Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5272 ggr
PaulineE
2011-03-17, 14:45

Gryningsfenomet? Vad göra?

Jag har problem med det s.k. gryningsfenomenet. Går med en CGM-mätare nu i fem dagar (dvs. en mätare som mäter BS kontinuerligt var 5 minut) och där blev gryningsfenomenet ännu tydligare då BS legat mellan 5-8 mmol hela natten. När jag vaknade steg det från ca 7 mmol till 16 mmol på mindre än 1 timma trots att jag tog Lantus direkt jag vaknade och även duttade in 3 humalog när jag såg att det pep uppåt mot 13-14 mmol. Tog ända till lunchtid omkring 13:00 innan BS var nere omkring 6 mmol igen.

Vad kan man göra för att förhindra denna stegring varje morgon?

Tar lantus (15) vid 22:00 och lantus (8) vid 08:00 cirka.

Annons:
ErikEdlund
2011-03-17, 17:52

Jag har tidigare skrivit om detta ur en "tvåas" synvinkel, men grundprinciperna är lika. Ett sätt för dig att motverka blodsockerstegringen är att helt utesluta alla kolhydrater i den mat du äter före 13:00.

Sockersjuka (diabetiker typ 2) brukar notera att blodsockret är högre än väntat just när man vaknar. Under natten har man ju inte ätit något så då borde väl blodsockret vara lågt, vad är logiken bakom detta?

För en normalviktig 70 kg person är mängden cirkulerande blodsocker i stort sett samma som BS-siffran som för friska och sockersjuka med ett välreglerat blodsocker bör ligga runt 5 - 6 mmol/l.

Under natten kommer kroppens tillskott av glukos från tarmpaketet att minska, insulinhalten sjunker, hormonet glukagon frisätts vilket stimulerar kroppen till att gradvis övergå till att använda redan lagrade energikällor.

Strax innan du vaknar ökar glukoneogenesen, nybildning av glukos med fett och protein som utgångsmaterial samt frisättning av glukos frånleverglykogenet. Tillsammans ger det ett högre blodsocker som hjälper dig att vakna någorlunda snabbt.

Hade det ökat på grund av någon kommersiell produkt som du ätit eller druckit så skulle det ha kallats "energikick".

Motion före frukost ger överlägsen fettanvändning eftersom insulinhalten är så låg att glukagonet håller igång fettförbränningen. Tar du nu medicin för att på konstlad väg sänka morgonsockret så måste du kompensationsäta för att inte bli låg. Då "stänger" fettförbränningen och om du nu vill motionera så gäller att maten, motionen och ev. tillfört insulin balanserar perfekt.

Nej, vill du motionera på morgonen så börja med en måttlig omfattning före frukost och utan eller med en mindre mängd blodsockersänkande medicin. Mät ditt BS, anteckna motion och ev. medicin/mat och se hur det hänger ihop. Med tiden kan du variera faktorerna och sy ihop ett schema som passar dig.

Om du är sockersjuk (diabetiker typ 2) så har du förmodligen kvarvarande insulinproduktion men ändå störd kolhydratanvändning i kroppen. Se över de sockerkedjor (kolhydrater) du använder i maten vare sig de är "långsamma" (lågt GI) eller ej. Oavsett vilket kan de bara tas upp i kroppen som monosackarider, nästan bara glukosfruktos eller galaktos. Den glukos som kommer från kosten ger vanligen den överlägset största mängden blodsocker.

Säg att ditt förhöjda morgonBS är 9 mmol/l och att det bör vara 6 mmol/l eller under. Alltså har du ungefär 3 gram glukos för mycket i blodet, men det kommer från dina interna källor (leverglykogenprotein- ochfettutnyttjande), inte från mat i tarmpaketet. När du nu motionerar lite lätt i form av en promenad så kommer kroppen att snabbt konsumera dessa extra (3*4) = 12 kcal. Man använder typiskt 60 - 70 kcal/ km vid promenad/jogging och därför är 12 kcal borta på max 200 meter.

Den som är misstänksam eller vetgirig tar med sig blodsockermätaren och mäter blodsockret med ett par hundra meters intervall. Jo, jag menar det verkligen. Testa blodsockret varje tvåhundra meter och anteckna! Fortsätt nu till dess att det sjunker så lågt att du känner att du inte orkar längre. Ta med en flaska vatten och en rejäl bunt teststickor, en ny 50-pack räcker bara en mil! Nej, seriöst nu, efter en kilometer ser du att det inte är någon mening att mäta oftare än en gång per kilometer. Och efter en halvmil räcker det med varje 5 km. Var beredd på att BS till och med kan stiga om du redan är en etablerad LCHF-are.

Nästa gång du provar så tar du nog bara med vattenflaskan, men en större denna gång. Eftersom LCHF-are äter en näringstätare mat måste vi dricka billigt vatten istället för att få i oss det genom dyr frukt.

Lite extra information om blodsocker, kärlskador och övervikt.
Förhöjt blodsocker förorsakar på sikt skador på alla celler som de kommer i kontakt med. Detta märker diabetiker särskilt tydligt i ögon och fötter, där fina blodkärl med liten cirkulationen finns.

Av det skälet bör man hålla blodsockret inom ett tämligen snävt intervall. LCHFmotioninsulin och Metformin bidrar till detta, men på olika sätt. De celler som allra sist, kanske aldrig, blir insulinresistenta är fettcellerna. När BS är förhöjt står de alltid till förfogande och skyddar kroppen genom att ta hand om BS-överskott, oavsett varifrån det kommer. Med aktiv medicinering blir de ännu mer speedade och arbetar effektivare.

När BS sjunker, framför allt p.g.a. medicinering så blir du hungrig. Om du äter enligt konventionella sockerkedjerika kostråd, leder det tillblodsockerhöjninginsulinutsöndringfettinlagringlågt blodsocker och hunger igen. Grattis!

Själv har jag, genom att byta till LCHF, övergått från tablettbehandlad diabetes typ 2 till att numera vara en "typ noll", icke medicinberoende

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

GAKA
2011-03-17, 19:45

Hej,

det låter lite konstigt måste jag säga, och kan du verkligen säga att det är det sk gryningsfenomenet? Jag trodde att det var det som orsakade höjning av bs precis innan man vaknar, inte en timme efter det man vaknat? Du har ju legat bra i bs, men vaknat lite förhöjt (dvs pga gryningsfenomenet?). Gjorde du nåt särskilt efter det att du vaknade? Är det något som du vanligen råkar ut för? Himla svårt att svara på, men kanske en timmes promenad skulle kunna mota det höga bs? Normalt skulle jag gissat på att du blivit låg under natten o fick en rekyl men du säger ju att bs legat på 5-8 så det kan det ju inte heller vara…hoppas det löser sig!

mvh GAKA

PaulineE
2011-03-17, 22:07

Erik Edlund: Tack för ditt långa och informativa svar! :) Problemet är dock att denna stegring av BS sker trots att jag inte stoppat det minsta i munnen. Inte ens vatten. Jag äter sällan frukost. Tar ofta BS + Lantus omkring 08. Sen blir det kaffe på kontoret omkring 09-10 och lunch runt 11.30. Vaknar så gott som ALLTID över 10-12 mmol och sedan jobbar det sig nedåt och ligger bra under dagen. Nu har jag även haft möjlighet att kolla hur nattsockret legat varje timma under natten tack vare CGMS mätare, och det låg som sagt mellan 6-9 mmol heela natten fram tills jag kliver upp ur sängen då det stegrar kraftigt.

PaulineE
2011-03-17, 22:10

GAKA: Ja, visst låter det skumt! Jag brukar ofta lägga mig på ett bra bs-värde och sedan vakna högt. Har alltid trott att det berott på ev. låga värden och därefter rekyler på natten, men normalt vaknar jag vid lågt socker. Som sagt fick jag kvitto på detta via CGMS-mätaren som mäter var 5:e minut. Låg perfekt hela natten och sedan stegrades BS när jag vaknade, eller strax innan, och fortsatte snabbt uppåt cirka en timma framåt. Trots att jag inte stoppat det minsta i munnen etc. Detta är ganska så vanligt… brukar ha problem med högt BS på morgon/fm… och sedan jobabr det sig neråt under dagen. Lite tröttsamt!

GAKA
2011-03-17, 22:17

Du kanske ska testa att äta något litet till frukost o ta en dutt snabbverkande? tex lite yoghurt o bär (om du äter det) eller några ägg? behöver ju inte vara så mycket men så att du kan ta lite insulin?

ErikEdlund
2011-03-17, 22:57

#3: Tar du Lantus i en eller två doser under dygnet?

Kaffe på kontoret, är det bara kaffe?

Annons:
ErikEdlund
2011-03-17, 22:59

Såg just att du tar Lantus två gånger.

PaulineE
2011-03-18, 21:16

Kaffe är bara kaffe ja. Dvs. inget till. Tar Lantus både morgon (8E - ca 08:00) och kväll (15L ca 22:00). Samma visa idag… CGM mätaren visade på stabilt socker hela natten… omrking 07:00 började det "rusa" uppåt och var inte nere i "normala" värden förrän efter lunch… Otroligt frustrerande!

PaulineE
2011-03-18, 21:17

GAKA: Ja, jag har tagit 2-3 Humalog ibland för att få ner det. Utan att äta ngt. Det verkar inte som om det biter inte… Fattar inte. Ska ta upp detta med mitt diabetesteam nästa gång… men som sagt… otroligt frustrerande!

ErikEdlund
2011-03-18, 23:00

#8: Jag tror nog att det är samma hormoneffekt som ger gryningsfenomenet även om det i ditt fall drar igång en stund efter uppvaknandet.

Känner du dig stressad på något sätt på morgonen, typ att väcka och få iväg tröga ungar till skolan eller liknande?

mvh / Erik

PaulineE
2011-03-19, 11:45

#10 Ja, det är mkt möjligt att det kan vara stressrelaterat… Har inga ungar att få iväg till dagis, men dock eget företag och dagliga möten, deadlines och 1000 bollar att hålla i luften. Så flyger ofta i ur sängen. Fort på med kläder, smink, packa ev. träningskläder och "rusa" till kontoret. Kan denna "stress" ge ett sånt relativt kraftigt utslag på BS?

ErikEdlund
2011-03-19, 16:09

Kortidsstresshormonet adrenalin (sekunder-timme) och långtidsstresshormonet kortisol (timme-dygn) aktiverar glukosfrisättning från leverglykogenet och det kan röra sig om totalt mer än 50 gram.

Det kan förklara en hel del av stegringen.

Antag att du flyttar en del av Lantusen från kvällen till morgonen, alternativt bara ökar lite på morgonen och istället drar ner på måltidsinsulinet. På så sätt minskar frisättningen från levern.

Jag har hafte eget företag i drygt 30 år och vet hur det kan ta över ens liv, men frågan är om inte du skall försöka ändra på morgonrutinerna så att det blir lite mindre "flyga", "fort" och "rusa".

Vad händer de morgnar som är lite mer "laid back"?

mvh / Erik

LenaKa
2011-03-19, 19:01

Har haft samma problen i kanske 35 år utan att lyckats lösa problemet tills jag började använda insulinpump för ca 8 år sedan. Då ordnade det sig.

När jag sedan två år tillbaka ätit LCHF blev det ännu lättare.

Annons:
Mala09
2011-03-20, 12:55

Jag tror det stämmer som du skriver i #12 Erik, adrenalinet kan ha stor effekt. Kom ihåg att kaffe höjar adrenalinet och då pckså blodsockret.Men det värkar logisk att det kan hjälpa att flytta Lantus.

PaulineE
2011-03-20, 18:15

Tack för konkreta och bra råd. Ska testa med Lantusen! Idag sov jag ut ordentligt och var inte alls stressad… hade en stegring till max 11 mmol och var dessutom nere i 4,5 igen innan lunch. Usch ja. En hel vetenskap detta. Ska lämna in CGM-mätaren imorgon, så ska bli väldigt intressant att se hur kurvorna ser ut och vad läkare/sköterska säger!!

GAKA
2011-03-20, 18:17

Återkom gärna o berätta vad de sa. Trevig kväll!

PaulineE
2011-03-21, 20:26

Intressant att se kurvorna idag och få bekräftat vad jag misstänkte! Ligger stabilt och bra hela natten för att sedan få en kick få en kick vid 07-08 på morgonen med blodsockret som en pil rakt uppåt. Dessutom hade jag alltid så gott som en dipp vid 14-16 tiden, så min sköterska tyckte jag skulle sänka morgondosen av Lantus ändå. Sköterskan menade att det var "gryningsfenomenet" det handlade om på morgonen, men hade ingen vettig lösning förutom pump vilket jag vägrar! Har hellre förhöjt ett par timmar på förmiddan och bra resten av dygnet än bär pump. Hade CGM-mätare fastkopplad i 5 dagar och kände mig totalt fjättrad och begränsad!!

GAKA
2011-03-21, 21:11

Intressant. Hur kom det sig att du fick mätaren? Bad du om det själv eller var det din läkare som rekommenderade? Är också sugen på att testa….

ErikEdlund
2011-03-21, 22:07

"Dessutom hade jag alltid så gott som en dipp vid 14-16 tiden, så min sköterska tyckte jag skulle sänka morgondosen av Lantus ändå."

Hur förklarade hon logiken i detta?

Mala09
2011-03-23, 21:13

Rekyl effekt möjligens ? (#19) (glukos respons efter känning, kan komma många timmer efter.)

Pauline, #17, jag har samma tankar om pump.Men jag vet många gillar den och tycker det leder till mer frihet, inte mindre.I vissa fall stämmer det jo. Men vad menar du med kick, vad är bs då?

Annons:
LenaKa
2011-03-24, 13:19

Första månaden med pump var en omställningstid. Det kändes som man blivit sjuk pga slangen och pumpen. Men efter…kanske kortare än en månad så uppvägde glädjen över mkt bättre blodsocker och minskad mängd insulin.

Idag efter kanske 8-9 år (tror jag att det är) så skulle jag inte kunna vara utan.

Har jag till exempel ätit mindre än jag tänkte så kan jag stänga av pumpen en stund, jag kan reglera så mycket efter hur jag lever… behöver inte planera och tänka lika mycket. Inte kompensations äta för att man ligger lite lågt.

Nackdelen är väl att gömma pumpen i vissa kläder, men för det mesta är det inga problem alls.

Men vi är alla olika.. som tur är. :)

PaulineE
2011-03-30, 09:46

Har halkat efter lite, men här kommer lite svar.

• #GAKA: Det var ett gemensamt beslut. Framförallt ville vi se vad som hände med blodosckret under natten. Vi ville utesluta såväl rekyler som för lite insulin under natten (med tanke på höga morgonvärden). Tycker absolut att du ska pröva om du har mölighet. Mätaren testar ditt BS var 5:e minuts dygnet runt och om du dessutom för en dagbok över mat/insulin/träning kan du få riktigt bra överblick över dina kurvor och hitta det eventuella "problemet".

• #EriksEdlund: Hon menade att morgonlantusen kunde sänkas med 1-2 enheter på morgonen för att dämpa ev. låga värden som gör att jag måste äta ikapp under eftermiddagen. Hon tyckte istället att jag skulle öka på humalogen vid behov istället för att ligga på en ständigt lite för hög basdos. Rimligt tycker jag!

• # Mala09: Ja, jag resonerar som dig där… lite kluven. Med "kick" menar jag att blodsockret av ngn anledning får fart och stegrar sig från typ 7-8 till 15-16 på bara ca 1 timma utan någon egentlig anledning.

• #LenaKa: Skönt att höra olika synvinklar på det hela! Jag förstår att det måste bli betydligt enklare att styra sin diabetes med en pump. Men samtidigt känner jag mig inte alls redo för en pump i det "skedet jag är i i ilivet" eller vad man ska säga? Jag är extremt aktiv (tränar, simmar, ute och "svirar" på nattklubb… jaa) och bara de 5 dagarna jag gick med CGM mätare kände jag mig väldigt fjättrad och begänsad i allt jag skulle göra. Tror absolut att jag skulle kunna ha pump längre fram däremot… Just nu tar jag dock hellre 20 BS om dagen och modellerar med Humalogen än har pump :) Men som sagt, fördelarna kanske uppväger nackdelarna till slut och det är väl en vanesak som allt annat.

LenaKa
2011-03-30, 10:30

Ja,man måste vara redo och vilja ha pump. annars är omställning för jobbig. Vilket man så här i efterhand inte kan förstå. ;)

Första gången jag blev erbjuden pump så fick jag redovisat för mig vad det skulle innebära, både med risker och fördelar. Det gjorde att jag avstod. Men efter nåt år då jag blev så trött på att få insulinkänningar så fort jag t.ex gjorde trädgårdsarbet eller motionerade gjorde att jag ringde och sa att NU, vill jag ha pump.
Förut hade jag kanske känningar flera gånger/dygn. Nu händer det kanske en gång i veckan eller mer sällan… och då alltid lättare att häva än förut.

Det mesta är en vanesak och det är ju jättebra och huvudsaken för dig att du tycker det funkar bra med penna.

Skrattande

Onni
2011-06-07, 10:09

Jag har också haft besvär med höga morgonvärden. Min diabetessköterska misstänkte rekyl efter nattkänning. Jag motbevisade det - inga nattkänningar här inte! Problemet kvarstod dock. Jag fick rådet att höja nattinsulinet och låg som mest på 40 enheter. Trots detta och trots att jag såg till att ligga bra i BS innan sovdags, så blev värdena inte bättre. DETTA stressade mig på morgonen! Jag mådde inte särskilt bra på jobbet, kan man ju förstå…

Nu har jag hittat ett sätt som fungerar för mig. Jag började motionera, dvs promenera och småjogga, sent på kvällarna. Mellan 20.30-23.00 lägger jag in ett pass på ca 40 min. Om jag måste hålla mig inne, så blir det yoga 50 min. Resultatet blev att BS låg stabilt på morgonen och fm, ungefär samma nivå som vid sänggåendet. Nattinsulinet kunde jag minska ned på en smula. Jag lade dessutom till en mindre dos långtidsverkande på morgonen och det har hjälpt mig mycket under hela dagen.

Lite grinig är jag dock. Diabetsteamet vill/kan inte sjukskriva mig för att kunna ändra mina doser och rutiner (även kosten till viss del). Jag har istället fått statiner och värktabletter utskrivna och ett "lycka till" när jag varit på besök hos teamet. Jag känner min kropp bäst och vet vad jag behöver! Ett par månaders hel- eller deltidssjukskrivning hade suttit fint och gett mig chansen att greja med justeringarna i lugn och ro. Vid känning blir jag helt utslagen och vid värden över 10 blir jag ofokuserad och slö. Kan alltså inte leva som vanligt med jobb etc under denna period. Många kan, men inte jag. Jag måste få vara just jag i diabetesvården och inte en "schablon". Jag kan tillägga att jag haft rejält höga värden i flera år, ett stressigt och ansvarsfullt jobb och total avsaknad av egentid och motion. Har haft diabetes (typ 1) i över 25 år.

Jag tog i alla fall tjänstledigt och lever nu på maken! Ohållbart i längden, men jag bedömer att det var en absolut nödvändighet. Mina kryckor som jag fick av läkaren (p g a rejäla muskel- och ledbesvär) har jag numera bytt ut mot gåstavar.

Kämpa på, allihopa!

ErikEdlund
2011-06-14, 09:16

#24: "Mina kryckor som jag fick av läkaren (p g a rejäla muskel- och ledbesvär) har jag numera bytt ut mot gåstavar."

En vanlig biverkan av statiner är just muskelpåverkan, svaghet, smärta och till och med myopati (muskelnedbrytning). Kan bero på att statinerna hämmar produktionen av Coenzym Q10, vilket är viktigt i muskelcellernas energiomsättning.

mvh / Erik Edlund

GAKA
2011-07-02, 17:25

Hej igen PaulineE!
Hur har det gått? det var ju ett tag sen du gick med mätare…blev det några justeringar och hur har det funkat?

Har själv en mätare på just nu ( iPro2) sen i torsdags. Är lite nojjig över att den ska lossna vid träning då jag svettas (kopiöst Tungan ute ) men än så länge sitter den som den ska. Otroligt nyfiken på vad den kommer att visa. Vaknade häromnatten dyngsur av svett, igen, men vid koll av bs visade det 5 ca…intressant om det var en känning som jag sovit igenom…

Trevlig lördag (det som är kvar av den!)

Liva
2011-07-06, 08:50

Hej!

PaulineE

Här kommer också ett lite sent inlägg…

Jag har också alltid haft sådär. Så fort man vaknar och går upp stiger blodsockret kraftigt. Jag har också märkt att tidpunkten för uppvaknandet inte gör någon skillnad utan det är när kroppen går igång helt enkelt.

NU har det här problemet minskat klart och tydligt för min del. Jag har inget speciellt råd att ge dig men tänkte berätta vad som hänt mig. Det är 1. att jag för flera år sedan slutat med snabba kolhydrater (ris, potatis, spannmål osv) och 2. att jag fick diagnosen celiaki och efter några månader med STRIKT glutenfri kost så ligger blodsockret över lag mycket bättre (hade hemska värden i trettio år).

Det stiger fortfarande när jag klivit upp men skillnaden kan vara från 5 till 7 eller 10 istället för från 5 till 15-20. Enorm skillnad. Stället får jag nu lågt blodsocker tidigt på morgonen och måste numera äta kolhudrater innan jag lägger mig för att slippa det. Jag tar bara lantus för det mesta.

Annat jag har märkt i frågan är att när jag tidigare har ätit saker med högt kolhydratinnehåll så kan blodsockret stiga kraftigt efteråt men på olika lång tid efteråt tex dagen efter eller två dagar efter.

Så sammanfattningsvis; kolhydratintag eller någon infektion eller inflammation som ligger och lurar?

Hur har det gått för dig nu? Har det blivit någon förändring?

Annons:
Upp till toppen
Annons: