hoppas ngn nappar på tråden för jag vill hemskt gärna veta hur andra i samma sits agerar!

ErikEdlund
2011-03-12, 11:27
#3

PaulineE: Jag är obehandlad tvåa och kan därför inte råda ur en ettas synvinkel. Men det betyder för den skull inte att jag saknar viss erfarenhet av det du beskriver.

Som du lägger märke till så kommer en tränande diabetiker som är LCHF:are att höja sitt blodsocker, detta då ämnesomsättningen producerar glukos. Det är en fullständigt normal reaktion. Jag har mätt upp detta många gånger i samband med träning. Detta förstår uppenbarligen inte ditt diabetesteam utan de vill att du skall äta mer CHO! Du är inget undantag utan sådan är fysiologin. Be dem förklara till dess det låter trovärdigt, förr eller senare kommer dom att lära sig.

När vikten ändras snabbt är vatten alltid inblandat, frågan är vilken mekanism som är kraftfullast i ditt fall.

  • # Den som svältbantar går initialt fort ner i vikt då man tullar på sina muskel- och glykogenförråd. Dessa är vattenrika och vikten sjunker raskt.
  • # När man då börjar äta igen (med kolhydrater) så återfylls glykogenförråden och tar med sig motsvarande mängd vatten igen.

Hoppig vikt brukar ofta(st) bero på sådant. Till det kommer vattenbindande effekter av elektrolyter (salt) och mediciner av diverse slag.

Insulin har flera verkningar i kroppen och den viktigaste, åtminstone för ettor, är att hämma leverns fettomsättning så att den inte blir för omfattande. När fett metaboliseras uppkommer ett "åslapp" av glukos i storleksordningen 5E%, det bidrar till just den blodsockerhöjning du mäter upp efter träningen.

Skulle tro att dessa svängningar blir tydligare om du enbart använder pump + snabbinsulin än om du kombinerar med långtidsverkande som "läcker" in småmängder över hela dygnet.

Betacellerna kan mäta blodsocker, när det stiger och insulin frisätts kommer detta att reglera ner alfacellernas glukagonproduktion. Glukagon är ett hormon som aktiverar fettomsättningen, men har ingen egen mätmetod att reglera när det är dags att lugna ner sig. Hos friska sker det genom att fettmetabolismen höjer blodsockret vilket aktiverar betacellerna etc. Problemet för ettor är att denna insulinproduktion saknas eller är för låg.

Googla på Richard K Bernstein Diabetes Solution eller klicka här för vidare info från en diabetesläkare, tillika typ ett sedan många år.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-12, 11:27
#4

Inlägget är borttaget

ErikEdlund
2011-03-12, 11:51
#5

PaulineE: Apropå diabetes och träning.

Diabetes i alla former (typ 1, typ 2, LADA och MODY) innebär bland annat en bristande förmåga att hantera glukosmetabolismen. Här kan det vara på plats att påminna om att glukos + vatten bygger upp muskel- och leverglykogen.

Denna nedsatta förmåga att hantera glukos gäller oavsett varifrån det kommer, må vara mat eller glykogenlager. Det finns alltså goda skäl att, som diabetiker, inte lagra onödigt stora mängder av detta problemämne i kroppen.

Träning antas vara ett sätt att förbruka blodets innehåll av glukos, men du har själv sett att motsatsen gäller för dig.

Du skriver: "Har prövat LCHF i ca 1,5 vecka med bra resultat på BS…"

Kan du ge siffror på denna förbättring?

Så länge du inte får katastrofalt låga blodsockervärden kan det aldrig vara farligt. Och nästan enda sättet att få sådana värden är att ta mer insulin än du behöver. Detta blockerar ju leverns ämnesomsättning.

Ett annat sätt är att dricka sig stupfull, vilket tar en del ansträngning för "friska" men går fort för diabetiker. Även detta beror på att leverns ämnesomsättning hämmas.

mvh / Erik Edlund

Mala09
2011-03-12, 12:54
#6

Hej!

Vad sorts träning driver du med? R.bernsteins´s bok fokuserar på hur det gynnar en diabetiker att bygga muskler, och denna sorts (anaerob?) träning är bättre änn fex aerobic /joggning-. Altså korta perioder men med hög intensivitet.

Kan också vara med om att det kan vara bra med mindre snabb insulin och mer långtisdinsulin om du vill bort från känningar (och rekyler) och det är viktig att det finns insulin i kroppen när du tränar-Men- fokusera på vad sorts träning du gör, träna aldrig med högt blodsocker (då kan det bli syrabrist-ketoacidosisk liknande symptom ). Jag får mycket positiv effekt från yoga /dans /övelser. Tror att andas och röra på sig bara hjälper blodomloppet och syre upptaget.Det bygger inte muskler men kanskje en kombination i veckan av styrke pass och yoga skulle vara bra.

Mala09
2011-03-12, 12:55
#7

Hej!

Vad sorts träning driver du med? R.bernsteins´s bok fokuserar på hur det gynnar en diabetiker att bygga muskler, och denna sorts (anaerob?) träning är bättre änn fex aerobic /joggning-. Altså korta perioder men med hög intensivitet.

Kan också vara med om att det kan vara bra med mindre snabb insulin och mer långtisdinsulin om du vill bort från känningar (och rekyler) och det är viktig att det finns insulin i kroppen när du tränar-Men- fokusera på vad sorts träning du gör, träna aldrig med högt blodsocker (då kan det bli syrabrist-ketoacidosisk liknande symptom ). Jag får mycket positiv effekt från yoga /dans /övelser. Tror att andas och röra på sig bara hjälper blodomloppet och syre upptaget.Det bygger inte muskler men kanskje en kombination i veckan av styrke pass och yoga skulle vara bra.

ErikEdlund
2011-03-12, 16:52
#8

Mala09: "…träna aldrig med högt blodsocker (då kan det bli syrabrist-ketoacidosisk liknande symptom )."

Det där måste du förklara, jag förstår inte sambandet.

mvh / Erik Edlund

Mala09
2011-03-13, 11:40
#9

Erik,skulle gärna men har inte helt koll på detaljerna. (Info kommer från läkare) När jag skriver högt menar jag då 15 eller mer.Och jag pratar om intensiv träning, inte lågenergi. Såklart borde man inte vara 15 -20 i bs, men som etta har man jo i perioder svårt att handtera det pgav diverse.Lessen det blir dårlig info. Om någon annan kan informera i detaljer här är det bra.Det kan jo handla om att cellérna inte får glukos också, eller att blodet inte klarar transportera syra til cellerna i blodet och blodet blir "forsurad". Jag har slutat att registrara exakta detaljar om varför allt är som det är efter alla dessa år, och aksepterar det när jag också märker det på kroppen.Men jag lovar det stämmer, och är viktigt.Andra om ni vet något får gärna hoppa inn med bättre info.

GAKA
2011-03-13, 12:35
#10

Hej PaulineE,

Ang din fråga om träning så är det enligt min mening bara positiva effekter (har haft typ1 i 12 år snart). Viss kan det vara knepigt ibland med bs som inte beter sig som väntat, men sånt försöker jag ta med jämnmod. Min erfarenhet av styrketräning är lite som den du beskriver (bs kan gå upp) men bs brukar sjunka snabbt efter avslutad träning, vilket gör att jag behöver mindre insulin till efterkommade måltider. Om det är så att du pytsar i insulin direkt efter träningen för att akut få ner bs kan jag förstå att du blir låg sen, du kanske kan testa att ha lite is i magen o vänta 1-1.5 timme o se vad som sker? Eller så får du möta med lite kolhydrater? Om jag tränar kondition är situationen lite annorlunda, löpning tex äter bs i en rasande takt för mig, men å andra sidan så är den långvariga effekten inte lika påtaglig som vid styrketräning. Så, summa, jag tror att motion kommer att hjälpa dig att minska i vikt (tack vare minskat insulinbehov) men det kanske kommer att ta tid? Tålamod är skit, men ibland nödvändigt Flört?
Hoppas du fick lite ledning av mitt svar, lycka till!
mvh GAKA

PaulineE
2011-03-13, 19:14
#11

tack allihop för era svar. jag tror att i mitt fall handlar det mycket om tålamod i massor och att testa, testa och åter testa blodsocker för att lära sig hur det fungerar i olika situationer. jag körde 75 min spinning i veckan, och då petade jag i mig totalt 4 druvsocker under passets gång för att "fylla på" med de kolhydrater som går åt under passet. började på 7,1 och avslutade på 4,4. Åt mat direkt efter i princip och fick ingen dipp med lågt på kvällen :) #ErikEdlund: Det Mala09 menar är att vi typ 1:or bör vara försiktiga med träning om vid har blodsocker som är >15 mmol och samtidigt har ketoner i blodet. vi har troligen då insulinbrist i kroppen och blodet kan bli surt och vi kan hamna i ketaocidos (eller vad det nu heter?) i de fallen bör man ta lite insulin för att få ner det innan man tränar. dock har jag hört att det ska mycket till för att hamna i ketoacidos. så länge man inte struntar i dygnsdoserna och så länge man puttar till lite insulin till måltiderna. min avsikt har aldrig varit att kunna sluta med insulin, för det tror jag aldrig vi typ 1:or kommer att kunna göra med LCHF. men det är otroligt att kunna dra ner både på dygnsdoser och måltidsdoser!! :)

GAKA
2011-03-13, 19:45
#12

Hej igen,

lite nyfiken - vad tar du för doser?

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:45
#13

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:47
#14

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:47
#15

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:47
#16

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:51
#17

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-13, 19:51
#18

Inlägget är borttaget

ErikEdlund
2011-03-14, 12:59
#19

PaulineE och Mala09: Är det vanligt att någon med kombinationen högt blodsocker och påtagliga mängder ketoner i urinen (för det är väl där du mäter dem?) har tillräckligt driv för att träna?

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

PaulineE
2011-03-14, 20:15
#20

GAKA: Jag tar Lantus 6+13 och Humalog 2-4 enheter vid måltid. ErikEdlund: Jag kan ha 15-16 mmol och ändå må bra och vara pigg osv. Så det är lite lurigt faktiskt…

ErikEdlund
2011-03-14, 22:26
#21

GAKA: Man kan ha högt blodsocker av flera anledningar, alla är inte akut farliga. Stress kan höja rejält utan att vara farligt, liksom olämpliga kombinationer av mat och insulin.

Däremot, om en etta har uttalad insulinbrist kommer levern att metabolisera kroppens egna vävnader vilket resulterar i oreglerad frisättning av ketoner i kombination med glukos (blodsocker). Detta kallas diabetisk ketoacidos vilket redan på kort sikt, i storleksordningen ett till några få dygn, kan bli livshotande.

Jag tror knappast att högt blodsocker i sig är ett hinder för träning men många verkar tappa sugen när blodsockret ligger riktigt högt.

Däremot, om det förhöjda blodsockret är i kombination med en begynnande diabetisk ketoacidos så är väl frågan om inte det allmänt nedsatta välbefinnandet leder till att man automatiskt avstår från träning. Vad säger ni som råkat ut för detta?

mvh / Erik

GAKA
2011-03-14, 23:06
#22

Erik,

Jag vet inte riktigt vad du läser in i mitt svar? Jag är väl medveten om att högt bs kan bero på många orsaker men kan tyvärr inte svara på din fråga ang högt bs i kombination m ketoacid. då jag (tror jag) tack och lov aldrig råkat ut för det.

mvh GAKA

Mala09
2011-03-15, 14:14
#23

Hej Hej!

Jag har erfarenhet med ketoacidos, inte en bra grej nej. Men det är många år sedan.

Jag fick berettat av min mamma, som har en vänn på sin egen ålder med typ 1 diabetes, att läkaren hennes bara pratade om att hennes blodsocker handlade om att hon tränade för lite. Kvinnan hadde såklart inte fått någon information om kolhydratkost (detta är några år sedan.) Jag visste hur svårt det är med råd från dåtidens dietister och läkare att klara ha normalt bs,jag slutade lita på systemet när jag läste då den norska GI personen FedonsLindbergs böcker.(Han var som en Annika Dahlquist på den tiden.) Ofta bara tror folk /läkare att vi typ 1 or inte provar tillräckligt. Hon kunne inte jobba längre 100 %, en typisk "case"/resultat av dårliga rätningslinjer, och jag blir så trist av alla som inte får hjälp men bara nedsettende råd och kritik.

Så, denna kvinnan fick på en av sina träningsökter som hennes läkare insisterte på var den enda lösningen (hon behövde gå ner i vikt lite också) en akut ketoacidos episod och blev innlagt på akuten.En sak att ha detta som 30 åring, svårare när du är närmare 60. Så, trots att det kan vara jobbigt att röra på sig med högt blodsocker, vill jag bara påpeka att det inte är bra lösning att bara motionera direkt. Det var så man sa tidligare, har du högt, måste du ut och springa.Men nej.

Så om det finns andra som inte känner till detta vill jag bara informera om att det är viktig. Stress har också en stor påvärkan på blodsockret, och jag ser att träning som har en stress faktor inte är så positivt som en med en "rolig" en. Men det kan jo ha samband med också inflamasjoner etc, vilket jag har i benen efter att ha tränat handboll 5 x i veckan som tonåring. (Det var jo s viktig eftersom jag var diabetiker..)   :)

GAKA
2011-03-15, 18:11
#24

Hej igen

Nej, att bara träna rakt av om man ligger för högt i bs är inte bra. Jag har dock märkt att en liten dos insulin i samband med (främst konditions-)träning när jag ligger högt ger en mycket bra utväxling på bs, dvs det sjunker mycket mer än om jag bara hade tagit motsvarande dos utan träning. Det knepiga är så klart att hamna rätt i stl på dosen, men jag tar hellre för lite än för mycket, och pytsar i sen. Nu ska jag strax iväg på ett pass power box - också en bs-ätare av stora mått, och dessutom en utmärkt humörutjämnare Skrattande!

ErikEdlund
2011-03-16, 10:31
#25

#24: Den "första" delen av insulinet, oavsett om det produceras naturligt eller injiceras, hämmar leverns metabolism via en minskad glukagonproduktion. Detta gör att mer av energin tas från det som redan finns i blodet samt transporteras in från tunntarmen.

När du tränar tas en stor del ur blodet samt muskelglykogen och levern fyller inte på från sin ämnesomsättning. Det ger den "bra utväxling" du observerar.

mvh / Erik

GAKA
2011-03-16, 18:46
#26

# 25: jag är inte alls insatt i orsakerna till varför jag får bra utväxling på lite insulin i samband med träning, och i ärlighetens namn är jag inte särskilt intresserad utan nöjer mig med att vara nöjd med resultatet! Och passar på att uppmana till motion för att få bättre bs-värden över lag, något som jag tycker glöms bort lite i det stora fokuserandet på matintag.

mvh GAKA

Upp till toppen