Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4320 ggr
Lejdet
11/28/12, 8:51 AM

Nyupptäckt typ2-diabetes

Hej jag är en flitig ifokus-läsare (på andra ämnen) och så hittade jag den här delen idag.

Jag är "bara" 48 år men drabbades för drygt en månad sedan av en stroke. Som tur var så var det en liten hjärnstamsinfarkt så jag är nästan helt återställd. Har sedan tidigare haft giftstruma och haft följdsjukdomar kring den.

I samband med sjukhusvistelsen upptäcktes det att jag låg lite för högt i blodsocker,ca 6,5-6,7 i fastevärde. Gjorde en glucosbelastning i förra veckan och efter 2 timmar hade jag 11,8 i b-glucos. Sköterskan gick till en dr. med provsvaret och kom ut och sa: -"Grattis, nu har du en diagnos till!"

Jag har det senaste året varit väldigt törstig och kissat ofta men satt det i samband med mina vätskedrivande tabletter mot mitt höga blodtryck.

Nu väntar jag på en läkartid samt tid hos diabetessjuksköterska i nästa vecka. Vad tror ni, kommer jag att enbart kostbehandlas eller sättas in på tabletter? Lider av övervikt, men inte kraftig, har 33 i BMI. Har haft väldigt svårt att gå ner i vikt pga. min krånglande struma.

Annons:
Karin20
11/29/12, 2:16 PM
#1

Kanske börjar man med tabletter för att få ned värdena, men de var ju inte så förfärligt höga. Dock i och med att du också har andra diagnoser, så vill man förmodligen ta bort detta.

Kost bör kunna räcka och att du får ned vikten, då kommer också bs-värdena att sjunka, Viktigt är också ditt långtidsblodsocker, s k HbA1C. När man pratar kost, tycker jag att du ska lyssna med ena örat och ha koll på vad de säger om kolhydrater. Kolhydrater är socker och bör undvikas.

Väldigt okänsligt att gratulera till diabetes, men ni kanske känner varandra. Annars skulle jag bli väldigt ledsen.

Hör gärna av dig efter nästa vecka.

//Karin

[Billan]
12/10/12, 12:47 PM
#2

Dom värdena du har  säger min diabetes sköterska är normala. Jag tar både tabletter och spruta, mot diabetes typ 2.

Lejdet
12/10/12, 2:13 PM
#3

Jag har tagit HbA1c och lite andra prover nu och de är helt normala, min husläkare klassar det som en pre-diabetes, alltså att jag ligger i riskzonen för att utveckla en riktig diabetes om jag inte sköter min hälsa och kost. Han kommer att följa upp mig varje halvår, men nu räcker det med kost och motion för att hålla värdena ok.

Zepp
12/14/12, 9:37 PM
#4

Då kan du kika på detta klippet!

http://www.youtube.com/watch?v=St2EewIniXs

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: