Etikettmedicinering
Läst 7464 ggr
olavis
2011-08-09, 14:44

Mindiab höjer blodsockret?

En riktig överraskning upplevde jag under veckan.
P.g.av kreatininvärdet var för högt utsattes Metformin (3000mg dagligen), samtidigt ökades Mindiab från 5mg till 10 mg och resultatet vid min typ2-diabetes (sedan 8 år, är 70årig man) var väldigt höga blodsockervärden mellan 12,5 och 16,5 två timmar efter måltid även under fastan nattetid.
Fastevärdet/morgonsockret var dock 6,5 men efter Mindiab till frukost var det 12.8 efter två timmar, efter lunch detsamma med rekord 16,5 efter middag
Vad är det som höjer blodsockret (Mindiab?) Nämnas kan att jag har ingen höjd sänka trots att jag samtidigt  fick en kraftig inflammation i örat och får Kåvepenin för det. Har tidigare haft och fått penicillinbehandling för samma sjukdom utan problem. Orsak - inflammation, kanske inget riktigt korrekt svar?

Karin20
2011-08-15, 22:29
#1

Hej

Pågående inflammationer påverkar blodsockret..

Har du frågat ditt diabetesteam? Det är ju inte bra att gå omkring med för höga bs-värden.

//Karin

[Billan]
2011-10-18, 22:54
#2

Äter mindiab för mitt socker. Mina värden ligger på morgonen mellan 6-8, senare under dagen 10-14 och på kvällen ibland upp till 18. Min läkare säger att det är ganska ok. Jag mår inte bra så jag vill sätta in injek. men läkaren vägrar för då rusar vikten i höjden säger h-n. Jag tränar också regelbundet.

Kan det verkligen vara Mindiab som ställer till det. Jag tog tidigare Metformin men klarade inte av det för magen.

Sweli
2011-11-04, 09:44
#3

En sak kan jag bara konstatera att din läkare har rätt. Jag har sedan jag blev diabetiker gått på injek. och gick upp 25 kilo utan att ändra på något sätt min vanliga matintag.

Jag kan bara rekommendera att ändra kosten och sluta helt med all insulin. Så gjorde jag.

Upp till toppen