Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3524 ggr
Skånskan
8/27/11, 9:18 AM

Högre bs värde av lägre fett/kolhydratsintag?

Insulinbehandlad typ 2:a.

Första 3-4 veckorna med lchf gick otroligt bra med låga och stabila bsvärde.

Sedan har värden skjutit i höjden och även om de ligger stabilt så ligger de HÖGT. Alldeles för högt. Mellan 11 och 15/16 varje dag.

Kommer ihåg att jag åt mycket vispad grädde och bär+nötter i början. Det slutade jag med precis innan blodsockret började stiga inser jag nu. Kan det ha ngt samband. Mindre fett mm och högre blodsocker? Har jag tagit bort för mycket kolhydrater?

En normal dag;

Äggaröra på 2 ägg, skvätt vispgrädde, 2 skivor bacon, te med skvätt vispgrädde och 3 tsk kokosfett.

köttfärs, cremefraiche och lite sallad

kotlett m persiljesmör, svamp och lite sallad med creme friache

Nga nötter

te m kokosfett

Första veckorna brukade jag även äta en skål med grädde och bär på kvällen eller nga oliver, lite lufttorkad skinka och lite ost.

Tips och råd blir jag glad för!!

Annons:
Karin20
8/27/11, 10:20 PM
#1

Hej

För mn del låter kosten helt ok, jag tror att du måste ge det mera tid.

//Karin

Sweli
11/4/11, 9:30 AM
#2

I början diabetes typ2 idag Diabetes typ0. Använder inte insulin och håller mig till en blandning av LCHF/Atkins som fungerar för mig.

Starten: långsam och snabb insulin 90E/dag.

När jag började med LCHF märkte jag att jag var väldigt känslig för grädde och allt som hade lite kolhydrater. Tog jag en kopp kaffe med gräde kunde blodsockret gå från 6.5 till 8!

Så jag uteslöt grädde från kaffet och tog bara lite till såser.

Mest använde jag kokosfett och smör.

Men morgon sockret kunde fortfarande vara från 6.5-7.5

Jag läste en artikel om just D-vitamin som hjälpte att förbättra insulinkänsligheten i cellerna.

Jag började att äta D-vitamin först i 4000IU. Då började att märka att mitt morgon socker började sjunka.

Så jag ökade till 5000IU/dag och otroligt nog så verkar det fungera, jag håller mig hela dagen mellan 4.9-5.8

Jag vaknar med 4.8-5.4

Nu kan jag drycka kaffe med grädde och mitt blodsocker påverkas inte avsevärt. Det kan gå från 5.4 till 5.5

Men det var först när jag ökade till 5000IU som jag såg den egentliga skillnaden.

Jag kanske glömde säga att jag blev diabetiker 2007 och hade insulin tills juni 2011 som jag började med LCHF.

Hade en övervikt på 25kg som jag börjar att tappa nu. Tills idag 8kg mindre.

Upp till toppen
Annons: